5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    grindal

iMac – opslag van data Lokaal / Remote

Hallo,

Ben van plan om mijn 6 jaar oude macbook te vervangen door een iMac.
    Laptop zal nog dienen voor wat internet / mail, maar iPhoto, office, etc zal voor de iMac dienen.

Echter zit ik nog met enkele vraagje’s… zoals de meesten denk ik

21″/27″

Om nog eens 6 jaar verder te kunnen zou ik voorkeur maken voor de 27″…
    Echter hoor ik veel opmerkingen dat deze “te groot” is voor standaard gebruik….
    Wat is jullie ervaring.. voldoet de 21″ voor een gemiddelde gebruiker ? ( iPhoto, iTunes, office, ….)

Opslag Remote / Lokaal ?
    Het meeste van mijn data staat op een nas (docu / muziek / filmpjes).
    Alleen de foto’s van iPhoto staan nog op de MacBook.
    Echter is de HD van de Macbook ( 200gig) momenteel volledig vol.

Wat zouden jullie opteren ?
    A: standaard imac 21″ met 500gig hd & de nas uitbreiden van 1TB => 2TB ? ( huidige schijf 1TB is ook bijna vol)
    B: imac 21″ uitbreiden naar model met 1 of 2 TB ?
    C: imac 27″ met / zonder uitbreiding hd

=> SSD zou ik al niet voor kiezen aangezien de upgrade prijs hiervoor schandalig duur is

Sleutelbeheerder
    Night

Een scherm is nooit te groot. Dat zal je wel merken als je de 27″ inch hebt;)

Goedkoopste oplossing is gewoon een standaard (externe) 4TB HDD erbij. Hand die aan ’n Mac en zorg dat die beschikbaar is in het netwerk zodat de disk door de andere Mac benaderbaar is. Zorg dat de belangrijk(st)e data als backup op die ene disk komt te staan. Dan kan je verder nog met bv. Backblaze een online backup maken zodat je foto’s en andere belangrijke documenten nooit verloren gaan, ook niet na een defect aan Mac’s of HDD

Kortom: optie C i.c.m. een (goedkope) 4TB externe HDD:)

Bijdrager
    LucasX

De belangrijkste overweging is je budget.

Wanneer je het budget hebt, ga voor de 27inch. Ga enkel voor de 21inch wanneer je werkplek te klein is om een 27inch te plaatsen.

Een harde schijf van 0,5TB is te klein. 1TB is goed. Wanneer je veel films, muziek, foto’s en een Windows partitie hebt, is 2TB echt een aanrader. Lokaal alles bij de hand hebben is ideaal. NAS is primair een back-up-optie.

Dus conclusie : optie C, wanneer je budget het toelaat.

Bijdrager
    grindal

Probleem bij optie “c” is dat wanneer de iMac uit staat de data niet meer beschikbaar is.
    Vandaar dat m”n voorkeur toch naar de nas gaat. ( tevens bereikbaar via www).
    Echter zit ik daar met het dilemma dat de nas ( 1-bay synology) ook volledig vol is en dat deze dus ook een uitbreiding nodig heeft…
    ( nas opstelling is 1TB nas & 1TB externe hd ( als backup van de nas).

ivm keuze tussen 21″ en 27″ heb ik veel de commentaar gehoord / gelezen dat werken op een 27″ best vermoeiend kan zijn. Wat is jullie ervaring ?

Eerste indruk in de winkel was dat de 27″ echt wel GROOT is tov de 21″… een tussenmaatje zou ideaal zijn maar is er spijtig genoeg niet.

Bijdrager
    LucasX

@ grindal

Ik ben het met je eens dat Apple een te grote sprong maakt van 21inch naar 27inch. Ze hebben ooit een 24inch model gemaakt, en dat was een prima ‘tussenmodel’. Maar laat dan één van de minpunten zijn van Apple dat ze de consument lichtjes ‘dwingen’ om net het duurdere model te kiezen omdat er altijd een optie is die je niet terugvindt in het model dat je wenst, en daardoor duurder moet gaan (product placement).

Voordeel van een groot scherm voor mij persoonlijk ; foto’s bewerken, video bewerken. Websites knutselen met Coda. En daar zit het hem nu. Wanneer het programma goed ineen zit om fullscreen te werken (zoals Code, Aperture, enz…), dan ik een 27inch scherm zeer productief. Wanneer het programma niet fullscreen geoptimaliseerd is, dan kan het 27inch scherm ‘druk’ zijn omdat de achtergrond je constant afleidt.

Hopelijk maak ik je keuze nu nog niet moeilijker …:-)

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.