12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    ReneSegers

iMac nu of straks?

Ik denk (vanwege het vele thuiswerken dat waarschijnlijk deels zal blijven) na over de aanschaf van een iMac. Ik weet dat Apple volgend jaar wil komen met haar eigen Apple Silicon-chips.

Ik gebruik mijn Mac alleen maar voor Mail, Pages, Numbers, Foto’s en af en toe Keynote of een beetje iMovie. Ik heb sinds dit jaar (op Outlook na) geen Microsoft-programma’s meer en doe zoveel mogelijk met native Apple-software.

Voor dit huis-, tuin- en keukengebruik: is het dan wel handig om te wachten op de eerste Macs met Apple Silicon-chips (en dito prijs neem ik aan als die uitkomen) of is het gewoon prima om een Intel iMac nu te kopen met een stevige opslag (mn voor de foto’s en video’s)?

Bijdrager
    computer space

Wil je het bejaarde design met Chriet Titulair baard, maar met de prettige bijkomstigheid dat je iMac in 2040 nog steeds Windows 10 en alle Windows apps vanaf 2010 draait, koop dan de huidige.

Wil je een spannende reis naar een nieuw sterrenstelsel qua softwarecompatibiliteit en 2 OSX-en lang Rosetta 2 (tot 2022) ondersteuning voor legacy-code, een mogelijk permanent dichttimmeren van non-Apple-Store apps (iOS achtige installatie van software) en de looks van een iPad Pro XL op een stokje, dan moet je nog even rustig afwachten.

Bijdrager
    ReneSegers

<p class=”cite”>computer space op 25 september 2020 om 12:32</p>
    Wil je het bejaarde design met Chriet Titulair baard, maar met de prettige bijkomstigheid dat je iMac in 2040 nog steeds Windows 10 en alle Windows apps vanaf 2010 draait, koop dan de huidige.

Wil je een spannende reis naar een nieuw sterrenstelsel qua softwarecompatibiliteit en 2 OSX-en lang Rosetta 2 (tot 2022) ondersteuning voor legacy-code, een mogelijk permanent dichttimmeren van non-Apple-Store apps (iOS achtige installatie van software) en de looks van een iPad Pro XL op een stokje, dan moet je nog even rustig afwachten.

Jouw voorkeur is iig duidelijk:-) Dank! Maar mijn punt (had ik misschien ook duidelijker moeten omschrijven) gaat idd vooral om die compatibiliteit. Zo’n Rosetta-gedoe wil ik voorkomen, maar ik vraag me dan af: is dat dan vooral voor third-party software of juist voor de Apple-eigen software. Ik zou, met mn gezond boerenverstand denken: dat eerste. Waardoor ik met zo’n Intel Mac met vrijwel alleen maar Native software een heel eind kom en veel jaren vooruit kan. Of denk ik verkeerd?

Bijdrager
    fatboysmart

Ik zie niet in waarom je zou moeten wachten op de nieuwe generatie iMacs. De Intel Macs zullen echt niet plotsklaps verouderd zijn en zullen nog vele vele jaren ondersteund blijven.

Bijdrager
    RW076

Ga voor de huidige. Het kost weinig moeite (geen flame) om hier op het forum de meningen van de gebruikers van OMT te vinden over dit onderwerp.
    Daarnaast is de algehele mening (wereldwijd) nogal afwachtend wat arm betreft. Ja het zal de toekomst worden, maar of je er anno 2020 zo heel goed aan doet? Geef het +/- 5 jaar voordat Apple zegt toedeledookie met je Intelbased Mac. Kun je dit prima verkroppen, ben je tech minded en heb je een beetje de instelling wie dan leeft wie dan zorgt (en heb je de bankrekening om dat ook nog eens te backuppen). Dan zou je wel eens een voorloper kunnen zijn en moet je de arm zeker een kans geven zelfs! bij uitkomst.

Sleutelbeheerder
    Night

Toch kan wachten desondanks lonen, maar dan om puur financiële redenen. Op het moment dat Apple met volwaardige ARM iMac komt, zullen de Intel modellen namelijk wel in prijs dalen.

Bijdrager
    Hansi2124

<p class=”cite”>ReneSegers op 25 september 2020 om 12:06</p>
    of is het gewoon prima om een Intel iMac nu te kopen met een stevige opslag (mn voor de foto’s en video’s)?

Het is standaard aan te bevelen om voor te bewerken en te bewaren video’s een externe schijf (SSD geeft de voorkeur) aan te schaffen. En (eventueel usb) nog een voor de backups hiervan.

Bijdrager
    TheBigZ

Als je anderhalf jaar wilt wachten op een iMac met Apple Silicon kun je dat doen. Wil je dit jaar al lekker kunnen genieten van een nieuwe iMac, dan ga je voor de net uitgebrachte Intel iMac.

Sleutelbeheerder
    Night

Daarnaast is de Intel een ‘proven concept’. Dat is met Apple Silicon nog altijd even afwachten. Het is toch een nieuw apparaat, met alle mogelijke kinderziekten van dien. En Apple kennende, zal de ondersteuning voor de Intel iMacs nog wel even doorlopen.

Bijdrager
    ReneSegers

Dank voor alle reacties! Ik weet dan dat ik met een behoorlijk gerust hart een huidige iMac kan kopen:-)

Bijdrager
    ReneSegers

<p class=”cite”>Hansi2124 op 26 september 2020 om 10:02</p>

<p class=”cite”>ReneSegers op 25 september 2020 om 12:06</p>
    of is het gewoon prima om een Intel iMac nu te kopen met een stevige opslag (mn voor de foto’s en video’s)?

Het is standaard aan te bevelen om voor te bewerken en te bewaren video’s een externe schijf (SSD geeft de voorkeur) aan te schaffen. En (eventueel usb) nog een voor de backups hiervan.

Zou je voor fotobibliotheek en het gebruik van iMovie (dat ik slechts af en toe gebruik om een filmpje te knippen) alles vanaf een externe HD doen? Mn fotobibliotheek staat nu ook al op een externe vanwege mn ondertussen dichtgeslibde 60GB harde schijf van mn MacBook Air 11 inch mid 2012. Zelfs het programma iMovie en Keynote heb ik op een externe gezet vanwege de belasting van de schijf. En sinds kort kan ik de update ook niet meer doen omdat ik te weinig ruimte vrij kan maken…

Bijdrager
    TheBigZ

ReneSegers op 26 september 2020 om 12:26

Zou je voor fotobibliotheek en het gebruik van iMovie (dat ik slechts af en toe gebruik om een filmpje te knippen) alles vanaf een externe SSD doen?

Als je dat wilt kan dat zeker.

En snelle betaalbare SSDs zijn groot genoeg tegenwoordig.

Bijvoorbeeld: €345 voor 2TB, Samsung T7:

https://tweakers.net/pricewatch/1560668/samsung-portable-ssd-t7-2tb-grijs.html

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.