22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    darkvisje

Imac nu wel of niet mogelijk je eigen ssd aansluiten

Beste OMTers,

Ik ben van plan om een imac te kopen, wss de 21,5 inch van 1449 euro.
    Echter zou ik wel graag een SSD wilen inbouwe/laten inbouwen.

Nu kost de ssd op de apple site 600 euro extra. Wat ik te veel vind! je hebt namelijk voor een paar 100 euro een goede SSD. Nu is mijn vraag zit er tegenwoordig nu wel of geen extra HD bracket?

En is deze ook aanwezig in het goedkoopste model ? want dan kan ik die misschien beter halen ?
    Ik heb goed rond gezocht maar kom tegen strijdige berichten tegen of van oudere imacs.

Bedankt voor jullie hulp !!!

Bijdrager
    me.com

Op de iMac 21.5″ zit geen extra SSD-aansluiting op het Logic Board. Er is zelfs geen plaats voor een extra schijf in deze modellen.

De 27″ iMacs hebben op het Logic Board een extra SATA-aansluiting waardoor het mogelijk wordt hierdoor een extra SSD in te bouwen. Je moet wel zelf dan een officiële bracket, extra SATA-kabel en een Power-kabel (een kabel die van de Power-supply naar het LED Backlight-board, harde schijven en Logic Board loopt voor extra stroom) regelen wanneer je een SSD zelf wilt inbouwen.

Let er wel op dat wanneer je het wilt gaan inbouwen, echt bijna alles uit je iMac moet zoals het Logic Board, SuperDrive, Power-supply e.d. En dat is nogal een klus als je het nog nooit eerder hebt gedaan. Zelfs met een manual nog lastig.;)

Bijdrager
    darkvisje

Hoe regelen ze dit dan als je het bij apple doet, want bij het duurste model 21,5 inch kun je hem wel in laten bouwen door apple zelf?

Bijdrager
    me.com

Excuus, bij de nieuwe iMac van 2011 is er inderdaad ook een aansluiting voor een SSD-schijf. Ook hiervoor zal je een extra power-cable, sata-cable en een officiële bracket nodig (een third-party gaat niet werken) hebben om te plaatsen. Blijkbaar is er toch ruimte ingekomen bij de nieuwe iMac’s.:)

Bijdrager
    darkvisje

Haha ja dat bedoelde ik,:D maar is dit ook mogelijk in het goedkoopste model ?
    Ik neem aan dat de bracket etc gewoon op internet te bestellen zijn dus dat zal niet zo’n ramp worden.

Ben eigenlijk ook opzoek naar een tut voor het inbouwen ervan om te kijken of het zelf wel haalbaar is om zo’n ding (splinternet nieuw) uit elkaar te halen:P of doet de ifactors dit bijvoorbeeld ook ?

Bijdrager
    RobApple

Zelf SSD inbouwen werkt niet. Apple heeft SSD met speciale kabel om de temperatuur te meten.

http://www.hardmac.com/news/2011/05/14/it-is-currently-impossible-to-replace-the-hard-drive-of-the-2011-imac

Bijdrager
    me.com

@RobApple, dat is voor standaard 3,5″ harde schijven. Wanneer een SSD naast de gewone harde schijf geplaatst wordt, is dat geen probleem

@darkvisje, Naar mijn weten is dat gewoon mogelijk met alle modellen van 2011. De bracket zal wellicht inderdaad wel te bestellen zijn op het internet. Als je het zelf wilt doen, vervalt je garantie wel en heb je veel werk met het schoonmaken/stofvrij maken van de glasplaat.

Daarvoor zou ik naar een APR gaan en vragen of ze het voor je kunnen in bouwen.

Bijdrager
    darkvisje

Het word dus of 600 euro betalen of geen SSD:( Wel jammer om eerlijk te zijn.

Zijn de verschillen tussen het 1149 model en de 1449 model dan wel de 300 euro extra waard?

i5 2,5 of 2,7 en een iets betere grafisch kaart?

Bijdrager
    me.com

Ligt er vooral aan wat je ermee wilt doen. Als je gewoon een spelletje zoals Call of Duty wilt doen, of wilt internetten en foto’s bewerken, dan is de goedkoopste iMac ruim voldoende.:)

Bijdrager
    darkvisje

Ik was iets te snel met reageren.

Als het dus wel mogelijk is, is hier dan ergens een tut van? op ifixit of youtube kon ik niet echt iets vinden.

Zou graag bewijs willen dat dit mogelijk is voor dat ik iets beslis:)

Wat zouden jullie doen ?

Bijdrager
    me.com
    Bijdrager
    darkvisje

Sweet, nu alleen nog kijken welk model ik ga halen:P

Ik game zelf ook wel : Wow /cod
    en ik design/script

Zou moet beide uit de voeten moeten kunnen denk ik.

Denk dat ik binnen kort maar is naar de winkel moet lopen. Iemand een idee of ifactors dit soort dingen doet inbouwen ? Met daarna natuurlijk de garantie te behouden ?

Ik woon zelf in de buurt van breda andere suggesties zijn dus ook welkom:D

Bijdrager
    me.com

Uiteraard, moet geen probleem zijn.

Ik zou even met iFactors bellen en aangeven dat je zelf de SSD dan aanlevert en vragen of ze die willen inbouwen en met de vraag of je zelf dan ook de bracket e.d. moet aanleveren of dat de APR het voor je kan bestellen. Succes!

Bijdrager
    robert1970

Een bracket zal niet zo’n probleem zijn. Bij de meeste 2.5″ SSD worden die meestal standaard met schroefjes en al meegeleverd.
    Onlangs heb ik een OCZ 120GB in mijn MBP gebouwd en daar zat een mooi bracket bij met het OCZ logo erop.

Ik denk dat de tijden van losse brackets een beetje over zijn.

Bijdrager
    me.com

Maar de standaard bracket die bij de OCZ SSD’s worden geleverd, kan niet worden gemonteerd in de iMac. Daar heb je echter een speciale Apple-bracket voor nodig die je achter de SuperDrive (of bij de iMac 27″ achter de videokaart) kan plaatsen.

Bijdrager
    darkvisje

Net de mail van Ifactors terug gehad dat zei deze niet doen inbouwen. maar wel extern laten doen. Maar daar gaan een aantal weken overheen.

Denk toch dat ik de SSD maar ga laten zitten en beter wat extra geheugen pak? Of iemand moet wel een shop weten die dit gelijk doen ? met behoud van garantie.

:)

Bijdrager
    jobz

Ongevraagde tip: bedenk of je ssd nu echt nodig hebt. Zo niet, bouw het over een paar jaar in, dan is het standaard. Of je kiest voor snelle externe schijf erbij.

Bijdrager
    mac1sc00l

@robapple : Als je je eigen link aanklikt, lees je ook dat er een workaround is…

Bijdrager
    kristofh

Ik ben zelf ook op onderzoek maar voor een 27 inch imac.
    Hier is een draad over ssd in 21,5 inch:
    http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1148641&page=14
    en een tutorial in Frans:
    http://www.sharetuto.com/sharetuto/tutorial/cathread.php?t=1148641&page=14

Het is dus mogelijk, let wel:
    – in een 21 inch is het wat moeilijker dan in de 27 inch
    – je heb andere kabels nodig voor de 21 inch, ander mainboard dan 27 inch
    – temperatuur issue is enkel als je de orginele HD verwijderd, anders moet het goed gaan.:ftim:

succes, en laat weten als het is gelukt!

Bijdrager
    kristofh

zag dat mijn link niet goed gaat, nieuwe poging

tutorial

Bijdrager
    darkvisje

@Kristofh volgens mij is dit een oude imac? want zoals me.com zei zit er een plaats onder de optical drive bij de nieuwe imacs.

@jobz ik begin inderdaad nu te twijfel of dit nu eigenlijk wel nodig is. Zoveel werl/geld voor een kleine aanpassing. Kan ik dit beter in wat snellere processor/videokaart steken. Twijfel dan wel weer voor dat extra geheugen. Even kijken hoe ik uit kom.

Is het extra geheugen wat jullie betreft een must of ?

Bijdrager
    kristofh

Volgens de titel is het een 2011 model. Hij plaatst de ssd ook onder de optical drive, of zoals hij zegt de superdrive.

Op ifixit kun je de teardown volgen van de 21,5 inch 2011 waar ze duidelijk de ruimte laten zien. Echter is er standaard geen bracket voorzien om de ssd op te schroeven dus plakken meeste de ssd met dubbelzijdige tape tegen de achterwand.

Extra geheugen zal je imac ook sneller maken, zeker met multitasken, een ssd zal zorgen dat programma’s en files sneller laden, check maar een keer op youtube naar opstartende systemen.

Maar het nut van extra geheugen of een ssd is afhankelijk van wat je uiteindelijk gaat doen met je imac.

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.