16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    deftone82

iMac mid 2007 sneller maken?

“Alweer eentje”, hoor ik jullie al denken.
    Ik wil geen topic-hijacker zijn, dus begin ik er opnieuw eentje.

Mijn situatie: eigenaar van een prima functionerende mooie iMac 24″ Intel Core 2 duo, 2,4Ghz uit medio 2007. Er zit 2 GB aan RAM geheugen in. Een knakker die binnen enkele maanden 10 jaar oud wordt! Nooit problemen mee gehad, misschien één enkele keer vastgelopen. Erg tevreden eigenaar dus. Het enige probleem dat mij het laatste jaar crimineel stoort is dat hij onnoemelijk traag is geworden.Opstarten duurt een eeuwigheid, (grafische) programma’s nemen bijna 10min de tijd om op te starten…ik vermoed dat hij traag is geworden van de vele OSX updates? Schijfherstel doe ik regelmatig, HD is ook nog voor 30% vrij…

Een nieuwe iMac kopen zit er financieel niet in. En omdat hij altijd trouw dienst heeft gedaan, krijg ik het ook niet over mijn hart om hem gewoon weg te doen. Ik ben dus aan het uitkijken naar een alternatief. Ik lees veel over (externe) SSD schijven, maar heb begrepen (en daar had ik hier graag bevestiging gevraagd) dat omwille van het ontbreken van een FireWire verbinding of USB3 poort het geen zin heeft om die aan te sluiten omdat de verbinding te traag is. Op deze website kan je lezen hoe iemand zoiets installeert.

Ikzelf ben wel handig maar heb toch schrik om dit zelf te doen. Zijn er in Belgisch Limburg bedrijven die dit voor je doen? En heeft iemand een vaag idee wat het zou kosten? Is het überhaupt iets om te overwegen of zouden jullie dit afraden?

Een twee, wellicht goedkopere oplossing is om toch 6 GB aan geheugen erbij te steken. Volgende website ‘Everymac’ zou ik tot 6GB aan geheugen kunnen steken. Wel letten dat het latje is met specs: 667 MHz PC2-5300 DDR2 SO-DIMMs (200-pin)…het zou dan ook één latje van 4GB moeten zijn en één van 2GB…maar ook hier, verbeter me als dit niet klopt.

Wat dit laatste betreft, kan iemand objectief aangeven hoeveel sneller mijn computer hiermee zou worden of zal dit ‘weggesmeten’ geld zijn omdat het uiteindelijk niet veel zal helpen?

ALvast bedankt

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Als je er het maximum aan geheugen in doet en de interne harde schijf vervangt door een SSD, loopt hij als een trein, vermoed ik. Die iMacs zijn eenvoudig genoeg open te maken omdat de glasplaat met magneten vastzit in plaats van met dubbelzijdig plakband, en dan is het een kwestie van de schroeven van het scherm eruit en je kunt overal bij — iFixit heeft geïllustreerde instructies hiervoor.

Als indicatie voor de snelheidswinst: ik heb een half jaartje geleden de harde schijf van m’n unibody MacBook van 2008 (ook 2,4 GHz Core 2 Duo, maar al sinds jaren 8 GB RAM) vervangen door een SSD, en de opstarttijd is van iets van 3–4 minuten naar ±50 seconden gegaan, en de tijd die het kost om programma’s te starten is met ongeveer dezelfde factor afgenomen.

Bijdrager
    KarelWillem

Ja, er kan 6 GB in de vorm van 1x 2GB en 1x 4GB.
    Ja, er kan een SSD geplaatst worden. Als je dit intern doet, krijg je een totaal andere machine terug.

http://guides.crucial.com/Guide/iMac+Intel+24-Inch+EMC+2134+and+2211+SSD+Installation/604

Bijdrager
    fixar

Enige issue die je gaat hebben bij een poging om naar 6GB RAM te gaan is de enorme prijsstijging die die 4GB PC5300 So-Dimm modules ondergaan hebben… reken er op dat 1 zo’n balkje al snel 125 euro gaat kosten. Zie grafiek:

Of je zult moeten hopen ergens voordelig een tweedehands module op de kop te tikken.
    Op eBay zijn gelukkig ook heel veel 4GB modules te vinden rond de 60 euro… maar meestal komen die wel van erg ver weg.

Als tweedehands of ebay te lastis is kun je om het betaalbaarder te houden ook voor amper de helft 2 x 2GB van dit type aanschaffen.
    4GB is ook al een leuke verbetering t.o.v. de huidige 2GB

Bijdrager
    Shmoo

Je hebt 10 jaar de tijd gehad om te sparen voor een nieuwe?

Upgraden heeft nu geen zin meer dat had je 4 jaar geleden moeten doen.

Bijdrager
    JaapWas

Ik heb dit een half jaar geleden bij 2 iMacs gedaan. Een die bijna hetzelfde was, alleen snellere processor. De andere een 20″. Het is erg de moeite waard.
    Tips:
    Volg de filmpjes op iFixit
    Doe het met twee mensen want een moet het scherm omhoog houden terwijl de ander de kabeltjes lostrekt
    Je hebt zuignapjes nodig die je met een scharniertje vastzet zodat ze goed vastzitten
    Je hebt de goede maat schroevendraaiers nodig
    Ik had zelf een caddy gekocht voor de ssd, maar die paste niet, dus heb ik de ssd maar met een stukje tweezijdig tape vastgeplakt. Gaat prima. Je sleept toch niet met die iMac en er zitten geen bewegende delen in de ssd.
    Ik zou beginnen met alleen de ssd te vervangen. Kosten ongeveer €75 en het geheugen kun je later nog makkelijk bijplaatsen.
    Denk er wel aan dat deze Macs niet meer naar het laatste besturingssysteem kunnen.
    Alles bij elkaar was ik per Mac in een half uurtje klaar met hulp van mijn zoon.
    Succes!

Bijdrager
    Qmagic

Je interne harde schijf vervangen voor een SSD is wel een zeer grote aanrader!

Ik heb bij mijn witte macbook uit 2007 de interne harde schijf vervangen voor een ssd. Dit maakt een heel groot verschil. Waardoor de mac veel sneller reageert met bijvoorbeeld opstarten van MacOS op harddisk duurde het 1m20sec. en met de SSD 18 sec.

Bijdrager
    deftone82

hm, unaniem lovend over de upgrades, of toch vooral over de SSD.
    Allemaal (behalve Shmoo z’n waardeloze reactie) bedankt voor de tips. Ik ga iFixit eens bekijken!

De upgrade naar de laatste OSX, daar had ik nu geen rekening mee gehouden, maar ik zit daar denk ik niet op te wachten.
    Ik wil vooral InDesign, Photoshop en Illustrator terug deftig aan het bollen krijgen (liefst tegelijk).

Zijn er bepaalde ‘merken’ van die SSD waar ik naar opzoek moet?

Doei!

Bijdrager
    Brombeer

Binnen een merk zul je zien dat sommige even grote SSDs goedkoper of duurder zijn. Dat heeft doorgaans wel een reden.

deftone82 op 02 december 2016

Allemaal (behalve Shmoo z’n waardeloze reactie) bedankt voor de tips.

Hij heeft wel een punt. Is het upgraden of uitstel van executie?
    Tip voor een volgende machine (al zul je daar bij een Mac niet veel meer aan hebben sinds ze daarbij alles vastsolderen): Koop geheugen zolang het courant is. En dat is twee tot vier jaar nadat de computer is uitgekomen. Daarna begint het obscuur en duur te worden.

Bijdrager
    Shmoo

Ik wil vooral InDesign, Photoshop en Illustrator terug deftig aan het bollen krijgen (liefst tegelijk).

En ik wil Cindy Kersten en Nathalie van der Beek (twee mooiste meisjes uit mijn schoolperiode) wippen, liefst tegelijk. Kijken wie als eerste het geluk aan z’n zijde heeft.

Dit heeft niets met upgraden van een computer te maken maar is pure armoede.:(

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Brombeer op 02 december 2016

Binnen een merk zul je zien dat sommige even grote SSDs goedkoper of duurder zijn. Dat heeft doorgaans wel een reden.

Het eerste dat je moet doen is kijken welke snelheid de SATA-poort in de computer heeft, en dan een SSD kopen die niet teveel sneller is dan dat — grote kans dat de computer een SATA 2-aansluiting heeft, en om daar dan een SATA 3-schijf aan te hangen is eigenlijk verspilling als een SATA 2-schijf van dezelfde afmeting goedkoper is.

Bijdrager
    Melle

Die arme smoo toch, die paar uur dat hij wakker is buiten zijn forumleven met zichzelf moeten communiceren.

Ma oplossingijlt logisch en nuttig… eerst nieuwe SSD en dan bv zelfs eerst van 2 naar 3GB geheugen!
    Waarom immers meer doen als nodig?

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Ben het eigenlijk wel eens met Shmoo, elke cent die je nog in deze machine stopt is weggegooid. Geef hem liever een clean install van een iets minder zware OS X-versie (Snow Leopard of Mavericks) en stop dat geld wat je anders in een SSD en geheugen (~€250) in een potje voor een nieuwe Mac. Als je nu echt nog in zo’n oude bak wilt investeren zou ik het RAM even achterwege laten en beginnen met een klein SSDtje. Een 120GB Kingston SSD heb je al voor €50. En dan stop je je oude HD in een enclosure voor extra opslag via USB. Zoek ook eens Marktplaats o.i.d. af voor geheugen. Scheelt toch weer.

Geblokkeerd
    Anoniem

Ben het er mee eens dat je er niet teveel geld in moet stoppen en dat je er ook niet te veel van moet verwachten. Een auto van boven de 50 jaar kan soms best met het dagelijks verkeer meekomen, maar voor in de winter en dagelijks gebruik moet je gewoon een nieuwere hebben. Slechte vergelijking als je een merk weet te noemen dat nog redelijk robuust is, maar neem dan even een Italiaanse klassieker.

Bijdrager
    Fritzer

Deftone geeft duidelijk aan geen geld te hebben voor een nieuwe iMac. Aangezien hij nu al enige tijd met een computer werkt die minuten nodig heeft om programma’s op te starten, denk ik dat hij zeer content zou zijn met een SSD. RAM inderdaad maar even mee wachten, behalve als je het voor een prikkie op de kop kunt tikken.

Bijdrager
    KarelWillem

Geheugen 4GB: 51 euro.

(Advertentie sinds 2 augustus? Of die er nog is weet ik niet).

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.