30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 39)
  • Q:
    Bijdrager
    ivan92

iMac of MacBook Pro?

Ik wil over een paar maanden mijn eerste mac gaan kopen maar ik twijfel nog tussen de iMac en de MacBook Pro. Nu is een desktop en laptop een flink verschil maar ik heb nu ook nog geen laptop dus het is nog een luxe maar het lijkt me heerlijk om mobiel te zijn en hem overal mee naar toe te nemen.
    hieronder de configuraties die ik in gedachte had.

MacBook Pro
    2,2-GHz Intel Core 2 Duo
    2 GB 667 DDR2 SDRAM – 2×1 GB
    Serial ATA-schijf van 160 GB (5400 rpm)
    NVIDIA GeForce 8600M GT with 128MB of GDDR3 SDRAM
    Eur 1,969.00

iMac
    2 GB 667 MHz DDR2 SDRAM – 2×1 GB
    500 GB Serial ATA-schijf
    SuperDrive 8x (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)
    Apple Mighty Mouse
    Toetsenbord (Nederlands) + Mac OS X (Nederlands)
    2.4GHz Intel Core 2 Duo
    ATI Radeon HD 2600 PRO with 256MB memory
    Eur 1,679.01

Nu weet ik dat het scherm een stuk kleiner is maar de resolutie is maar een stukje kleiner is 1440 x 900 vs 1680 x 1050, de harde schijf wat langzamer is en een stuk kleiner is(dat is uiterraard op te lossen met een externe HD) deze verschillen accepteer ik als ik dan mobiel kan zijn met mijn MacBook Pro maar ik wil ook via BootCamp graag af en toe een spelletje spelen en ik weet niet zo goed hoe sterk de videokaart is van de MacBook Pro en die van de iMac.
    Alvast bedankt voor jullie reacties.

Bijdrager
    migel

lollll

Inactief
    Anoniem

Tot mijn spijt ben ik voor de iMac gegaan. Daarom denk ik dat het beter is om een MacBookPro te nemen als je het lekker vind om een keer op de bank voor de TV kan gaan zitten werken. Wel is het zo dat je voor de iMac meer computer krijgt.

Mijn tip, slaap er een paar nachtjes over, het is tenslotte een duur apparaat!
    Succes met de keuze:wink:

Bijdrager
    Nikita

Wil je ‘m mee kunnen nemen voor het een of het ander? Dan de MBP. Daar kan je namelijk ook nog maximaal een 30″ Cinema Display aan hangen.
    De videokaart van de iMac schijnt minder goed te zijn (maar zeker niet slecht) dan die van de MacBook Pro. Ik heb zelf de 2.0 GHz iMac (dus met de HD2400 videokaart) en daar draait COD prima op in de volledige resolutie van 1680 bij 1050 met 2x AA.

Bijdrager
    stel maar

het geheugen van de iMac kan je misschien beter zelf naar 2GB upgrade
    dat scheelt je 100 euro.

Weer iemand die niet weet hoe een hele lange link werkt

EDIT: Link aangepast.Sypie.

Bijdrager
    Nikita

Of je koopt ze allebei :P Nouja, ik heb vorig jaar een MacBook gekocht (de eerste serie) en een maand geleden de nieuwe iMac. Sweeeeeet :lol:

Bijdrager
    ivan92

Ik denk dat ik voor de MacBook Pro ga omdat mobiel zijn toch wel erg handig is:D
    Is er iemand die mij iets meer kan vertellen over de verschillende grafische kaarten(vooral game gebruik)

ik moet nog een maandje of 2 a 3 doorsparen dus ik heb nog genoeg tijd om erover na te denken:D

Bijdrager
    WO

Hey,

Ik heb zelf sinds een half jaartje een MBPro, ook de 15 inch, maar dan wel de “dure” versie zeg maar :).
    Ben zowiezo wel een fan van notebook formaat, dus voor mij zou de keuze niet moeilijk zijn.
    Ik zou alleen dus wel voor de andere uitvoering van de MBPro gaan, met de 256 MB videokaart, de snellere proc en de grotere hdd.

(Weet niet of je toevallig studeert oid? dan kun je mac spullen met redelijke korting kopen, scheelt iets van 200 eur volgens mij (maakt het verschil met die andere uitvoering weer wat minder:) )

Inactief
    Anoniem

Middelbaar onderwijs doet (helaas) niet mee aan die actie

Bijdrager
    migel

lollll

Bijdrager
    Nikita

Bij mijn weten wordt er bij Apple zelf (dus online) niet gecontroleerd of je ook ingeschreven staat bij de school die je op geeft. Via de Apple Centers zelf overigens wel (moet je een schoolpas laten zien bijvoorbeeld).

Bijdrager
    ivan92

zoals MacApp al heeft gemeld kom ik helaas niet in aanmerking voor de studentenkorting. Ik zie het nut van de duurdere 15 inch niet helemaal in 400 euro voor 2x meer videogeheugen een iets grotere hd en een iets snellere processor. of heb ik iets gemist?
    liegen gaat denk ik niet werken migel:P

Inactief
    Anoniem

Een “standaard” versie is al meer dan genoeg. Tenzij je hardcore video bewerkt. Het is niet voor niks een PRO laptop, ze steken dus met kop en schouders boven de laptops van andere fabrikanten uit. Ik zou geen 400 euro’s betalen voor de genoemde dingen!

Bijdrager
    Nikita

Wat wil je er mee gaan doen? Is een MacBook (niet-Pro) misschien niet een net zo goede machine voor je? Of is het de bedoeling dat je er ook echt zware games mee wil spelen? Hoewel COD2 op m’n MacBook prima draaide. Over zwaardere spellen durf ik niks te zeggen :wink:

Inactief
    Anoniem

Een MacBook heeft een heel klein scherm… Als je groter wil moet je wel naar de Pro.

Bijdrager
    ollebolle

ik zit in hetzelfde schuitje, eenmaal leopard er is zal het weer bestellen worden, maar welke?
    ik heb nu een iBook G4, die ik waarschijnlijk zal houden, tenzij hij overbodig wordt.

welke van de 2 computers heeft de sterkste videokaart? of wat is het verschil?
    maakt OS X gebruik van de GPU om H.264 te encoden?

Bijdrager
    Nikita

Die 13″ valt best mee hoor. Ik werk d’r al meer dan een jaar op.

// EDIT: Denk bij Leopard nog wel d’r aan dat het in het begin nog redelijk pet zal zijn qua stabiliteit en dat bepaalde programma’s er nog niet helemaal (of helemaal niet) op zullen werken. Ik noem CS3, dat nog niet werkt op Leopard momenteel.

Bijdrager
    ivan92

ik wil er toch ook een beetje op kunnen gamen en dat hij voorlopig nog even meekan het grotere scherm speelt ook een rol. Het is naar mijn mening een topmachine waar ik veel plezier mee ga beleven maar niemand ervaring met de prestaties van de videokaart van de MacBook Pro?

Bijdrager
    Jarco

De studentenkorting via de apple store, daar vragen ze gewoonweg niet achter, maar dat kunnen ze natuurlijk altijd wel doen.
    Zelf zou ik voor de macbook pro gaan, je zal niet weten hoe plezant het is om mobiel te zijn, zeker als het ontzettend mooi weer is en je bv. een werkstuk moet maken, dan ga je toch gewoon lekker in de zon je werkstuk liggen maken in plaats van tussen die vier muren op je kamer te zitten. Gamen op de macbook pro is volgens mij helemaal geen probleem, volgens mij gaat dit zelf vloeiend zonder problemen (voor zover ik gehoord heb). Een iMac is tof als je enkel aan een bureau werkt, maar ik weet gewoon dat studenten vaak graag mobiel zijn, even snel surfen in de zetel, effe een filmpje kijken in je bed, …
    Maarja dat is natuurlijk allemaal je eigen mening. Maar als ik het geld had kocht ik me ook een macbook rpo (maar momenteel heb ik me een macbook gekocht envind het enorm fijn om mobiel te zijn (t’rijmt nog ook :D)

Bijdrager
    Jesse

volgens mij is die g-force die er tegenwoordig inzit prima, maar… waar haal je het geld vandaan? :D, 15 jaar.. doe je goed :P

als je dan toch zo rijk bent, kun je dan niet voor de 20 inch imac gaan (instapmodel) + macbook (instapmodel) = toch prima combinatie! :wink:

Bijdrager
    ivan92

ik heb een baantje ben 1 keer per jaar jarig en draai af en toe ergens. Ik denk dat je beter 1 sterke machine kan kopen dan 2 instapmodellen.:P

Bijdrager
    Nikita

Het instapmodel iMac is anders ook al behoorlijk krachtig hoor :wink:

Bijdrager
    ivan92

maar die is niet mobiel. ben ik toch weer veeleisend he:P

Bijdrager
    Nikita

Voor een desktop computer is ‘ie best mobiel hoor :lol:

Inactief
    Anoniem

Maar waar heb je de mobiliteit voor nodig? Je studeert nog niet, op school ga je er ook niet mee rondlopen want dan is het “Kijk wat een aansteller met z’n laptop”. Maar het is dan wel weer lekker om thuis overal in huis te kunnen werken… :sealed:

Bijdrager
    ivan92

om wat de rest denkt maak ik me niet zo druk. Maar ik zit op een zogenaamde cultuurschool en dus wordt er veel gedaan aan theater, toneel, creatieve vakken als muziek, handvaardigheid. Bij dat stukje toneel hoort ook techniek waar een behoorlijk budget is en ik vaak het licht doe(budgetten van een paar honderd euro) maar dat doe ik nu ook zonder laptop en ik twijfelde of dat wel ECHT nuttig was. en het niet meteen de prestaties veel lager zijn dan wanneer ik een iMac zou nemen.

Bijdrager
    RobinZwama

Je moet wel een paap jaar vooruit denken. Ik denk dat je dan aan een laptop meer hebt. De 15″ MacBook Pro is een redelijk rekenbeest waarmee je over een paar jaar nog niet veel achteruit bent gegaan + je bent dan mobiel. Als je een iMac koopt en je wilt over een paar jaar mobiel zijn, kun je beter nu een MacBook Pro kopen ipv dan weer een andere Mac nemen, dat is alleen maar duurder. Laptops zijn wel handig hoor;)

Bijdrager
    .Arne
    ”ivan92″

en dat hij voorlopig nog even meekan

Een MacBook Pro gaat niet langer mee dan een MacBook hoor (qua duurzaamheid dan).

Moderator
    unSOUND

En hoe lang een Mac mee gaat is maar zelden een echt ding om rekening mee te houden. Als je kijkt hoeveel mensen hun Mac na 1 a 2 jaar al dumpen om weer het nieuwste te kunnen kopen… Het grootste deel van de mensen die een nieuwe Mac koopt, koopt een nieuwe omdat ze wat nieuws willen, niet omdat de oude het niet meer doet.

Bijdrager
    ivan92

maar dan heb ik wel 1 a 2 jaar een hele mooie laptop:P

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 39)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.