9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    smudje

iMac met Yosemite resetten

Ik zoek hier hulp heb zojuist mijn oude iMac opnieuw ingesteld ook de naammap veranderd na het opnieuw opstarten werken de gebruikersnaam en ww niet ook de oude set doet niets meer.
    opnieuw opstarten met cmd R kom ik gelijk bij een gesloten slot en moet ik weer het ww invoeren dat dus niet werkt ook opstarten met cmd S werkt niet.
    wie kan mij verder helpen om de iMac weer aan de praat te krijgen.

Alvast dank voor de hulp

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 dagen, 4 uren geleden door Pete.Z.
    Sleutelbeheerder
    Night

Wat bedoel je met ‘opnieuw ingesteld’? Wat heb je precies gedaan?

Bijdrager
    smudje

Hij was in gebruik bij mijn dochter ik heb inlog naam en ww aangepast en de naam van de schijf die stond op naam van dochter veranderd in naam van mijn vrouw ik koest opnieuw opstarten om te bevestigen maar alle ingevoerde ww en gebruikers naam doen niets ook de oude werken niet meer.

ook cmd r en cmd s werkt niet

Bijdrager
    TheBigZ

Opstarten in Revovery mode, de schijf wissen, en macOS opnieuw installeren. Dan heb je weer een schone installatie.

https://support.apple.com/nl-nl/HT201314

Bijdrager
    smudje

Dat is t probleem opnieuw opstarten met cmd R werkt niet ik krijg geen enkele optie te zien alleen maar een slotje met een invul veld en daar mee kom ik r niet meerdere keren opnieuw opgestart elke x t zelfde scherm vandaar mijn hulpvraag hier

Bijdrager
    csteelooper

Een hangslot met een invulveld voor een wachtwoord duidt op een firmware password. Je zou kunnen proberen of dit helpt:

Vertaling:

1. Zorg voor toegang tot de RAM-sleuven onder op de iMac
    2. Verwijder één van de geheuenmodules om ervoor te zorgen dat de hardware-configuratie afwijkt
    3. Schakel je iMac aan, waarbij je onmiddelijk op de toetsen [CMD]+[OPTION]+P+R
    4. Houdt de toetsen ingedrukt tot je de start-up chime drie keer extra hoort.
    5. Laat de toetsen los en schakel je iMac direct uit
    6. Plaats de eerder verwijderde geheugenmodule terug
    7. Start de computer normaal op en het firmwarewachtwoord zou verwijderd moeten zijn.

Daarna kun je dan starten met CMD+R ingedrukt om ook je macOS installatie te vernieuwen.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 6 dagen geleden door csteelooper.
    Bijdrager
    Tegenwind

Ter info, je kunt niet zomaar een account aanpassen door alleen de naam van de thuismap aan te passen.
    Je moet dan ook nog in Systeemvoorkeuren > Gebruikers en groepen naar de geavanceerde instellingen van het account en hier ook de wijzigingen doorvoeren. Als laatste moet je nog de permissies op de thuismap wijzigen zodat deze weer corresponderen met de nieuwe gebruikersnaam.
    Dit gaat het makkelijkst via de terminal (sudo chown -R nieuwegebruikersnaam /Users/nieuwegebruikersnaam).

Indien je je daar niet comfortabel bij voelt kun je beter een nieuw account maken, de oude verwijderen met behoud van gegevens, en op je gemak alle belangrijke zaken overzetten om dit soort situaties te voorkomen..
    Of eerst een nieuw beheer-account aanmaken zodat je een manier hebt om in te loggen, en dan pas te gaan prutsen aan het oude account.

Het gesloten slot welke je te zien krijgt bij het indrukken van CMD+R is het firmwarewachtwoord. Deze is in de regel anders dan het inlogwachtwoord.
    Als het goed is heb je deze zelf ingesteld; als je ‘m tweedehands hebt gekocht dan is de verkoper helaas nalatig geweest.
    Ik hoop dan dat je ‘m op de manier die csteelooper beschrijft kunt verwijderen, anders kun je hiervoor waarschijnlijk alleen bij Apple terecht..

Bijdrager
    GoeieDag

smudje op 10 november 2020 om 08:05
    …alleen maar een slotje met een invul veld…

Zoiets?:

Apple Support: Een firmwarewachtwoord op uw Mac instellen

Bijdrager
    smudje

Bedankt voor t meedenken ga later deze week verder kijken dacht t firmware ww te weten dit heeft mijn zoon er ooi t ingezet omdat hij dacht dat het de inlog was alleen werkt dat ww niet.

Ik ga het proberen met de tip van csteelooper

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.