14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    juliea

iMac of Macbook Pro?

Aangezien ik geen recent topic vond dat aansluit bij mijn vragen, maak ik een nieuw topic aan.

Momenteel heb ik een Macbook 5,2 met Intel Core 2 Duo (2,13 GHz) en een geheugen van 4 GB. Op de Macbook staat Snow Leopard ge├»nstalleerd. Ik gebruik mijn Macbook vooral voor de Adobe programma’s (Fireworks, Photoshop, Illustrator, After Effects, InDesign,…), om te surfen, mailen, muziek luisteren, films kijken en soms om te gamen (Sims 3).
    Nu vind ik dat mijn Macbook wat te traag is. De Adobe programma’s werken vrij traag wanneer er meerdere geopend zijn. Gamen gaat al helemaal niet vlot. Verder heb ik geen problemen met deze Macbook.

Nu vroeg ik mij af wat ik het beste koop: een Macbook Pro die mijn huidige Macbook kan vervangen, of zou ik het geheugen van mijn Macbook uitbreiden naar 6GB en er dan nog een 27″ iMac bij kopen?
    Het zou handig zijn om nog een portable te hebben, aangezien ik nog naar school ga. Ik heb een externe monitor van 23″, maar de kwaliteit is lang niet zo goed als het scherm van een iMac.

Ik zou voor een i7 gaan, maar is 8GB geheugen voldoende? En moest ik voor een iMac gaan, zou ik dan voor de AMD Radeon HD 6970M met 2 GB GDDR5 of is die van 1GB voldoende?

Bijdrager
    sjoetoe

Ik heb niet al te lang besloten om voor de Macbook Pro 15′ te gaan, ik had een Macbook uit 2009. 8GB is meer dan je ooit nodig zal hebben en als het toch nog tegen valt kan je altijd upgraden naar 16GB. Voor gamen is die van 1GB meer dan voldoende.

Bijdrager
    fenkikon

Je geeft zelf aan dat je mobiel wilt blijven. Ik raad je dan aan een nieuwe MacBook Pro aan te schaffen. Ik heb zelf het 2,3GHZ model aangeschaft (mid 2012) en een mat scherm gekozen. Zeker waarvoor jij hem gaat gebruiken is het echt een aanrader.
    Daarnaast heb ik voor nog geen 100 euro 16GB werkgeheugen bijgeplaatst. Het verschil ten opzichte van 8GB is echt te verwaarlozen, koop dus die 16GB RAM.

Je kunt thuis blijven werken met die 23″ monitor die je hebt en in de loop van de tijd een beter scherm aanschaffen. Zie het alternatieve beeldschermen topic op OMT, ik ben ook van plan om deze op termijn aan te schaffen maar 500-600 euro voor echt een goed scherm is nog iets te prijzig voor mij.

Als je echt van plan bent om te gamen kun je beter een PC kopen of bouwen, maar af en toe een spel moet prima gaan met de MBP.

Bijdrager
    ArthurM.

Ik zou persoonlijk voor een MBP met 15″ gaan, het is het grootste model maar toch makkelijk mee te nemen en dat is wel zo fijn.

Bijdrager
    juliea

Bedankt voor de reacties.

Het was misschien niet duidelijk, maar als ik voor de iMac ga, dan zal ik mijn huidige Macbook uitbreiden naar 6GB. Ik weet niet of dit de moeite is?

Ik zal vooral thuis werken, maar ik zal ook mijn werk moeten meenemen naar school en daar wat verder werken.

Bijdrager
    fenkikon

Als jij op school genoeg hebt aan de MacBook dan moet je die gewoon upgraden naar 6GB.
    Je geeft eigenlijk zelf al een beetje aan dat je voorkeur je oude Mac upgraden heeft + een iMac. Met de vergelijkingstool op de Apple website kun je dan een iMac selecteren die het beste past bij wat je wilt.
    In principe zijn beide 27″ modellen geschikt.
    Toch is het zo dat de iMac al een hele tijd geen update meer heeft gehad. Verder moet je er rekening houden dat het RAM geheugen uitbreiden bij een iMac geen probleem zal zijn, maar een extra harde schijf inbouwen bijv. vergt wel wat handigheid. Dan moet je echt de Mac gaan demonteren.

Bijdrager
    iMarvin

Beste Juliea,

Ik gebruik zelf een MBP 13″ (Late 2011) als ‘hoofdcomputer’. Het plan was eigenlijk om er voor thuis een iMac bij te kopen, maar door de goede prestaties van de MacBook staat dit momenteel op een laag pitje.
    Dan moet ik er wel bij zeggen dat ik het 2,8 GHZ i7-model heb, met ge├╝pgraded werkgeheugen naar 8GB en op plaats van de SuperDrive (CD/DVD-speler) heb ik een SSD geplaatst en daar Mac OSX Mountain Lion op draaien.
    Maar ik heb voor thuis gewoon een draadloos Apple Keyboard, Magic Mouse/Trackpad en een 27″ Apple Display staan. I.c.m. met deze apparatuur gebruik ik mijn MBP als vaste computer. En ik kan hem zoals nu makkelijk meenemen onderweg;)

Bijdrager
    ArthurM.

Wat iMarvin zegt is eigenlijk wel een hele goede oplossing, misschien wat duurder maar je hebt ook wel wat voor je geld.

Bijdrager
    pimoomen

Of koop een Retina MacBook Pro;)

Bijdrager
    iMarvin
    ArthurM. op 27 september 2012

Wat iMarvin zegt is eigenlijk wel een hele goede oplossing, misschien wat duurder maar je hebt ook wel wat voor je geld.

Ja, en je kunt het zo goedkoop (of duur) maken als je zelf wilt.. Je hoeft immers niet per se een (vrij prijzig) Apple Keyboard, Magic Mouse en Apple Display te halen. Met een random LCD-display werkt het ook prima.

Bijdrager
    juliea

Het gaat denk ik een Macbook Pro worden, maar ik ga er nog even mee wachten. Is een 2,3-GHz quad-core Intel Core i7 goed genoeg voor wat ik ermee wil doen?

Bijdrager
    fenkikon

Een 15″ of een 13″? Die Retina’s van 13″ zitten er namelijk aan te komen, volgens de geruchten.

Ik heb zelf de normale 15″ 2,3GHZ variant, wel heb ik daar vrij snel 16GB aan RAM geheugen in geplaatst. Dit is echt te raden want 4GB is vrij weinig, zelfs iPhoto laadt daardoor vrij langzaam en je ziet vaak het strandballetje verschijnen. RAM geheugen niet via Apple kopen, je kunt veel goedkoper terecht bij webshops om daar je RAM aan te schaffen voor 100 euro heb je 16GB RAM geheugen(KTA, Kingston)!
    Kies je dus de normale variant vergelijk dan ook eens de glossy schermen met de matte schermen (dit kan bijv. in de Apple Store). Kost 88 euro via de Online Store, maar vond het zelf meer dan de moeite waard. Schermresolutie is hoger en weerspiegeling is er niet meer en kleuren worden beter weergeven. Handig voor bijvoorbeeld fotobewerking en een programma als Adobe InDesign waar je toch veel met drukwerk bezig bent!

Mocht je voor een Retina gaan bedenk dan dat je het werkgeheugen in een later stadium niet meer kunt wijzigen. Dan is het aan te raden om die 16GB RAM te configureren.

Bijdrager
    juliea

Ik bedoel de 15″, met een mat scherm. Dat lijkt me beter om op te ontwerpen. De Retina Macbooks lijken mij nog niet helemaal op punt te staan. Ik zou het denk ik ook vervelend vinden als ik geen CD’s en DVD’s meer kan afspelen.
    Dus jouw Macbook Pro werkt nu vlot met die 16GB RAM?

Bijdrager
    fenkikon

Ja en zeker toen ik een update had uitgevoerd naar Mountain Lion was het een wereld van verschil. Maar goed als jij nu een MBP besteld wordt die geleverd met ML als besturingssysteem. Inmiddels zijn er al enkele updates geweest en zijn de meeste bugs er wel uit, al met al draait het systeem soepeler dan Lion deed.

Ik heb zelf dus ook een mat scherm en ben er heel tevreden mee, glossy is op zich ook goed genoeg voor de meeste maar toch geef ik de voorkeur aan mat.

Tot nu toe heb ik nog geen enkele CD of DVD afgespeeld met de Mac en als ik een keer iets moet branden doe ik dat via een andere computer. Ik ben zelf van plan om er een keer een SSD schijf in te plaatsen. Maar ik wacht nog even totdat de Samsung 840 PRO goedkoper wordt.

Die 2,3 GHZ is snel zat voor de dingen die jij doet maar echt voor zware videobewerking bijv. zou ik wel de 2,6GHZ aanschaffen. Vergeet niet dat die 2,3 GHZ kort kan overklocken naar 3,3GHZ. Hoe dit precies werkt in je systeem weet ik niet maar nogmaals ik verwacht niet dat jij gaat merken dat je systeem te traag wordt.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.