15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    rApple

iMac Mid 2007 opstartprobleem

Mijn iMac mid 2007 waar ik gehecht aan ben start helaas niet meer op. In 2016 voorzien van een Samsung SSD 250gb.

Probleem:
    Bij opstarten blijft de iMac hangen bij het Apple logo en een half geladen voortgangsbalk.

Uitgevoerd:
    -Schijf EHBO (geen afwijkingen gevonden)
    -AHT niet mogelijk, opstarten in veilige modus eveneens geen reactie op D- toets
    -Formatteren SSD, clean install USB OS El Capitan.

Resultaat:
    Ging even goed, maar het apparaat liep vast na 5 minuten gebruiken. Terug bij hetzelfde probleem. Een enkele keer kwamen er rode blokjes in beeld, symmetrisch en doorschijnend. Geen wirwar. Het zag er niet zo uit als de voorbeelden die ik zie van een kapotte grafische kaart.

Tweede poging:
    iMac geopend, kabeltjes gecontroleerd. Alles zat vast. Probleem nog steeds aanwezig.

Wat zou het probleem kunnen zijn en is dit nog makkelijk op te lossen? Zou het een kapotte SSD kunnen zijn? Of iets op het moederbord; grafische kaart?

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 maand geleden door rApple.
    Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Drie andere toets combinaties die je direct bij het opstarten nog even kunt uitproberen zijn:

command-option PR (PRAM reset)

Command-option- S (of V)

De twee laatste laten regels tekst zien tijdens het opstarten en als het opstarten dan hangt zou je bij de laatste paar regels een indicatie moeten zien van het probleem. Persoonlijk denk ik dat het de hardware is. Niet perse de SSD omdat die veel nieuwer is maar de Mac zelf dus. Heb je b.v. al eens de PRAM batterij vervangen? Die gaan niet eeuwig mee en kunnen voor problemen zorgen als ze ‘op’ zijn.

Bijdrager
    rApple

Bedankt voor je hulp,

De PRAM reset lost het probleem niet op, na de reset krijg ik eerst het apple logo in beeld maar halverwege een schermflikkering waarna het beeld volledig grijs blijft.

Cmd Opt S geeft het volgende:

Bijdrager
    rApple

En na het commando exit om op te starten:

Bijdrager
    rApple

Een nieuwe batterij voor de PRAM werkt helaas ook niet. De laadbalk komt tot de helft. Schermflikkering en vervolgens volledig grijs beeld.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik kan zou gauw niets concreets halen uit je foto’s maar het flikkeren van het scherm is geen goed teken. Misschien wordt het tijd om je aan een nieuwe Mac te hechten?

Om nog iets te testen kun je ook opstarten met de ‘T’ ingedrukt. De Mac start dan op in Target mode wat zoveel betekent dat de Mac zich gedraagt als een externe schijf. (Er verschijnt dan een groot disk logo op het scherm) Je kunt dan mocht je een nieuwe Mac gaan kopen via FireWire data overzetten. Als de Mac echter óók in Target mode blijft hangen is dat geen goed teken en is hij kennelijk aan het eind van zijn latijn en hoop ik dat je ook een TM backup hebt…

Moderator
    Night

Kan je wel in Recovery Mode starten?

Bijdrager
    rApple

Target mode en CMD+R (recovery mode) werken gewoon.

Back up van bestanden heb ik al elders, dus het gaat mij niet om het redden van bestanden.

Met een flikkering van het scherm bedoel ik het volgende: tijdens laden is het scherm nog geen halve seconde zwart en daarna komt het beeld weer terug.

Misschien (toch software) iets tijdens de schone usb installatie van OSX niet goed gegaan?

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door rApple.
    Bijdrager
    martin07

Stroom helemaal van de iMac (dus stekker uit het stopcontact, werkgeheugen eruit halen even een uurtje wachten (heb ik gedaan)

geheugen terug plaatsen en stroom aansluiten

iMac aanzetten.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als er een RAM probleem is dan behoor je tijdens het aanzetten (dus nog voordat het OS gaat laden) enkele ‘beeps’ te horen.

Dat Target mode en recovery mode werken betekend in ieder geval dat de oorzaak vermoedelijk niet de hardware is.

Je hebt, zo heb ik begrepen de SSD al een keertje voorzien van een vers OS, maar aangezien dat niet hielp moet je maar eens de recovery keuzes uitproberen: https://support.apple.com/nl-nl/HT204904

En heb je toen je de SSD van een vers OS voorzag daarna je data en tools van derden gelijk terug gezet? Als de oorzaak de software is dan kan deze op je backup staan en ben je terug bij af zodra je dat terugzet. Dus probeer in dat geval eerst even via recovery zodat je echt opnieuw begint.

En als je de originele HDD nog hebt en deze even terug kan zetten kun je in ieder geval uitsluiten dat de SSD de oorzaak is.

Bijdrager
    rApple

Bedankt allemaal, volgende weekend weer tijd om van alles uit te proberen. Ik zal jullie tzt op de hoogte brengen

Moderator
    Night

succes!

Bijdrager
    rApple

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 24 februari 2020 om 16:39</p>
    <p class=”cite”>1-En heb je toen je de SSD van een vers OS voorzag daarna je data en tools van derden gelijk terug gezet? Als de oorzaak de software is dan kan deze op je backup staan en ben je terug bij af zodra je dat terugzet. Dus probeer in dat geval eerst even via recovery zodat je echt opnieuw begint.</p>
    <p class=”cite”>2-En als je de originele HDD nog hebt en deze even terug kan zetten kun je in ieder geval uitsluiten dat de SSD de oorzaak is.</p>

1. Ik heb een volledige clean install gedaan. Dus mijn SSD volledig geformateerd en een El Capitan via bootable USB geinstalleerd.

2. Die heb ik gisteren terug gezet. Die komt voorbij het boot scherm maar heb daarna een grijs scherm. De Windows XP partitie die erop stond start op, ik hoor het windows geluid maar ik heb een zwart beeld. Het recovery scherm start via deze oude HDD wel, maar heel traag. Kan niet uitsluiten dat deze HDD nog goed is. Waarschijnlijk ook stuk.

Morgen ga ik opnieuw mijn SSD formateren en nogmaals een schone installatie doen.

Bijdrager
    rApple

Installatie is gaande. Zijn de rode strepen normaal? 

UPDATE:

nu werkend in veilige modus. Rode strepen nog steeds in beeld, is dus niet normaal. Normaal opstarten lukt niet, alleen in de veilige modus. Tijdens inloggen zwarte strepen over het scherm van beneden  naar boven en typen gaat met vertraging.

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 3 dagen geleden door rApple.
    Bijdrager
    rApple

OPGELOST!

Probleem was kapotte GPU.

Gedemonteerd volgens dit stappenplan:

https://nl.ifixit.com/Guide/iMac+Intel+20-Inch+EMC+2133+and+2210+Video+Card+Replacement/1014

Vervolgens videokaart 8 minuten in de oven op 200 graden Celsius.

Alles weer gemonteerd en hij doet het.

Kostte in totaal 3-4 uur, thermische pasta a 9 euro en wat frustraties van een verkeerd gelegd kabeltje onder het meoderbord waardoor alles weer los moest. Uiteindelijk een goed resultaat!

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 6 dagen geleden door rApple.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.