19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    TravelWizard

iMac newbie: advies gevraagd bij de keuze welke iMac 21,5-inch versie te kopen

Dag iedereen!

Ik ben een fervent Applegebruiker, maar absoluut geen hardwarekenner. Ik sta op het punt binnenkort een nieuwe iMac 21,5 inch aan te schaffen en zou graag wat extra uitleg krijgen over enkele van de specificaties van beide versies. Ik ben zeker geen professionele gebruiker. Ik zal de iMac voornamelijk gebruiken om te werken met internet, Office, iPhoto, dvd’s af te spelen, muziek te beluisteren, etc. Het normale vrijetijdsgebruik dus eerder.

1) Processor
    Versie 1 heeft als processor:
    2,7-GHz quad-core Intel Core i5-processor (Turbo Boost tot 3,2 GHz) met 4 MB L3-cache

Versie 2 heeft als processor:
    2,9-GHz quad-core Intel Core i5-processor (Turbo Boost tot 3,6 GHz) met 6 MB L3-cache

Is er een groot verschil en zo ja wat is het verschil dan precies? Waaraan merk je dat?

2) Geheugen
    Beide versies beschikken over: 8 GB (2 x 4 GB) 1600-MHz DDR3-geheugen

Ik vermoed dat dit voldoende is voor mijn gebruik (ik draai bovenstaande programma’s wel vaak allemaal samen dus snelheid is redelijk belangrijk voor me) of is 16 GB aan te raden?

3) Grafische voorzieningen
    Versie 1 heeft een Intel Iris Pro grafische processor
    Versie 2 heeft een NVIDIA GeForce GT 750M grafische processor met 1 GB GDDR5-geheugen

Opnieuw: groot verschil? Wat is aan te raden? Ik gebruik mijn iMac niet om te gamen of dergelijke, wel om series/films te bekijken en veel met foto’s e.d. te werken.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Bijdrager
    recoiller

In mijn beleving is het instapmodel meer dan voldoende voor je.
    Als je van plan bent om films te gaan editen, photoshoppen, 3D-vormgeven of gamen dan loont de snellere misschien.

Bijdrager
    Shmoo

Normaal was het vrij simpel – geen professionele gebruiker dan had je met de instap iMac voldoende maar kijkende naar de lange termijn op dit moment dan heb ik daar mijn bedenkingen over.

Mac mini + extern scherm is miss. een betere keuze..

Bijdrager
    Pasav

Ik zou zo wie zo indien je budget het toelaat de 16 GB upgrade doen. Het snelheids verschil tussen deze twee modellen is gering. De upgrade van 2.9 Ghz naar een 3,1 Ghz i7 is wel enorm, dan moet je denken aan ± 25-30% sneller.

Bijdrager
    Maverick9898

@Pasav: je moet echt wat doen aan je schrijfvaardigheden. Moet de TS nou wel of niet de RAM upgrade doen, volgens jou?

On-topic: het basismodel is meer dan voldoende voor jou. Je kan er zelfs over denken om een nieuwe, maar oud model te kopen. Moet je even kijken bij verschillende Apple Premium Resellers bij jou in de buurt. Dat scheelt weer geld en ook die iMacs zijn meer dan voldoende voor jouw eisen.
    Bij het RAM geheugen moet je er wel rekening mee houden dat je bij de 21,5 inch het niet meer kan upgraden. Dat betekent dat als je nu voor 8 GB kiest, je daar ‘voor altijd’ aan vastzit. Toch ben ik van mening dat de 8 GB meer dan voldoende is:).

Bijdrager
    computer space

Neem de Mini 2.3 quad. Sneller, goedkoper, zelf te upgraden met RAM en HD’s/SSD’s, mee te nemen in je tas en beter door te verkopen. En je kunt er voor de 21 inch imac prijs ook nog een beter-dan-in-de 27 inch iMac monitor bij kopen.
    Mini: 855
    Dell U2713HM: 466
    Totaal 1321, minder dan de 21 inch iMac.
    Is een 24 inch 1920×1200 IPS scherm ook goed (ook al een stuk fijner dan het priegelscherm in de 21 inch), dan zit je met een U2412M op 1100€ totaal, of voor de iMac prijs zelfs met 2 U2412 schermen zodat je op twee locaties kunt werken!

Ik weet er moet nog wat prul zoals toetsenbord en muis bij, maar dat is 3 tientjes voor beter-dan-apple spul, en je bent verlost van alle upgrades met apple-tax. Je kunt gewoon de komende jaren RAM, SSD’s, HD’s etc naar believen shoppen tegen PC-dumpwinkel prijzen en zelf vervangen/toevoegen. De mini heeft bijvoorbeeld 2 toegankelijke schijf-slots.

Bij de 27 inch heb je nog echte toegevoegde waarde in de zin dat er een 3TB HD in past, je een puike videokaart als de 780M kunt kiezen en zelf de RAM kunt verwisselen, maar de 21 inch is echt een kansloos apparaat in economische zin. Enkel voor een uber-cleane winkel of tandartsbalie.

Bijdrager
    Nic

Wat computer space zegt.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Behalve dan als hij zegt dat de Mini sneller is dan de iMac want bij computer space staat de Mini sowieso bovenaan…

De TS heeft echter wel genoeg aan een Mini configuratie, maar als zijn zinnen op een iMac zijn gezet is het instapmodel ruim voldoende. (Ook de 8GB)
    Maar speelt de TS ook ‘zware’ spelletjes (of andere zware grafische toepassingen) dan is de grafische eenheid van zowel de Mini als het iMac instap model onvoldoende aangezien beide geen snelle ‘dedicated’ GPU hebben maar de opslag met RAM delen..

Bijdrager
    Maverick9898

Computer space maakt een goed punt. De iMac is tegenwoordig niet echt een goede koop meer. Ze worden steeds duurder (de 20 inch is ooit eens 999 euro geweest!), maar niet per definitie heel veel beter. Voor mij is het ook de laatste keer dat ik een iMac neem…

Bijdrager
    tom.peeters31

Ik ben heel tevreden van mijn huidige iMac en heb deze op 8GB RAM staan.
    Ik kan deze nog wel uitbreiden tot 16 GB, misschien kan dit niet meer bij de huidige modellen.

Ik heb er wel nog een Radeon 650M kaart insteken volgens mij, ik kan niet zeggen of de onboard kaarten van de huidige modellen goed genoeg zijn.

Ik doe hetzelfde wat jij doet qua toepassingen en heb tot zover nog geen enkele keer last gehad met snelheid, opslag of iets dergelijks.

Bijdrager
    Shmoo
    Maverick9898 op 04 oktober 2013

Computer space maakt een goed punt. De iMac is tegenwoordig niet echt een goede koop meer. Ze worden steeds duurder (de 20 inch is ooit eens 999 euro geweest!), maar niet per definitie heel veel beter. Voor mij is het ook de laatste keer dat ik een iMac neem…

+1

En dat was nog een tijd dat er meer hardware (DVD speler) + grondstoffen in een iMac verwerkt zaten.

Jammer dat Apple zich zo opstelt.
    Vroeger voelde je nog de motivatie bij het bedrijf om er elk jaar tijdens de keynote 99,- af te halen ook al was dat niet elk jaar mogelijk toch had je het gevoel dat ze bezig waren met het bouwen van de beste producten (software+hardware) voor een goede prijs – nooit de goedkoopste prijs maar een redelijke prijs.
    Op vandaag voel je gewoon dat Apple overal het maximale uit wilt halen met zo weinig mogelijk middelen en dat het bedrijf gewoon aan het testen is hoe ver het hierin kan gaan bij de consumenten.

Bijdrager
    TravelWizard

Alvast bedankt iedereen voor de reacties en jullie adviezen. Ik bekijk de opties nog eens!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Maverick9898 op 04 oktober 2013

De prijs/prestatie verhouding van een 21,5 ” iMac is inderdaad achteruit gehold. Voor de normale zaken is hij voldoende maar voor het zware werk valt hij af en wordt het de 27″. Neem b.v. de interne drive van de 21,5 inch: 5400 rpm i.p.v. 7200 wat gebruikelijk was voor in een desktop. Verder heeft het instap model dus geen GPU voor hoge prestaties terwijl juist de software daar in de loop der jaren ook gebruik van is gaan maken voor rekenwerk.

Ik heb voor mijn late 2009 27″ iMac (i7 quad core @2,8 GHz / 8GB) haast €2200 betaald. Daar zat dus 4GB extra in omdat de iMac toen met 4GB werd geleverd i.p.v. de huidige 8. Het 27″ instapmodel van vandaag heeft standaard een vergelijkbare configuratie (en standaard dus 4GB meer RAM) en zit met €1849 dus ruim onder die van mij. Dus zonder meer stellen dat de iMac duurder is geworden gaat niet altijd op. De prijs / prestatie verhouding is namelijk niet slechter geworden, voor let wel: de 27″ dus. Want zelfs met een fusion drive van 1TB erbij zit hij nog steeds onder mijn prijs. Alleen als je dan ook nog de externe superdrive wilt, wordt hij ietsje duurder.

Voor mij is het ook de laatste keer dat ik een iMac neem

Dat zeg je niet zo gauw als je wat zwaarder werk wilt doen. Films editen b.v. gaat op een desktop nog steeds gemakkelijker dan vanuit je luie stoel met een laptop die bloedheet wordt. Als je dus geen iMac wilt moet je genoegen nemen met een laptop omdat het anders de nog duurdere Mac Pro wordt wat dan vaak weer overkill is. Dus schrijf je de iMac af dan is er eigenlijk geen keuze meer want het verschil tussen een laptop en de Mac Pro is gewoon veel te groot. Een laptop is niet geschikt voor zwaar c.q. arbeidsintensief werk (al zullen de meeste denken van wel omdat Apple het zo brengt op zijn site) en de Mac Pro is voor de meeste overkill.

Bijdrager
    Maverick9898

Dat zeg je niet zo gauw als je wat zwaarder werk wilt doen. Films editen b.v. gaat op een desktop nog steeds gemakkelijker dan vanuit je luie stoel met een laptop die bloedheet wordt

Hier heb je helemaal gelijk in. Ik gebruik mijn iMac meer voor gamen op Windows en het gebruikersgemak van OS X (als ik toentertijd afzonderlijk een game PC had gekocht was dat duurder geweest). Als je films edit dan is een Mac Pro een dure aanschaf als je het zelf moet aanschaffen en is een Mac mini onvoldoende.

Maar toch gaat je argument niet helemaal op. Jij hebt toen wel de high end versie van de 27 inch iMac gekocht. Standaard was dat namelijk een i5 dual core processor. Als ik nu jouw upgrades doe van een betere processor en dubbel geheugen, kom ik op een prijs van 2430 euro, wat meer is dan jij destijds hebt uitgegeven. Goed, die chips die ze nu leveren en die jij hebt zullen in snelheid verschillen, maar ik vind wel dat je dezelfde configuratie aan moet vinken, net als dat je het basismodel iMac 21,5 inch van nu met die van toen vergelijkt.

Een laptop is niet geschikt voor zwaar c.q. arbeidsintensief werk (al zullen de meeste denken van wel omdat Apple het zo brengt op zijn site) en de Mac Pro is voor de meeste overkill.

Dat ben ik met je eens, maar vergeet niet dat de iMac voor een groot gedeelte uit laptop componenten bestaat (al zullen de meeste denken van niet omdat Apple claimt dat de iMac een desktop is;)).

Bijdrager
    TheBigZ
    Maverick9898 op 05 oktober 2013

al zullen de meeste denken van niet omdat Apple claimt dat de iMac een desktop is.

Ik denk dat er weinig mensen zijn die de iMac onder hun bureau zullen neerzetten. Daar hoeft Apple niks voor te claimen.:D

Bijdrager
    Maverick9898

Haha, toen ik het schreef dacht ik al dat ik die reactie zou krijgen;).

Hoe je de computer ook neerzet, het is en blijft eentje die voor een groot gedeelte in elkaar is geschroefd met laptop-onderdelen, een detail dat Apple nooit vermeldt:).

Bijdrager
    TheBigZ

De gemiddelde iMac-koper boeit dat ook niet, welke onderdelen er precies inzitten.

Bijdrager
    TheBigZ
    Bijdrager
    Maverick9898

Dat begrijp ik, daarom komen ze er ook mee weg. Desalniettemin is het zo en bovendien relevant in de discussie of een iMac (zeker de basisversie) zware taken aankan;)!

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.