9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    bummenawt

iMac op zwart

Mijn iMac is zonder aanleiding tijdens een programma op zwart gegaan en heeft zichzelf uitgezet. Na aanzetten kreeg ik een grijzig scherm met logo en laadbalkje dat langzaam vulde. Amper halverwege ging het scherm weer op zwart en computer uit.
    Ik heb een safe start geprobeerd ( na aanzetten meteen shift-toets indrukken), maar toen kreeg ik drie piepjes die zich herhaalden. Ook de cmd+r gaven dit resultaat. Evenals alt+cmd+r+p. Mogelijk een hardware probleem?
    Ik heb daarna de geheugenkaartjes getest. Als kaartje 4 uit het slot is krijg ik geen piepjes meer, wel nog het grijze scherm+logo+laadbalkje en slaat alles halverwege weer uit. Kaartje 4 in een ander slot geeft geen piepjes, maar wel grijs scherm etc.
    Wie weet wat hier aan de hand is?

Bijdrager
    Dieter_31

Welke Imac gaat het?

Bijdrager
    fixar

gokje…. 27″ en uit periode 2009-2011

Bijdrager
    bummenawt

Gekocht in 2010, scherm 21,5 inch.

Bijdrager
    bummenawt

Iemand enig idee wat het kan zijn of wat ik nog kan proberen?

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Er is hier blijkbaar een andere user met hetzelfde probleem. Er is ook een draadje van.
    Je kunt nog eens een SMC reset proberen. Anders kun je die andere user vragen bij wie hij zijn iMac heeft laten herstellen.
    Apple doet het niet meer voor een machine uit 2010 waarvoor(n) .
    https://support.apple.com/nl-be/HT201295
    Fingers crossed.

Bijdrager
    bummenawt

Aha ik zie hem, wat toevallig. Verschil is wel dat ik nog af en toe het grijze scherm met Apple logo krijg te zien (wat er op duidt dat de grafische kaart het wel doet?). Daarnaast meende ik te lezen dat drie piepjes bij het opstarten iets zegt over een memory fout. Maar wisselen van de ram sledes werkt niet.

Ik ga in ieder geval no geen SMC reset proberen.

Bijdrager
    bummenawt

Inmiddels is het via een USB toetsenbord wel gelukt om in veilige modus, en recovery modus te komen. Hier een DISK EHBO uitgevoerd disk gaf namelijk eerst wel een fout. Vervolgens een restart gedaan maar bleef weer hangen. Vervolgens waren we van plan om via recovery modus –> disk utilities een back-up vanaf de time machine terug te zetten. Echter is het doel target niet zichtbaar. Kunnen we nu met 95% zekerheid stellen dat de HDD kapot is?

Een nieuwe SSD installeren is het proberen waard voor een iMac uit 2010?

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Disk utility kan soms in recovery mode meer herstellen dan als je gewoon opstart in de finder. Het proberen waard!

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.