15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Geblokkeerd
    Alison

iMac opslag vraag

Ik ben van plan een iMac te kopen maar ik heb een vraag over de opslag.

Ik zie in de Apple Store staan:

iMac met Retina 5K-display wordt standaard geleverd met een Fusion Drive, de combinatie van een grote harde schijf met de snelle prestaties van flashopslag. Wil je nog betere prestaties, dan kies je voor flashopslag.

Ik kan kiezen voor een Fusion Drive. Dat is een combinatie van een harde schijf en flashopslag. Tenminste, dat lees ik hier uit. Maar dan staat er als ik betere prestaties wil, ik moet kiezen voor flashopslag. maar als ik voor een Fusion Drive kies, heb ik toch flashopslag. Of beoelene ze dat ik dan ALLEEN flashopslag moet nemen?

Alvast bedankt!

Alison

Bijdrager
    milo526

Een fusion drive is inderdaad een combinatie tussen Flash opslag en een “ouderwetse” harde schijf.
    Een fusion drive combineert de snelheid van Flash met de grote van een HDD, Mac OSX zal hierdoor bepalen wat er op je Flash opslag komt (Mac OSX zelf, programma’s en bestanden die je vaak opent) en de rest zal Mac OSX zetten op de HDD.
    Hierdoor heb je dus meer opslag in je mac, maar zullen bestanden en programma’s die je minder vaak gebruikt trager opstarten, langzamer laden en langzamer opslaan. Al valt dat volgens mij met de HDD die er in zit alsnog mee;)

Voor de beste snelheid moet je inderdaad ALLEEN Flash nemen, maar om hier “voldoende” opslag voor te krijgen kan aardig in de papieren lopen.

Bijdrager
    Delta

Als je fusion drive kiest is het idee dat de meest gebruikte bestanden op de flashopslag worden opgeslagen waardoor deze sneller openen/beschikbaar zijn. De minder vaak gebruikte bestanden/programma’s etc. worden door de mac opgeslagen op de gewone HD.

Enkel een SSD is gewoon sneller. Zie bijv. deze vergelijking tussen een iMac met fusion drive en een iMac met alleen een SSD: http://barefeats.com/imac5k1.html

Voordeel van fusion drive is dat dit sneller is dan een ouderwetse gewone HD en dat je meer opslag ruimte beschikbaar hebt.

Edit: milo526 was me voor:)

Bijdrager
    Maarten2015

Dat heb ik ook steeds ;-). En ik was vanmorgen nog in Bl. NB!

Bijdrager
    TheBigZ
    Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Alison op 26 maart 2015

Hoe groot is de flash opslag in een fusion drive?

Als het goed is zou dat voor jou als gebruiker niet uit hoeven te maken: het idee achter de Fusion Drive is dat het systeem de schijf naar jou toe als één volume presenteert en automatisch bepaalt wat op welk deel ervan komt te staan. Wat je in de Finder te zien krijgt is — voor zover ik weet, want ik heb er zelf geen — alleen de afmeting van de „ouderwetse” harde schijf, niet twee aparte volumes.

Bijdrager
    Joffry

Kijk ook hier eens naar om een mening te vormen.
    Ik voor mij zou altijd voor een SSD gaan en geen Fusion Drive.

Bijdrager
    Niels

Als je budget toereikend is, zou ik gewoon voor de SSD-optie gaan. Een SSD is constant sneller tov. sneller voor de meest gebruikte programma’s en bestanden op een fusion drive. Daarnaast heb je geen slijtende HDD meer. Wil je dan alsnog een grote opslag die ook nog snel is, dan kun je altijd nog kijken voor een externe thunderbolt of USB3.0 schijf.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    NielsDam op 26 maart 2015

Daarnaast heb je geen slijtende HDD meer.

Nee, maar wat je wel hebt is slijtend flashgeheugen:

When written to and erased during the normal course of use, the oxide layer separating the floating gate from the substrate degrades, reducing its ability to hold a charge for an extended period of time. Each solid-state storage device can sustain a finite amount of degradation before it becomes unreliable, meaning it may still function but not consistently.

Alison op 27 maart 2015

Later meer flashopslag bij laten zetten kan niet denk ik zo.

Alleen door de hele SSD te vervangen, en dat gaat niet zomaar in een iMac tegenwoordig.

Bijdrager
    TheBigZ

Het ligt er aan wat je allemaal met je Mac wilt gaan doen hoe nuttig het is om veel geld aan een grote SSD uit te geven. Als geld geen probleem is, is het makkelijk: koop de grootste SSD. Maar goedkoop is dat niet. Met een Fusion schijf valt ook prima te werken.

Bijdrager
    bartvdv

Maar ik ben altijd bang dat ik achteraf van iemand die er verstand van heeft te horen krijg dat ik beter flash opslag had kunnen nemen in plaats van een fusion drive

Wat ben jij toch een dutske. Zoveel geld uitgeven aan een 27″ iMac met retina 5K display voor wat tekstverwerking, spreadsheets maken, wat foto’s en rode oogjes wegwerken en te internetten… Tssss.

Bijdrager
    TheBigZ
    Alison op 27 maart 2015

Ik denk dan dat als ik minder neem dan 1TB (Flash), ik misschien later spijt ga krijgen….. Of overdrijf ik misschien?

Ja, je overdrijft.:-D

Bijdrager
    fixar

Zonder een meerprijs kun je ook kiezen voor de 256 GB SSD oplossing.

Tegen de tijd dat die vol gaat raken heb je natuurlijk allang een knappe externe HD geregeld voor de opslag van de grote film/foto bestanden.

zeker wanneer je toch behoefte hebt aan 1TB of meer aan opslag kun je voor die 800 (!!!) euro meer die Apple voor de 1TB SSD vraagt ook een prima USB3 of Thunderbolt oplossing aan je iMac hangen met veel meer opslag voor veel minder geld.

Wanneer je hierbij voor een RAID oplossing kiest kun je ook nog zeer hoge doorvoer snelheden halen (alhoewel dat eigenlijk alleen nuttig/noodzakelijk is wanneer je flink met videobewerking aan de gang gaat, dus dat is in jouw geval waarschijnlijk volkomen overbodig).

Bijdrager
    Joffry

Nog iets over de mogelijke levensduur van flashgeheugen. En dat zijn alweer wat oudere SSD.

Bijdrager
    TheBigZ

Het hebben van heel veel interne opslag in je iMac is tegenwoordig minder belangrijk sinds de iMacs zijn uitgerust met snelle USB3 en Thunderbolt poorten. Dat betekent dat je een grote harde schijf of SSD extern kunt aansluiten die even snel is als een interne schijf. Je hoeft de hoeveelheid interne opslag nu dus niet per se te maximaliseren tegen woekerprijzen.

Een voorbeeld: een 6TB RAID harde schijf (USB3) (dat zijn twee schijven in een kastje, 6TB is 6000GB) kost nu ongeveer €300. Vergelijk dat met de meerprijzen die Apple vraagt voor de interne opslag.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.