30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)
  • Q:
    Bijdrager
    pieter78

iMac of Mac Mini voor ouders?

Hallo,

Wellicht is er al een topic over geweest, alleen wij zijn zo enthousiast met ons allen dat ik verdrink bij de zoekmachine, dus ga ik hem toch stellen: mijn ouders zijn toe aan een nieuwe compu, en daarbij wordt nogal naar mijn mening geluisterd. Die is duidelijk: Intel Mac met OS X / WIndows via Parallels voor sommige apps (heb zelf nog een G4, dus nog niet kunnen testen – twijfel nog even met MacBook Pro tot na komende event, wachten op Core 2 Duo).

Qua prijs scheelt het volgens mij niet zoveel en met specs is wel eea mogelijk. Mijn ouders doen vooal Internet / Mail / Word, geen zware grafische applicaties of spelletjes.

Qua prijs-kwaliteit lijkt de Mac Mini met aparte monitor me verstandiger, ook bij evt upgrades in de toekomst, omdat je monitor meestal toch wat langer meegaat. De iMac ziet er wel erg tof uit, maar heeft hij functioneel ook een meerwaarde?

Wat zijn jullie gedachten… zo’n beetje? :apple:

Grtz,

Pieter

Bijdrager
    Nikita

Uh ja… De iMac biedt wel veel meer waar voor je geld. Maar wat je zegt, voor internet, mail e.d. is de Core Solo Mac mini genoeg. Met een 15″ TFT scherm en toetsenbord + muis is het allemaal dan af. Voor een stuk minder dan een iMac. Dus eigelijk zou de iMac dan overkill zijn.

Bijdrager
    pieter78

Waar ligt dan precies de extra waarde van de iMac? Heb ik wellicht slecht gekeken? (is aatal weken geleden dat ik de specs naasteen heb gezet)

:finderoud:

Bijdrager
    Nikita

Nou vooral de videokaart en de hardeschijf. Maar voor internet e.d. heeft dat niet erg veel nut… En de iMac heeft een DVD brander, de mini een combodrive.

Moderator
    unSOUND

Snellere harde schijf, grafische kaart met eigen geheugen, ingebouwde iSight, dat zijn een aantal voordelen van de iMac tegenover de mini.

< edit: Oeps, tegelijk met Nikita >

Bijdrager
    pieter78

Nu, ik heb de specs nog eens naast elkaar gezet, en als je probeert de Mac Mini met HD en monitor een beetje vergelijkbaar te krijgen aan de iMac 17 inch, dan wordt de Mini combi zelfs duurder. Tel daarbij op de grotere (en schijnbaar snellere) HD, betere GPU, ingebouwde camera en de looks, dan wordt het ook wel duidelijk.

Alleen ieder voordeel hep se nadeel: geintegreerde monitor is prachtig, alleen doe je normaal langer met je monitor dan met je compu… enfin, we shall see.

Is het voordeel van een 20 inch iMac nog zoveel meer dan 17 inch? Ik moet ze nog eens rustig bekijken in de Store, maar m.i. is 17 inch groot zat? (resolutie 1024 of 1280 lijkt me daarop toch goed te zien, nietwaar – ws 1024 anders zit mijn vader weer met zijn neus tegen het scherm :sealed: )

Pjotr

Bijdrager
    RenaultF1

17″ is groot genoeg, ik doe hier zelf ook alles met een 15″ TFT, van ondertussen ook al bijna 4 jaar. Werk op een resolutie van 1024*768, mss wat weinig, maar het scherm kan niet meer aan, en dan zijn de lettertjes tenminste leesbaar. En doe dat scherm zeker en vast niet weg, daar is het veel te goed voor. Zou er absoluut niet aan denken om nu een groter te kopen. Dan koop ik liever binnen een vrij grote tijd een imac met groot scherm.

Maar euh, met wat je ouders gaan doen kom je zeker toe met een mini core solo. Ik heb nu voor de moment een mini G4 1,25GHZ combo, en dat werkt zeer goed voor internet, mail, msn, office, muziek, foto’s, dvd’s spelen en een beetje videomontage. Dan ga je met zo een intel zeker toekomen, of het moest zijn dat je ouders verstokte gamers zijn, maar dat zie ik nog niet zo vaak voorvallen.

Maar ik moet wel zeggen, sinds er een intel in de mini zit zijn die dingen vele duurder geworden. Zo een G4 was toen hij pas uitwas spotgoedkoop. Dat kun je nu niet echt meer zeggen. Op dat gebied is de imac beter op gebied van prijs kwaliteit, deze vind ik vrij goedkoop voor een krachtige pc met scherm.

Bijdrager
    pieter78

Klopt… ik heb zelf ook een Mini G4 (zie sign) met 17 inch IIyama-scherm op 1024, werkt eigenlijk lekker, hoewel ik liever nog 1280 zou hebben.

Alleen als ik de Mini wat ga opvoeren (opties aanvinken) om een vergelijkbare situatie te creeren met de iMac, wint deze laatste het duidelijk. Het zal uiteindelijk ook hun eigen keuze zijn, in principe zullen ze zich met de Mini goed kunnen redden alleen als je voor relatief weinig meerprijs een stuk meer in huis haalt….

Maar goed, ze zullen het apparaat ook eerst eens in werkelijkheid moeten zien, denk ik.

Iemand trouwens bekend wat de responstijd van de monitor in de iMac is?

Bijdrager
    michi_rishi

Bedenk dat er niet veel mis is met de iMac. Je kunt inderdaad beperkt upgraden (andere HD, meer geheugen), maar…
    -Vorige generaties iMacs laten zien dat ze zeker vier jaar meegaan (mijn vriendin is nog heel tevreden met haar G3 van vijf jaar oud)
    -De iMacs presteren een stuk beter dan de Mini (videokaart, betere HD’s, snellere processoren)
    -iMacs hebben een goede kwaliteit beeldscherm. In elk geval beter dan de meeste budget schermen van rond de 300,-
    -Je koopt een compleet systeem en hoeft niets te doen (alles zit er al in, weinig aansluitgedoe, kabelsspaghetti)

Er is niets mis met een mini, maar ik zou voor een iMac gaan!

Bijdrager
    Sietse_

Ik zou ook voor de iMac gaan. Een bijkomend voordeel is namelijk ook dat dit een breedbeeld scherm is, wat toch wel erg fijn is! Als je een fatsoenlijk breedbeeldscherm los zou moeten kopen kost dat ook genoeg, en dan zou het verschil qua prijs tussen de iMac en de Mac Mini helemaal minimaal zijn.

Ok, je hoeft niet per se een breedbeeldscherm natuurlijk, maar het is echt fijn hoor!:)

Bijdrager
    Nikita

Volgens mij wordt er hier vergeten dat het hier gaat om een computer om alleen maar wat kantoorapplicaties te draaien zoals Office en Internet en email en verder niks zwaars. Dus dan is een iMac of een scherm groter dan 15″ TFT toch helemaal niet nodig? Ik zou zeggen, spaar je geld uit voor iets wat je beter kan gebruiken en ga voor de Mac mini Core Solo of wellicht een G4 met een 15″ TFT scherm en je zit hartstikke goed voor dat soort dingen. Ik neem aan dat ze niet gaan Photoshoppen of iets dergelijks???

Bijdrager
    michi_rishi
    ”Nikita”

Volgens mij wordt er hier vergeten dat het hier gaat om een computer om alleen maar wat kantoorapplicaties te draaien zoals Office en Internet en email en verder niks zwaars. Dus dan is een iMac of een scherm groter dan 15″ TFT toch helemaal niet nodig? Ik zou zeggen, spaar je geld uit voor iets wat je beter kan gebruiken en ga voor de Mac mini Core Solo of wellicht een G4 met een 15″ TFT scherm en je zit hartstikke goed voor dat soort dingen. Ik neem aan dat ze niet gaan Photoshoppen of iets dergelijks???

Dan kocht ik zeker een tweedehands imac G4. Voor 600 a 700 heb je een prachtige 17″ die zijn kwaliteit ruimschoots heeft bewezen en (voor genoemde toepassingen) nog zeker vier jaar meekan.

Bijdrager
    Nikita

Da’s ook een goeie mogelijkheid.

Bijdrager
    zAo

Hij is er nu even niet, maar is de nieuwe eMac (iMac 17″ eigenlijk) niets voor ze?

Bijdrager
    Nikita

Die kan je niet bestellen, alleen als opleidingsinstituut…

Bijdrager
    zAo
    ”Nikita”

Ik kon hem gewoon bestellen vanuit de onderwijsshop hoor. Goed; moet je alsnog student zijn :wink:

Bijdrager
    napoje

wel een achter een minimac gekeken naar de spaghetti die daar ligt ivm kabels en voedingen? nee dan een imac!

Bijdrager
    pieter78
    ”mvdlande”
    ”Nikita”

Dan kocht ik zeker een tweedehands imac G4. Voor 600 a 700 heb je een prachtige 17″ die zijn kwaliteit ruimschoots heeft bewezen en (voor genoemde toepassingen) nog zeker vier jaar meekan.

G4 is geen optie, want ze gaan toch ook sommige dingen in Windows willen doen, en Virtual PC wil ik ze niet aandoen, grijs worden lukt ze zo ook al… :innocent:

Dat andere is wel waar, hoewel ik (en zeker ook een van de twee) wel denk dat als je met relatief weinig extra investering een stuk meer kwaliteit in huis haalt, dat deze investering dan wel de moeite waard is, ook al haal je hem niet direct eruit.

Aanvankelijk dacht ik, zoals eerder gezegd, dat de iMac vooral een esthetische meerwaarde had, maar blijkbaar is dit wat kort door de bocht en heeft hij functioneel ook meer te bieden, Dat maakt de keuze al een stuk makkelijker, alhoewel je zo’n compu ook zeker vier jaar moet gebruiken om tevens de afschrijving van het beeldscherm een beetje rendabel te maken.

Nu, hun huidige pc staat er inmiddels ook vier jaar… dus lijkt me eigenlijk niet zo’n probleem.

:)

Bijdrager
    pieter78
    ”zAo”
    ”Nikita”

Ik kon hem gewoon bestellen vanuit de onderwijsshop hoor. Goed; moet je alsnog student zijn :wink:

Is een goede suggestie, want als part-time medewerker van de uni kan ik daar ook gebruik van maken! Niet aan gedacht…

Alleen zie ik dat de 959 euro configuratie idd alleen voor onderwijs-instellingen is, echter natuurlijk is er wel de gewonen education korting. De “eMac” kan ik online niet vinden.. nog even wachten?
    (heb daar idd van gelezen, ws op MacOSX.nl)

Bijdrager
    PietjePuk

De eMac moet je niet meer terugverwachten, daar is nu die edu- iMac voor.

Bijdrager
    pieter78
    ”pietjepuk6546″

D’accord, maar is dat gewoon de iMac voor edu-prijs, of nog iets speciaals?

Bijdrager
    zAo
    ”pieter78″
    ”pietjepuk6546″

D’accord, maar is dat gewoon de iMac voor edu-prijs, of nog iets speciaals?

Een ‘bijzondere’ iMac. De videokaart is anders en -naar ik meen- zit er geen BT op.

Bijdrager
    Nikita

Die edu-iMac heeft en 80 gig hardeschijf en een GMA videokaart net zoals de Mac mini en de MacBook en geen Bluetooth (maar wel Airport), en dan in de behuizing van een iMac.

Bijdrager
    pieter78

Dan voel ik me toch even heel blond, omdat ik hem niet heb kunnen vinden in de eduStore.

Weten jullie of deze er wel op zou moeten staan, en is deze ook voor individuen te bestellen of is dit nu juist dat 959 euro model dat alleen door instellingen kan worden aangeschaft?

Pjotr

Bijdrager
    Erik Joling
    Bijdrager
    pieter78

Thx.. die site had ik idd al gevonden, dus blijkbaar heb ik toch in de goede richting gekeken.

Enfin, het zal dan toch de kant uitgaan van een iMac met edu-korting, denk ik…

Heb hier wel eens een verhaal gelezen (natuurlijk, n=1) van iemand die zijn Intel iMac had teruggeruild voor een G5 omdat het niet beviel (weet niet meer waarom).

Mensen ervaring met de Intel iMac (in het bijzonder het 17 inch model)?

Tevreden, of teleurgesteld?

Pieter

Bijdrager
    zAo
    ”pieter78″

Thx.. die site had ik idd al gevonden, dus blijkbaar heb ik toch in de goede richting gekeken.

Enfin, het zal dan toch de kant uitgaan van een iMac met edu-korting, denk ik…

Heb hier wel eens een verhaal gelezen (natuurlijk, n=1) van iemand die zijn Intel iMac had teruggeruild voor een G5 omdat het niet beviel (weet niet meer waarom).

Pieter

Het enige wat ik me kan bedenken is dat hij dan programma’s draaide welke nog niet UB waren en dus geemuleerd werden door Rosetta (Photoshop bijvoorbeeld).

Op Adobe probducten na is vrijwel alles tegenwoordig wel UB.

Bijdrager
    pieter78

Het verbaasde mij ook, alhoewel ik mij kan voorstellen dat de eerste generatie van een nieuwe Apple lijn wat kuren heeft. De Intel iMac is echter al 6 maanden op de markt, dus ik hoop (en reken erop) dat de serieuze kinderziektes er al zijn uitgehaald, als deze aanwezig waren.

Bijdrager
    Sietse_
    ”pieter78″

Hier een zeer tevreden intel imac 17″ gebruiker. Als je de 17″ en de 20″ naast elkaar ziet staan lijkt de 17″ wel erg klein, maar thuis (waar dus alleen een 17″ staat ;-)) heb ik nog nooit het gevoel gehad dat ik een groter scherm zou willen!

Ik heb btw weinig beperkingen gehad omdat het een intel is, alleen adobe software start traag op. Maar dat gaan je ouders toch niet gebruiken. Lichte, niet-universal programma’s valt prima mee te werken.

Bijdrager
    pieter78

@Sietse: dank je voor de info. Adobe hoeft idd niet, en blijkbaar ben je voor de rest tevreden.

Leuke opmerking over de vergelijking tussen 17″ en 20″ trouwens… ik denk dat dit idd de beste benadering is om ernaar te kijken! :D

Thx! :apple:

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.