30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)
  • Q:
    Bijdrager
    icecream

iMac of MacBook

Ik wil binnekort een nieuwe iMac of de nieuwe MacBook aanschaffen maar zit nog te twijfelen tussen een iMac of een MacBook. Ik ben niet echt mobiel maar vind het wel relax om op de bank ofzo te zitten. Wat zouden jullie me aanraden.

Bijdrager
    Mango NL

ligt er een beetje aan wat je ermee gaat doen, en er is eigenlijk nog helemaal niks bekend over de macbook dus lijkt me een beetje moeilijk om te adviseren

Bijdrager
    masuran

Als je gewoon relaxed wil zitten kan je beter een iMac kopen en een goede stoel :wink:
    Ik denk dat je beter af bent met het grote scherm van de iMac dan met de draagbaarheid van de macBook Pro.

Moet je (of wil je perse) mobiel zijn, dan is een macBook Pro de betere keuze.

Bijdrager
    icecream

Ik weet echt nog niet welke het wordt maar in ieder geval bedankt.

Bijdrager
    joffrie

De iMac is echt heel gemakkelijk om te verhuizen naar een andere kamer.
    Doe ik trouwens ook altijd.
    Met een laptop is dat natuurlijk ook erg snel gebeurd, maar dan betaal je je voor blauw voor een even groot scherm te hebben.

Aan jouw de keuze.

Bijdrager
    PietjePuk

Mss afwachten wat de resoltie gaat zijn die de MacBook gaat aankunnen. Als het zoals bij de iBook terug 1024×786 gaat zijn dan is de iMac mss een betere keuze.

Bijdrager
    mvdenberg

Als je het niets uitmaakt of je mobiel moet zijn, zou ik voor een iMac gaan: deze is gewoon stukken goedkoper. Met het geld dat je ‘over’ houdt, kan je je iMac aankleden met extra RAM. En denk ook aan software natuurlijk.

Wat je ook gaat doen: alvast veel plezier!

Bijdrager
    PietjePuk
    ”mvdenberg”

Als je het niets uitmaakt of je mobiel moet zijn, zou ik voor een iMac gaan: deze is gewoon stukken goedkoper. Met het geld dat je ‘over’ houdt, kan je je iMac aankleden met extra RAM. En denk ook aan software natuurlijk.

Wat je ook gaat doen: alvast veel plezier!

Kdenk nu niet dat de MacBook stukken duurder zal zijn of de iMac, de MacBook Pro is natuurlijk wel heel wat duurder, maar ik denk dat de topicstarter de MacBook/iBook bedoeld.

Bijdrager
    icecream

Ik bedoelde MacBook/iBook ja.

Bijdrager
    Ewout

‘k heb ze gewoon allebei gekocht….:P Nu kan ik altijd kiezen…

Bijdrager
    Timberling

:mrgreen: soms maakt geld wel gelukkig zo blijkt weer….

Bijdrager
    CMD-Z

Ik zou sowieso niet meer de ibook kopen,
    of we het nou leuk vinden of niet de toekomst ligt toch bij intel,
    wacht dan idd. op de macbook.

Maar tot die tijd zou ik een imac kopen,
    relatief niet duur, en het is altijd goed om een desktop te hebben,
    als ‘homebase’
    die toch vaak sneller werkt, en later een laptop te hebben om hem
    aan te vullen, te reizen, etc.

Bijdrager
    Svenv
    ”Ewout”

’k heb ze gewoon allebei gekocht….:P Nu kan ik altijd kiezen…

Wat kies je dan het meest? (voor gewoon in huis)

Bijdrager
    icecream

Ik heb het eigenlijk gewoon nodig voor thuis gebruik.

Bijdrager
    Svenv
    ”icecream”

Ik heb het eigenlijk gewoon nodig voor thuis gebruik.

:) Ik bedoelde wat het meest gebruikt wordt voor thuis gebruik; de macbook of de imac.

Bijdrager
    icecream

Ow hahaha ik ben echt dom bezig vandaag.

Bijdrager
    bianc

Met de macbook kan je met mooi weer lekker buiten zitten. Je bent ook niet afhankelijk van één werkplek binnenshuis.

Bijdrager
    icecream

Ja dat weer wel maar ik twijfel nog steeds.

Bijdrager
    sawtooth
    ”bianc”

Met de macbook kan je met mooi weer lekker buiten zitten. Je bent ook niet afhankelijk van één werkplek binnenshuis.

volgens mij is het ook beter tegen RSI om een macbook te kiezen.
    Je kunt overal gaan zitten in de houding die jij prettig vindt. Desnoods op je buik op bed ofzo.
    Het nadeel van de Imac vind ik toch dat je in principe aan je bureau gekluisterd zit, en ik vind het eerlijk gezegd niet prettig om een 20″ scherm vlak voor m’n neus te hebben. Krijg al genoeg straling binnen.

Daarnaast kijk ik als ik typ, liever een beetje naar beneden, zoals je doet als je de laptop op je schoot hebt. Ik kijk de hele dag al recht vooruit tegen het scherm van m’n windows pc op het werk, en heb na 8 uur behoorlijk last van m’n nek. Notebook werkt m.i. meer ontspannen.

Bijdrager
    Overstappertje

Ik gebruik in huis mijn iMac en mijn powerbookje ongeveer even vaak.

Nu zit ik boven aan de iMac, ik was ook een beetje met foto’s aan het frutselen, dan is een groot scherm wel fijn. Als mijn vriendin thuis is en in de kamer zit en ik wil wat met de computer doen, dan ga ik met m’n laptopje op de bank zitten, of aan de eettafel.
    Ik heb een powerbookje 12 inch, omdat ik dus nog een 20 inch iMac heb, als de laptop mijn enige mac zou zijn, dan vind ik 12 inch te klein.

Maar Icecream, waar wil je je mac voor gaan gebruiken? Daar hangt ook van af hoe belangrijk schuine streep wenselijk het is om een groot scherm / extra processorpower te hebben.

Wat trouwens een gave combi is, voor als je niet de power van een desktop nodig hebt maar toch een lekker rap machientje wilt hebben: Een powerbook 12 inch met een los beeldscherm erbij voor als je achter je bureau zit en een groter scherm wilt gebruiken.

zo’n setup bijvoorbeeld :D
    http://forum.macosx.nl/album_page.php?pic_id=10876

(een kleiner scherm mag ook, dit scherm kost je evenveel als een 17 ” iMac )

Bijdrager
    sawtooth
    ”Overstappertje”

Ik gebruik in huis mijn iMac en mijn powerbookje ongeveer even vaak.

Nu zit ik boven aan de iMac, ik was ook een beetje met foto’s aan het frutselen, dan is een groot scherm wel fijn. Als mijn vriendin thuis is en in de kamer zit en ik wil wat met de computer doen, dan ga ik met m’n laptopje op de bank zitten, of aan de eettafel.
    Ik heb een powerbookje 12 inch, omdat ik dus nog een 20 inch iMac heb, als de laptop mijn enige mac zou zijn, dan vind ik 12 inch te klein.

Maar Icecream, waar wil je je mac voor gaan gebruiken? Daar hangt ook van af hoe belangrijk schuine streep wenselijk het is om een groot scherm / extra processorpower te hebben.

Wat trouwens een gave combi is, voor als je niet de power van een desktop nodig hebt maar toch een lekker rap machientje wilt hebben: Een powerbook 12 inch met een los beeldscherm erbij voor als je achter je bureau zit en een groter scherm wilt gebruiken.

zo’n setup bijvoorbeeld :D
    http://forum.macosx.nl/album_page.php?pic_id=10876

(een kleiner scherm mag ook, dit scherm kost je evenveel als een 17 ” iMac )

de 20 ” cinema display is ook niet bepaald goedkoop:) De dag dat ik 800 euro voor een monitor neertel moet nog komen.

Bijdrager
    icecream

Ik wil echt een MacBook Pro of een iMac een van die twee. Ik ga het vooral gebruiken voor Photoshop, Logic, Gamen en Films kijken.

Bijdrager
    Overstappertje
    ”sawtooth”

de 20 ” cinema display is ook niet bepaald goedkoop:) De dag dat ik 800 euro voor een monitor neertel moet nog komen.

Klopt, maar als geld een rol speelt zijn er nog goedkopere schermen dan de ACD voor 800 euro he.

Bijdrager
    Overstappertje
    ”icecream”

Ik wil echt een MacBook Pro of een iMac een van die twee. Ik ga het vooral gebruiken voor Photoshop, Logic, Gamen en Films kijken.

Ja, dat is toch heel persoonlijk denk ik. Het is een beetje wat vind je belangrijker, de ‘ruimere’ specificaties van een desktop (hoewel een MBP zeker niet afzien is natuurlijk 8) ) en het grotere scherm of de flexibiliteit van een laptop.

Bijdrager
    Dick de Roos
    ”sawtooth”
    ”bianc”

volgens mij is het ook beter tegen RSI om een macbook te kiezen.
    Je kunt overal gaan zitten in de houding die jij prettig vindt. Desnoods op je buik op bed ofzo.
    Het nadeel van de Imac vind ik toch dat je in principe aan je bureau gekluisterd zit, en ik vind het eerlijk gezegd niet prettig om een 20″ scherm vlak voor m’n neus te hebben. Krijg al genoeg straling binnen.

Daarnaast kijk ik als ik typ, liever een beetje naar beneden, zoals je doet als je de laptop op je schoot hebt. Ik kijk de hele dag al recht vooruit tegen het scherm van m’n windows pc op het werk, en heb na 8 uur behoorlijk last van m’n nek. Notebook werkt m.i. meer ontspannen.

Even (met verontschuldigingen) wat off topic:
    Tja, waar zal ik beginnen…….:? Er wordt hier nogal wat door elkaar gegooid en verkeerde uitspraken gedaan.
    Misschien even hiernaar kijken? http://www.rug.nl/Bureau/expertisecentra/amd/Informatie/rsi Daar wordt het een en ander uitgelegd over RSI.
    En over die pijnlijke nek, veroorzaakt door een verkeerde kijkhoek kan je info krijgen met deze PDF: http://www.xs4all.nl/~xklijsen/instructie_voor_beeldschermwerkers.pdf.
    Al eerder is op dit forum gewezen op de instelling van het beeldscherm: bovenrand = ooghoogte.
    Dan kijk je 15 graden naar beneden, wat een natuurlijke houding van het hoofd is.
    Over straling wordt de laatste tijd ook al aardig wat onzin verkondigd.
    Een beeldbuismonitor (CRS) geeft hoegenaamd geen “straling”. In elk geval ver onder de normen.
    Een TFT (LCD) geeft in het geheel geen “straling”. Hier moet je straling breed zien (licht is ook een vorm van straling). Er wordt zeker niet bedoeld dat de beeldbuis “radioaktive straling” uitzendt (ioniserende straling). Feitelijk dus wel straling, maar dat is gewoon het licht dat wordt uitgezonden.
    Dat is de spraakverwarring die veel optreedt bij dit soort dingen.
    Enfin, ik dwaal af. :sotp: Bij deze dus.

Bijdrager
    byebye

Heb lange tijd getwijfeld of ik een iMac of een MacBook (Pro) wil kopen van de zomer, maar logisch verstand zegt mij voor de iMac te gaan (ook de portemonnee trouwens).

Ik vind het verschil in aanschafprijs ontzettend veel voor een laptop die mindere zwaar werk kan verrichten, en dan vind ik die 800 à 900 euro echt een beroving door mezelf.

En wat de plek betreft, ik zou het ook wel makkelijk vinden om op de bank te kunnen zitten met een laptop, maar mijn staat al op de eettafel en dus beneden, en mocht ik met het mooie weer buiten zitten, dan pak ik toch een verlengsnoer en klaar?

Bijdrager
    Hans.

Pas op dat hij dan niet omwaait buiten;) veel plezier met je iMac!

Bijdrager
    byebye

Ik koop ‘m pas over een maandje of 2, 3…

Bijdrager
    CaDoc
    ”byebye”

En wat de plek betreft, ik zou het ook wel makkelijk vinden om op de bank te kunnen zitten met een laptop, maar mijn staat al op de eettafel en dus beneden, en mocht ik met het mooie weer buiten zitten, dan pak ik toch een verlengsnoer en klaar?

Zou niet gaan lopen sjouwen met mijn iMac. Zo’n ding is toch best zwaar en niet echt handig te verplaatsen zonder ergens tegenaan te stoten. Je moet een iMac echt niet zien als een computer die je gemakkelijk ergens anders gaat neerzetten (uiteraard wel gemakkelijker dan een PC :apple:) – enfin je merkt het wel als je hem uit de doos probeert te tillen en blij bent dat hij zonder stoten, bonken of nieuwe krassen goed op het bureau staat…

Mijn advies zou zijn een lekker grote iMac te kopen (gewoon de 20″) met lekker veel geheugen en niet al te moeilijk doen over het geld: het grote scherm werkt héérlijk en is echt een verademing in vergelijking met de “normale” schermen waar de meeste mensen het mee moeten doen.

Desnoods koop je er een keer een (2e hands?) iBook of zo bij voor het portable werk. Een laptop heeft geen echte processorkracht nodig en minder processorkracht betekent in dit geval een langere batterijduur. Mijn iBookje doet het uren en uren achtereen – gemakkelijk een avondje surfen op de bank.

Succes met je iMac!

Bijdrager
    Overstappertje

Dick de Roos wijst erop dat een laptop in het kader van RSI juist niet handig is, omdat je minder ergonomisch werkt met laptops.

Daar ben ik het op zich mee eens, je zegt dat terecht en er is ook duidelijke documentatie over zoals je aangeeft. Toch kan het ook in het kader van RSI-preventie juist wel fijn zijn om in je vrije tijd met een laptop te werken, is o.a. mijn ervaring.

De meeste van ons zitten overdag al lang genoeg achter de desktop, en als je op de bank zit met je laptop en geen muis maar de touchpad gebruikt, is dat toch een afwisseling op de houding die je eerder die dag had. Dat geeft Sawtooth ook aan en ik heb dat gevoel ook.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.