9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    maaaarie

iMac opschonen

Hoi vraagje ik ben grafisch ontwerper en werk met veel zware bestanden. Merk dat mijn iMac soms echt traag reageert. Heb er 2 jaar geleden een solide state SATA harde schijf in laten zetten. Ik wil de iMac en beetje opschonen. Zodat hij wat sneller gaat werken. Heeft iemand daar tips voor? Beetje van die handige tructjes die ik zelf niet weet? Dat zijn er denk ik veel, want ben geen techneut zoals vele andere hier op het forum :-).

Wat ik me ook afvroeg als ik een programma verwijder in de programma map worden dan alle andere bestanden die bij dat programma horen ook verwijderd die ergens anders opgeslagen staan op de Mac die ik als tech-leek sowieso niet kan vinden?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Zolang grote bestanden op je drive staan vertragen ze de Mac niet. Alleen als ze in het RAM geheugen staan kan dit gebeuren.

Maar als je wilt weten waar de grootste bestanden staan op de drive kun je het programma Whatsize eens proberen. (gratis)

Wat het traag zijn betreft: Open eens als de Mac traag reageert het programma “activiteitenweergave” (staat in de map “hulpprogramma’s”)

En selecteer daar in het “weergave” menu “alle processen”.

Als je nu in het venster op CPU klikt kun je zien of er processen zijn die veel van de CPU vergen. Klik je op geheugen dan kun je de geheugendruk bekijken. Beide zorgen voor een trage Mac als de waarden constant hoog zijn. Zonder deze data is het moeilijk te zeggen waarom je Mac traag is.

Ook kun je EtreCheck downloaden / runnen voor een uitvoerige diagnose en dan het eind rapport hier plaatsen. Schrik niet van de lijst met gegevens, die is bedoeld voor de techneuten onder ons.

Wat het verwijderen van programma’s betreft: hier een verhaal daarover.

Normaal gesproken blijft er rommel achter als je alleen iets gewist had in de programma map. In deze link worden een paar tooltjes genoemd die dat gemakkelijker maken. Ik zou kiezen voor Appzapper (zo te zien overigens niet gratis) want het genoemde CleanMyMac doet veel meer dan dat en is niet bedoeld voor de doorsnee gebruiker. Je kunt ook deze proberen: AppCleaner. (wel gratis)

Naast de programma map zijn er hoofdzakelijk drie andere plekken waar resten van een programma kunnen staan. De preference map, application support map en de cache map (alle drie staan in de gebruikers bibliotheek map.) Die is niet zonder meer toegankelijk. Je klikt in het “Ga” menu van de Finder terwijl je de option toets indrukt. Maar ga je daar iets wissen let dan goed op wat je doet en niet per ongeluk iets wist dat moest blijven staan. Beter is het dus om dan genoemd tooltje te gebruiken maar ook dan is het opletten geblazen.

En met welk OS werk je? Catalina of ouder?

Bijdrager
    MagicMouse

Je hebt er een harde schijf in laten zetten? Laat er een SSD schijf in zetten, en minimaal 8GB werkgeheugen als je die nog niet al hebt.

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>MagicMouse op 18 mei 2020 om 19:20</p>
    Je hebt er een harde schijf in laten zetten?

nee, dat denk ik niet:)

TS is waarschijnlijk geen computer-techneut, want hij heeft het over “een solide state SATA harde schijf”

daarmee wordt ongetwijfeld een SSD bedoeld:)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Je was me net voor….

Bijdrager
    MagicMouse

<p class=”cite”>fred44nl op 18 mei 2020 om 19:30</p>

<p class=”cite”>MagicMouse op 18 mei 2020 om 19:20</p>
    Je hebt er een harde schijf in laten zetten?

nee, dat denk ik niet:)

TS is waarschijnlijk geen computer-techneut, want hij heeft het over “een solide state SATA harde schijf”

daarmee wordt ongetwijfeld een SSD bedoeld:)

Mijn excuses ✌🏼

Moderator
    Night

Een SSD kan flink trager worden als deze helemaal vol staat. Hoeveel vrije schijfruimte heb je nog over?

Verder lees ik dat je grafisch ontwerper bent. Een Mac (nou ja, eigenlijk de apps, die fonts gebruiken, zoals bv. de CS suite) kan ook trager worden als je erg veel fonts geïnstalleerd hebt.

Ten derde: Als je een app verwijderd, worden niet automatisch alle door het hele systeem verspreide bestanden verwijderd, die bij die app horen. Is dat een probleem? Nee niet echt, want ze gebruiken normaal gesproken alleen wat opslagruimte, maar hebben verder geen interactie met het OS. Ze werken dan ook niet vertragend.

Tot slot: Malware/adware kan ook een vertragende factor zijn. Draai eens het gratis Malwarebytes en je weet of er zich dit soort problemen voordoen op jouw Mac.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Hoe vol is vol Night? Ik werk vanaf de 1TB Samsung X-5 SSD en die is voor 90% vol. Ik merk niks van een vertraging.

En zowel voor een SSD als een HDD geldt dat als ze haast vol zijn er ook weinig ruimte is voor de swap files en zou je zeker bij het gebruik van grote bestanden een “out of memory” melding moeten krijgen.

Eerst maar eens even wachten tot de TS reageert…

Bijdrager
    maaaarie

He allemaal bedankt voor alle informatie! Inderdaad ben geen techneut :-). Er zit inderdaad een SSD schijf in die is er 2 jaar geleden ingezet. Ik ga even aan de slag met jullie tips! Als ik nog vragen heb horen jullie het weer. Bedankt!

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.