28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)
  • Q:
    Bijdrager
    poelie

Imac of Mac Pro

Omdat ik steeds meer videobewerking doe, ga ik een Mac aanschaffen.
    Alleen is nu mijn vraag welke: een Imac 24″ of een Mac Pro?
    Wat me aantrekt in een Pro is de optie tot Raid en uitbreiding van ram boven de 4GB.

Wat is wijsheid? Hoe verstandig is het om een Pro aan te schaffen ipv een IMac?

Bijdrager
    J.C.

Bij zwaar video werk en je hebt het geld. Ga voor de Mac Pro.

Veel RAM, goede processors, grote cache en goede videokaart. De iMac 24 inch is vooral voor DTP’ers etc die veel bezig zijn met photoshop/indesign/illustrator.

Met welke programma’s ga je werken als ik het vragen mag?

Moderator
    unSOUND

De iMac 24 inch is op zich een hele nette machine. Tevens heeft hij een FireWire 800 aansluiting die je voor een extra schijf zou kunnen gebruiken, wat een voordeel is bij videobewerking…

Bijdrager
    J.C.

Daar zit wat in. Maar er kan ‘maar’ 3 Gb RAM in, al denk ik dat dat nog wel redelijk voldoet.

Bijdrager
    poelie

de upgrademogelijkheden zijn idd iets waar ik me zorgen om maak. 3GB aan ram lijkt nu veel, maar bij Vista blijkt bijvoorbeeld al dat het pas echt lekker werkt met 4GB. Daarbij ga ik dus veel video/foto’s bewerken en dat slokt volgens mij ook aardig wat op.

Dan de harde schijf. Ik heb geen ervaringen met extern, maar werkt het met b.v. een FW800 aansluiting net zo snel als een interne hdd?

Moderator
    unSOUND

FireWire 800 is in ieder geval snel genoeg voor video, en videobewerking kost niet zoveel ram als men denkt, ikzelf kom qua verbruik zelden boven de 2,5 GB uit, zelfs niet met 17 programma’s tegelijk ( waaronder meerdere video-tools )

Bijdrager
    lowfi

Binnenkort nieuwe imacs denk ik waar net als de nieuwe mbp’s ook 4GB in kan. Betere videokaart ook waarschijnlijk.

Zou daar even op wachten. Dat software raid0 is een beetje overrated of wil je het voor redundancy gebruiken?

Bijdrager
    poelie

Op die nieuwe Imac zit ik al een maand te wachten, maar het lijkt vooralsnog steeds te worden uitgesteld. En feit is dat ik over twee weken een hoop montagewerk te doen krijg, en me al maanden aan het oriënteren ben op de Mac-markt. Maar als er idd nu een nieuwe Imac uit zou komen met een nieuwe videokaart en ruimte voor meer ram dan kan dit topic sluiten.

Wat is trouwens software raid?

Bijdrager
    lowfi

Geen dedicated chip (hardware) voor het raid gebeuren maar gewoon via het operating system (software).

Zou leuk zijn als er eens een bootable raid 5 oplossing komt voor apple desktops (in xserve kan het wel?). Iets wat windows/linux/freebsd/etc mensen al jaaaaaaaaaren kunnen.

Bijdrager
    J.C.

Lowfi, voor RAID 5 heb je dacht ik 3 hardeschijven of meer nodig, dat zal dus alleen werken in de Mac Pro en Xserve, of andere met extrene HDD.

Maar RAID 5 is idd mogelijk op Mac OS X

Bijdrager
    lowfi

Apple biedt zelf geen optie voor raid5 in de mac pro alleen in de xserve. Alle thirdparty 5 oplossingen zijn niet bootable en dus onhandig imo.

Bijdrager
    wmstudio
    ”lowfi”

Geen dedicated chip (hardware) voor het raid gebeuren maar gewoon via het operating system (software).

Zou leuk zijn als er eens een bootable raid 5 oplossing komt voor apple desktops (in xserve kan het wel?). Iets wat windows/linux/freebsd/etc mensen al jaaaaaaaaaren kunnen.

Ik ben hier niet zeker van maar kan in een Mac Pro niet iedere IDE/ATA/SATA controller worden geplaatst. Het is dacht ik een hardware standaard. Als dat zo is dan zou je ook een IDE/ATA bootable raid controller moeten kunnen gebruiken zoals b.v. de 3Ware raid controllers. Maar nogmaals ik ben hier niet zeker van.

Of zoiets als dit

Bijdrager
    J.C.

Sorry lowfi, je hebt gelijk, mijn excuses :)

Inactief
    Anoniem

Ik heb een iMac 24″ met 2 GB geheugen. Het geheugen is meer dan zat. Als ik al mijn applicaties open heb staan is er nog zo’n 700 MB over:

Bijdrager
    Oppie

Dan heb je teveel; al het vrije (Beschikbaar) geheugen hoort Actief òf Inactief te zijn…

Bijdrager
    poelie

Nog een vraag:

Als ik met studentenkorting (via mijn hbo) de Imac koop met een Geforce 7600 en 500GB hdd, dan kost dat €2189.60
    Als ik met een ADC-membershipkorting van 20% (las ik ergens op een ander draadje in dit forum) een Mac Pro koop met Radeon 1900, en Airport + Bluetooth dan kost dat €2263 (+die €99, maar dat heft zichzelf op als Leopard uitkomt, want die koop ik dan sowieso).

Het lijkt me in geval dan toch verstandiger om voor de Mac Pro te gaan?
    Ik heb trouwens een beeldscherm (Samsung 940BF)

Bijdrager
    J.C.

Ik zou voor de Mac Pro gaan, zeker omdat je studeert en dus waarschijnlijk nog een tijdje met deze configuratie vooruit moet gaan. Hij is echt sneller en beter uitbreidbaar.

Bijdrager
    poelie

Tja ik ben inmiddels idd zeer overtuigd aan het worden van de Mac Pro.
    Laatste vraag nog:
    Wat Lowfi zegt over software Raid, betekent dat dat een Mac Pro geen hardwarematige Raid heeft?!?! Da’s toch op z’n minst opmerkelijk te noemen voor zo’n apparaat? (ik was me sowieso niet bewust van het feit dat er ook software Raid bestaat).

Bijdrager
    J.C.

Nee erzit idd geen RAID chip in. Wat hier het nadeel van ik weet ik eingelijk niet.

Gevonden! Als je een een RAId chipset hebt, dat ontlast je de processor tijdens het wegschrijven van de data. Dit word dan dus niet op het CPU gedaan. In praktijk komt het opneer dat een het pas veel uit gaat maken bij RAID 5 of hoger…

Ik weet niet wat voor RAID je wilt?

Bijdrager
    poelie

Nuja, eigenlijk wilde ik gewoon van twee schijven 1 maken (Raid 1 denk ik). Ik dacht dat alles dan sneller zou gaan, maar als nu blijkt dat het niet veel uitmaakt, dan kan ik het net zo goed niet doen. Want volgens mij ga ik de snelheid van het wegschrijven van bestanden pas merken als het grote bestanden zijn. in mijn geval alleen video, maar ik denk dat de cpu niet sneller kan renderen dan de hdd kan schrijven, dus vraag ik me af hoeveel het uitmaakt.

Bijdrager
    J.C.

Hangt er van af wat voor schijven je erin hangt. Als je SAS schrijven van 15000 RPM of Seagate Raptor van 10.000 RPM erin hangt zal je het wel merken.

RAID-0
    RAID-0 (ook bekend als striping); een aantal schijven wordt in een array geplaatst en benaderd als één grote schijf. De gegevens worden in kleine (enige tientallen kilobyte) blokken (ook wel ‘stripes’ genoemd) verdeeld en om en om op de verschillende schijven weggeschreven. Hiermee wordt een snelheidsverhoging bereikt omdat meerdere schijven tegelijkertijd gegevens kunnen ophalen of wegschrijven. Theoretisch zou de snelheidsverhoging recht evenredig kunnen zijn met het aantal schijven, in de praktijk wordt dit echter meestal niet bereikt.
    RAID-0 biedt geen foutcorrectie. De term ‘redundant’ is hier dan eigenlijk ook niet van toepassing. Als één schijf uitvalt dan zijn alle gegevens van de hele array verloren!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Redundant_Array_of_Independent_Disks

Bijdrager
    poelie

Gisteren heb ik de mac pro besteld. Met 3 gb ram en Radeon 1900 kaart. Hopelijk over een weekje binnen.
    *blij*

Bijdrager
    J.C.

Mooi zo:)

Wilde je er ook nog een RAID in doen?

Bijdrager
    poelie

Ja, ik las ergens op dit forum en op andere sites dat je het beste de 250gb schijf voor OSX kan gebruiken, en ik denk dat ik er 50 GB (*houdt van ronde getallen*) vanaf snoep en die aan windows geef. En dan twee schijven van 320/400GB erbij in RAID voor alle multimedia. Die schijven kosten geen drol meer en dan kan ik gewoon alles kwijt. Dus dan kan er zo’n 50 uur aan dv-video op. Lijkt me genoeg. Geeft ook reden om dingen af te maken en niet eeuwig op de hdd te laten staan.

Bijdrager
    J.C.

Ok:) Deel je je ervaringen hier nog verder, is misschien leuk voor andere, want er zijn heel wat mensen met deze keuzen.

Bijdrager
    poelie

De keuze voor harde schijven is ook nog eens lastig.
    Volgens mij komt Seagate toch wel het meeste in de buurt van de beste schijf van dit moment. Maar welke grootte? Tja ik zat eerst te denken 400GB, maarja 500GB is maar een tientje meer. Dus ik denk dat het dan een Raid wordt met twee keer de Seagate 7200.10 500GB.

Iemand nog tips?

Bijdrager
    J.C.

Formateren voor gebruik misschien:P

Bijdrager
    InflatableMouse

Persoonlijk zou ik nooit voor een software raid OF raid-0 (striping) gaan.

Ik heb zowel vanuit mn beroep als prive met mn pc ervaring met raid oplossingen en voor (professionele) werkstations is de meerwaarde niet groot. Met raid 0 (striping) gaat je doorvoersnelheid omhoog, maar bedenk je het volgende. Een “gewone” disk kan in de praktijk zo rond de 50MB p/s wegschrijven. In raid-0 komt daar zo’n 40% bovenop volgens de benchmarks. Echter, als je met 50GB aan videobestanden aan het werk bent, dat past nooit in je geheugen dus dat zal van een andere disk af moeten komen. Als dat bestand dan op diezelfde raid-0 staat moet tie daarvan lezen EN daarop wegschrijven. Je zit jezelf dan mateloos in de weg en je verliest darmee meer dan helft van je doorvoersnelheid. Staat het bestand op een andere disk (niet in je raid-0) dan ben je beperkt tot de leessnelheid van die enkele disk en heb je weer zo weinig aan de extra snelheid van die raid-0.

Het is als je het mij vraagt een betere oplossing om de schijven “gewoon” te houden en de ene disk als cache/buffer/tijdelijke bestanden te houden en de andere disk voor het saven/opslaan van je werk. Als ik me niet vergis kunnen de meeste applicaties (final cut?) overweg met meerdere lokaties die nodig zijn voor dit principe.

Daarnaast heb je met 2 losse schijven nog een ander voordeel en dat is dat je een deel van de ruimte ook kan gebruiken voor je handmatige backups. Met raid-0 zou dat ook wel kunnen echter als er iets fout gaat (of een disk crashed) dan ben je alles van beide disks kwijt. Met een raid-0 en een bootdisk voor OSX heb je dus eigenlijk geen mogelijkheid tot veilig backuppen van je data, met 2 aparte disks wel.

28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.