17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    nvugts

iMac opstarten lukt niet meer

Hallo, ik heb sinds gisterenochtend een probleem met mijn iMac. Als ik hem aanzet start hij gewoon op en vervolgens kan ik inloggen, maar als ik dat heb gedaan komt er een laadbalkje onderin het scherm te staan. Die laadt voor maar ongeveer 5% en vervolgens verdwijnt het laadbalkje en valt de iMac uit. Kan iemand bij hiermee helpen?

Bijdrager
    RobApple

Welke iMac is het, van welk jaar/serie? Model ID/modelnaam? Wat is de configuratie?

Bijdrager
    GoeieDag

En OS versie?

Mijn vermoeden met deze weinige info: kapotte HD.

Bijdrager
    Karim Bizid

Start de machine ff op met de OSX CD in de drive en houd C i gedrukt na de “boing” als hij opstart.

Dan kun je in de installatie op zoek gaan nar schijfhulp programma en daar een conclusie trekken in welke staat de schijf is en waarom hij wellicht niet op wil starten.

Bijdrager
    nvugts

De iMac komt uit 2011. OS X versie is OS X 10.8 Mountain Lion.
    Ik heb de iMac al een keer opgestart met command+r en toen heb ik de schijf gecontroleerd en zei hij dat doe oké was, is dat hetzelfde als met de cd?

Bijdrager
    fred44nl

sinds Lion zijn er geen CD’s meer en gaat dat via de Recovery Partitie.
    controleer de HD eens met SmartUtility:

http://www.volitans-software.com/smart_utility.php

Bijdrager
    nvugts

Hoe kan ik dat downloaden als de iMac steeds uitvalt?

Bijdrager
    fred44nl

als je altijd een laadbalkje krijgt, dan is dit topic wellicht iets voor je:

opstart probleem sinds Mountain Lion

Geblokkeerd
    Bento

Als je externe harddisks hebt aangesloten, zou ik die afkoppelen en dan nogmaals proberen.

Bijdrager
    loentje

Onlangs hetzelfde probleem gehad,bij mij was defect werkgeheugen het probleem…..

Bijdrager
    nvugts

Ik heb geen externe harddisks aangesloten en krijg pas sinds gisterenochtend dat laadbalkje, daarvoor nog nooit. Wel had ik via schijfhulpprogramma’s de schijf gecontroleerd en toen zag ik dat het geheugen helemaal vol was, zou dit er dan mee te maken kunnen hebben? Zoja wat valt eraan te doen?

Bijdrager
    fred44nl

OS X heeft 10-15% vrije ruimte nodig.
    als dat er niet is krijg je problemen.
    m.b.v. de Recovery Partitie kun je geen bestanden verwijderen, dus zul je iets moeten bedenken met Target Disk Mode.

http://support.apple.com/kb/HT1661?viewlocale=nl_NL

http://osxdaily.com/2010/04/07/how-to-boot-a-mac-in-target-disk-mode/

Bijdrager
    nvugts

Via de links begrijp ik dat dat alleen mogelijk is met 2 Apple producten, maar ik heb alleen een iMac…

Bijdrager
    nvugts

Ik heb nog even gekeken en mijn geheugen is nog lang niet vol! Wat is nu nog een mogelijkheid?

Bijdrager
    iMad

Even voor alle duidelijkheid, je bent al ingelogd en dan pas verschijnt de balk.
    Is de achtergrond dan ook verandert, grijs?

Heb je al eens opgestart in veilige modus? (shift toets ingedrukt houden tijdens opstarten).

Bijdrager
    nvugts

Ja, net na het inloggen verschijnt de balk en blijft de achtergrond gewoon hetzelfde (grijs dus). Ik heb de iMac al via veilige modus opgestart, maar dat leverde geen resultaat.

Bijdrager
    GoeieDag
17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.