23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    JdB23

Imac niet meer aan

goedemiddag,

ik heb het probleem dat mijn Imac ( 21,5 uit 2011) niet meer aan wil nadat de stekker uit het stopcontact is geweest.

Vorig jaar zomer is dit ook gebeurd, toen ben ik op vakantie geweest en de stekker eruit. Bij terugkomst stekker erin en geen reactie.
    Onder garantie deze naar de Appler store gebracht. Ze hebben m toen 2 weken laten staan en niks kunnen vinden. Aangesloten en toen ging de mac gewoon aan. Daarna ook geen problemen meer gehad.

Afgelopen dinsdag de mac verplaatst ( film gekeken ) en een nacht van de stroom gehad.
    Nu doet hij weer niks. Heeft iemand een goede oplossing en/of ervaring met dit probleem?

Bijdrager
    johnkeates

Wat dacht je van de stekker er niet uit trekken? Waarom zou je zo iets doen…

Laat hem eerst maar een paar uur staan, en probeer hem dan aan te zetten. Als het niet werkt kan je ook eerst een SMC reset doen, en daarna weer proberen.

Als je niet weet wat een SMC reset is of hoe je die doet, dan kan je dat gewoon op support.apple.com voor jouw specifieke model opzoeken.
    Daarnaast staat daar ook gewoon een standaard troubleshooter in, met een paar heel eenvoudige stappen die je kan ondernemen bij dit soort problemen, voor dat je pas echt vragen hoeft te stellen.

Bijdrager
    H.deweg

Ja misschien een maf idee, maar weet je zeker dat er stroom op dat stopcontact staat? Dat hij namelijk helemaal niets meer doet en dan later opeens weer wel is vrij bijzonder en lijkt me een geval van dat hij domweg geen stroom krijgt. Je zou ook eens een ander snoer kunnen proberen.

Inactief
    Anoniem

Soms zit de stekker er niet goed in bij een iMac.

Bijdrager
    Patrick-Brand

Check die stekker aan de achterkant eens. Zal me niks verbazen als hij gewoon niet goed voeding krijgt.

Bijdrager
    Mendoza

Ik denk dat de batterij leeg is.

Bijdrager
    Knalmac

Ik trek ook wel eens de stekker eruit en dan heb ik dat ook mAar ik kan hem al na een minuutje weer aanzetten..

Bijdrager
    Mendoza

Nogmaals: het zou zo maar de batterij kunnen zijn. Voor zover ik weet heeft elke computer er één en zonder die start hij niet op.

Bijdrager
    MacKevin11

@Mendoza
    Elke computer heeft inderdaad een kleine batterij om de instellingen te bewaren die nodig zijn bij het opstarten. Bij een Windows PC die nog een BIOS heeft is dat bijvoorbeeld de BIOS. Ik weet niet zeker hoe dit met MacBook Pro’s werkt maar volgensmij halen die de stroom gewoon uit de batterij. Bij een iMac met EFI (electronic firmware interface) weet ik ook niet hoe dit zit, aangezien de instellingen dan op flash worden opgeslagen.

Bijdrager
    JdB23

Ik heb m nu een paar uur laten staan, zonder stroom, met stroom.
    Ook heb ik een ander stopcontact geprobeerd. Ook al is dat het niet, want na het verplaatsen heb ik hem op dezelfde plek terug gezet.

Ik ga wel eens verder zoeken naar een SMC reset.

Iig bedankt voor de reacties.

Bijdrager
    JdB23

Nogmaals bedankt voor alle de reacties.

Uiteindelijk de Mac na laten kijken ( beetje laat vanwege vakanties e.d.)
    Het bleek de voeding te zijn. Deze laten vervangen en m’n Imac doet t weer perfect!:D

Bijdrager
    123suus123

Ik men een iMac gekregen en ik weet niet uit welk jaar maar als ik hem nu aan zet dan krijg ik iets te zien met you need to herstart Youri computer en als ik dan heel lang op het uit knopje druk en hem dan weer aan doe krijg ik weer het zelfde

Bijdrager
    123suus123

En ik heb geen iedee wat ik moet doen

Bijdrager
    123suus123

Ik heb die computer gekregen en ik weet dus niet wat ik moet doen

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Dat is een kernel panic. Je ziet waarschijnlijk dit scherm (of een lichtgrijze versie hiervan):

Laten we beginnen met het identificeren van de iMac. Van welk materiaal is deze gemaakt? Wit plastic, of aluminium?

1. Heeft de iMac een grote, gekleurde achterkant? Ja > iMac G3
    2. Heeft de iMac een half wit bolletje die via een metalen stang met het scherm is verbonden? Ja > iMac G4.
    3. Heeft de iMac een witte voet, en een grote witte ‘onderkin’ met een grijs Apple-logo, en géén zwart vierkantje voor de webcam boven het scherm? Ja > iMac G5.
    4. Is de iMac hetzelfde als die hierboven, maar dan wél met webcam? Ja > iMac G5 met iSight of een Intel iMac van voor 2007.
    5. Is de iMac van aluminium, met een aluminium rand rond het scherm en een zwarte achterkant? Ja > iMac 2007-2009.
    6. Heeft de iMac een aluminum achterkant en aan de rechter zijkant een CD-speler (een dun gleufje). Ja > iMac 2009-2012
    7. Heeft de iMac géén CD-speler maar wel een aluminum achterkant? Dan heb je het model 2012-heden. De retina iMac valt hier ook onder.

A.d.h.v. jouw model iMac kunnen we je een Mac OS X-installatieschijf aanraden. Bij sommige modellen is dit Snow Leopard, bij anderen zul je ouder óf nieuwer moeten hebben. Heb je wel de bijbehorende grijze DVD’tjes? Wat je tussentijds kan proberen is een PRAM-reset:

1. Zet de iMac uit. Koppel alles behalve het toetsenbord en muis af.
    2. Druk op het toetsenbord op de volgende toetsen (allemaal tegelijk): Command (of cmd), Option (of opt/alt), P, R, A, M
    3. Druk, terwijl je deze toetsen vasthoudt, op de aan-/uit-knop.
    4. Houd de toetsen vast tot je het opstartgeluid 3 keer hebt gehoord. Laat dan de toetsen los.

Probeer ook een SMC-reset:

1. Haal alles van de iMac los, inclusief de stroomkabel.
    2. Druk een aantal seconden op de aan-/uit-knop.
    3. Laat de iMac eventjes staan. Koppel daarna de stroomkabel weer aan.
    4. Probeer op te starten.

Als je wel de bijbehorende grijze schijfjes hebt kan je de Apple Hardware Test draaien. Stop het grijze DVD in de Mac (disc 1) en druk op command/cmd+D tijdens het aanzetten. Volg dan de instructies op het scherm.

Bijdrager
    123suus123

Dat met die toetsen indrukken werkt niet
    En ik weet niet verder wat te doen

Bijdrager
    123suus123

En op de uit en aanknop een tijdje drukken werkt ook nier

Bijdrager
    123suus123

En ik weet het niet zeker maar volgens mij heb ik nummer 4 van die lijst hierboven met iMac

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Kijk eens naar de poorten aan de achterkant. Specifiek deze:

Welke van die twee poorten zie je? De linker, mini-VGA, zat alleen op G5 en G4 iMacs. De rechter, mini-DVI, zit/zat sinds 2006 op alle nieuwe (Intel) iMacs.

Bijdrager
    123suus123

Ik zie de rechter

Bijdrager
    123suus123

.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Als je de rechterpoort (mini-DVI) ziet en een witte iMac hebt, heb je er één uit de eerste generatie Intel modellen. Deze serie omvat de modellen early 2006, mid 2006 en late 2006.

Deze modellen kunnen maximaal OS X 10.7 Lion draaien (mits er 2GB aan RAM in zit), maar lopen lekkerder onder Mac OS X 10.6 Snow Leopard. Je zult moeten kijken of je ergens een DVD van Snow Leopard kan bemachtigen. Apple verkoopt ze nog voor €29, maar je kan er vast wel eentje voor minder op Marktplaats o.i.d. krijgen. Eventueel kan je Snow Leopard ook ergens downloaden en zelf op een DVD’tje branden (of op een USB stick zetten).

Zodra je de DVD of USB stick hebt stop je deze in de iMac en start je op met de option-toets ingedrukt. Kies dan in het scherm wat verschijnt voor de DVD/USB, en doorloop het installatieprocedure. Met een half uurtje heb je weer een werkende iMac.

Bijdrager
    123suus123

Hij is nu die installatie aan het doen en het ziet er al veel beter uit
    Bedankt

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.