21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    Pivni Pes

iMac omschakelen van 100baseTX naar 1000baseTX

Ik heb een aluminium iMac en en witte iMac staan, beide hebben een 10/100/1000baseTX mogelijkheid.
    Maar daar ben ik niet helemaal zeker van, waarom werkt mijn mac op 100BaseTX ipv. 1000BaseTX?
    Hoe zet ik het om naar 100baseTX naar 1000baseTX?

Bijdrager
    knarfie

De keuze tussen 10, 100 of 1000 Mbit (ook wel gigabit genoemd) word bepaald tussen jouw systeem en waar het mee verbonden is.
    Zoals jou computer die 10/100/1000 is en bijvoorbeeld verbonden is met een Fast Ethernet Switch die 100 Mbit is, za de snelheid nooit boven die 100 uitkomen, maar dit wordt standaard automatisch vastgesteld door de hardware, mits je het handmatig aanpast in de systeemvoorkeuren.
    Maw om gebruik te kunnen maken van 1000 Mbit moeten beide kanten van de kabel dit ook ondersteunen.
    Als je zoals veel mensen verbonden bent met een Internet Router zal die snelheid zelden (behalve bij de recentere Airports Extreme’s die wel 1000 Mbit ondersteunen) boven de 100 Mbit uitkomen.

Bijdrager
    Rail
    ”knarfie”

maar dit wordt standaard automatisch vastgesteld door de hardware, mits je het handmatig aanpast

uh…?

Bijdrager
    aerosoul

knarfie schreef:
    maar dit wordt standaard automatisch vastgesteld door de hardware, mits je het handmatig aanpast

uh…?

Als het allebei 1000 is kan je ‘m waarschijnlijk ook “handmatig” naar 100 of 10 zetten. Hoger kan natuurlijk niet.

Bijdrager
    iJoost

Misschien even “tenzij” gebruiken in plaats van “mits“.;-)

Bijdrager
    –help

even de belangrijkste vraag: hoe zijn deze machines met elkaar verbonden ? Dus Cat 5 of Cat 5e kabel, eventuele switch -> zoja; wat voor.

Bijdrager
    Pivni Pes
    ”bmwmaster”

even de belangrijkste vraag: hoe zijn deze machines met elkaar verbonden ? Dus Cat 5 of Cat 5e kabel, eventuele switch -> zoja; wat voor.

Het netwerk bestaat alleen uit Cat6 bekabeling, en de switch is een 100/1000 switch.
    In dit netwerk staan 2 iMac’s, 1 witte / 1 alu en 2 mini’s
    Alle 4 draaien op 100base, 1 ouwe pc in het magazijn met Win2000 blaast met een snelheid van
    1000base over het netwerk met een kabel van zeker 80meter lang.
    Ik had het liever andersom gehad:roll:

Bijdrager
    waupiman

Ik weet niet of het je helpt maar:

Voor leopard:

1) System Preferences > Network
    2) Kies voor je Ethernet kaart en vervolgens klik je advanced (Rechts onder)
    3) Ga naar het Ethernet tabje
    4) Configure: Manually
    5) Kies bij speed 1000BaseT
    6) Duplex gaat naar FullDuplex

Bijdrager
    Pivni Pes

Heb ik geprobeerd, maar dan gaat de computer offline.

Bijdrager
    Pivni Pes

Iemand misschien met een ideetje wat de oplossing kan zijn?

Bijdrager
    Pivni Pes

Ik heb vandaag Apple support gebeld (iMac is nog geen 90 dagen oud)
    Volgens support kan ik 2 Apple’s met elkaar verbinden, en dan heb ik wel 1000baseT
    Ik heb die mevrouw verteld dat ik 2 iMac’s en 2 Mini’s aan een 100/1000baseT switch hebt
    hangen, dat alles cat6 bekabeld is en een win2000 bak wel op 1000baseT werkt.
    Haar antwoord was: “u kunt het beste even contact opnemen met uw internet provider” :sealed:

Maar goed, is mijn switch misschien niet compatibel met een Apple?
    Als dat zo is, wat voor een switch is dan wel goed en compatibel?
    Belkin F5D5141-16 is wat ik nu hebt staan.

Bijdrager
    waupiman

is het een mogelijkheid om even de kabels om te wisselen?

Bijdrager
    Pivni Pes

Ik heb dat even geprobeerd, maar het maakte helaas geen verschil.
    Wat ik me nu in een keer bedenkt is dat ik de cat6 kabel uit de switch kan halen en direct in
    de router kan steken, die is namelijk 10/100/1000baseT.
    Als dat werkt, dan is misschien de switch niet compatibel met een apple (of raaskal ik nu onzin)

Bijdrager
    RuudMac

Het heeft geen zin om thuis te investeren in een netwerkje dat draait met een snelheid van 1 Gigabit. Zelfs als je streaming HD-video kijkt, biedt 100 Mbit voldoende bandbreedte.

Voor de draadloos netwerkgebruikers: Als je gebruik maakt van de huidige generatie draadloze apparatuur (zoals de Aiport Express), dan is je snelheid sowieso nooit hoger dan 248 Mbit/sec omdat dat de maximale snelheid is die door 802.11N-draft apparatuur wordt ondersteund.

Voor de bedrade netwerkgebruikers: Voor 1000baseT heb je inderdaad een STP Categorie 6 kabel nodig. Dat is een afgeschermde kabel. De normale UTP cat 5 kabel voldoet dan niet meer. Daarnaast dient uiteraard ALLE apparatuur die aan het netwerk hangt 1 Gbit te ondersteunen, anders wordt er direct naar 100 Mbit teruggeschakeld.

Voor diegenen “die het niet kunnen laten”: Ik snap het wel, dus succes! :wink:

Bijdrager
    iJoost

Daarnaast dient uiteraard ALLE apparatuur die aan het netwerk hangt 1 Gbit te ondersteunen

Onzin. Op een fatsoenlijke switch kun je best verschillende snelheden ethernet aansluiten. En van die Gigabit snelheid kun je dan gebruik maken tussen de computers die het wel ondersteunen onderling. Of dat zinvol is moet ieder voor zich uitmaken.

Bijdrager
    iAgree

Ik stoei thuis een beetje met hetzelfde probleem volgens mij.
    Als ik menu meters gebruik dan haal ik max 35MB/s over dat gigabit bekabelde netwerk met cat 6 kabels ertussen.
    Is dat nu normaal of niet want ik zou denken dat het een stuk sneller zou moeten kunnen toch.
    Er hangt ook nog een switch tussen maar ook die is gigabit dus , ik heb geen idee waarom het niet sneller gaat, de kabels zijn max 15 meter lang ook nog eens.

Bijdrager
    Nick89

Is het router / modem dat je gebruikt voor de connectie met het internet wel geschikt voor een gbit netwerk?
    Als deze namelijk 100 is, gaat het hele netwerk ook 100 praten…

Zorg er dus voor dat al je apparaten 1000 (gbit) ondersteunen.

Of je moet een switch hebben die dat niet doet , echter zijn dat in de meeste gevallen dure HP en Cisco switches.

Bijdrager
    iAgree

Het modem is een linksys, deze hangt aan een base station nwe stijl dus gigabit, ik weet niet of de linksys zelf ook gigabit is maar neem aan van wel, ik bedenk me wel net dat daar nog een cat 5 kabel tussen zit, ik dacht eigenlijk dat dat voor het netwerk verder niet uit zou maken, maar als ik het goed begrijp maakt zelfs dat kabeltje dus uit.

De modem werkt puur als modem verder stel ik alles in op de base station trouwens mocht dat nog wat uitmaken.

Bijdrager
    Jpunt
    ”RuudHyve”

Het heeft geen zin om thuis te investeren in een netwerkje dat draait met een snelheid van 1 Gigabit. Zelfs als je streaming HD-video kijkt, biedt 100 Mbit voldoende bandbreedte.

Voor de draadloos netwerkgebruikers: Als je gebruik maakt van de huidige generatie draadloze apparatuur (zoals de Aiport Express), dan is je snelheid sowieso nooit hoger dan 248 Mbit/sec omdat dat de maximale snelheid is die door 802.11N-draft apparatuur wordt ondersteund.

Voor de bedrade netwerkgebruikers: Voor 1000baseT heb je inderdaad een STP Categorie 6 kabel nodig. Dat is een afgeschermde kabel. De normale UTP cat 5 kabel voldoet dan niet meer. Daarnaast dient uiteraard ALLE apparatuur die aan het netwerk hangt 1 Gbit te ondersteunen, anders wordt er direct naar 100 Mbit teruggeschakeld.

Voor diegenen “die het niet kunnen laten”: Ik snap het wel, dus succes! :wink:

Pardon?! Dat je internet-snelheden niet boven 100mbit uit komen hoeft niet te betekenen dat je er niks aan hebt. Wat dacht je bijvoorbeeld van je lokale netwerk?

Bijdrager
    Pivni Pes
    ”Nick89″

Is het router / modem dat je gebruikt voor de connectie met het internet wel geschikt voor een gbit netwerk?
    Als deze namelijk 100 is, gaat het hele netwerk ook 100 praten…

Mijn router (DrayTek2820) heeft een giga poort, aan die poort hangt een 100/1000 switch.
    Alles in dat netwerk heeft een 1000Mbit aansluiting (2 Imac’s, 2 Mini’s 1 win2000 bak)
    1 G4 MDD weet ik niet zeker, maar ik denk dat dit een 100Mbit is
    De Win2000 bak gaat met 1000Mbit over het netwerk en de Apple’s hebben het nakijken met 100Mbit.
    Trek ik de G4 uit het netwerk, dan maakt dat geen verschil, trek ik de router uit het netwerk, dan maakt dat ook niet uit.
    Het hele netwerk is CAT6.
    Bij de Apple support hebben ze hiervoor ook geen verklaring.

Bijdrager
    iAgree

wat haal je vopor snelheden in MB/s met die pc over het net werk en wat haal je met de mac’s , als ik vragen mag .

Ik haal 35MB/s over cat 6

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.