22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Geblokkeerd
    Anoniem

iMac met vreemde problemen

Hallo allemaal,

Ik heb hier een iMac uit 2008 met de volgende specs:
    – 3.06Ghz C2D
    – 8800GS 512MB
    – 4GB ram
    – 750GB HD
    – OSX 10.6.6

Sinds vandaag wil de iMac niet meer opstarten en gaf hij via een Mac Mini’s Schijfhulpprogramma en Target mode aan dat de iMac’s HD “Ongeldige Zusterkoppelingen” had.

Ik probeerde toen via de installatie DVD van de iMac de iMac op te starten en zo via die DVD en het schijfhulpprogramma de HD nog eens te bekijken. Vreemd genoeg start de iMac niet op, kan ik via de DVD niet opstarten en ook niet via een Boot-image die ik op een Firewire HD had staan. Het lijkt erop dat de HD kapot is, maar dat er nog meer niet in orde is met de iMac… je zou tenslotte verwachten dat als de HD kapot is, je nog wel via DVD kan opstarten of niet?

Zou iemand me misschien een beetje op weg kunnen helpen? Ik wil op zich de HD wel vervangen, maar als er nog meer kapot is heeft dat natuurlijk niet veel zin meer. Via Target Mode de iMac aan de Mac Mini aansluiten werkt, maar niet langer dan 5 minuten… na zo’n 5 minuten slaat de iMac ineens weer uit namelijk.

Mvg,
    Joram

Bijdrager
    Little Idiot

Imac in target mode, en dan schijf controleren en herstellen? Dan weet je of er iets met de HD mis is. De imac zou wel op moeten starten met de DVD… dat kan op andere problemen duiden.

Geblokkeerd
    Anoniem

Heb ik geprobeerd, maar na een paar minuten klapt de iMac ineens uit en probeert hij weer op te starten… ik heb dus jammer genoeg niet genoeg tijd om de iMac proberen te herstellen. Via Targetmode kon ik ‘m nog wel checken en kwam ik erachter dat er “ongeldige zusterkoppleingen” op zaten, maar een paar minuten daarna klapt hij er vrolijk weer uit.

Ik ben ook bang dat er meer dan alleen de HD kapot is aangezien ik niet vanaf een externe HD of DVD kan opstarten… ben blij dat ik een backup heb, maar ik baal als een stekker als er meer dan alleen de HD kapot is.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Heb je het PRAM en de SMC al gereset? Heb je zelf geheugen toegevoegt? Zo ja, haal dat er dan uit en stop het originele terug. Het lijkt me iets met het Logic Board.

Geblokkeerd
    Anoniem

Geheugen heb ik niet zelf toegevoegd, en wat er in zat zit er al een jaar in:)

Bijdrager
    Mac Erger Je Niet

Een defecte HD kan opstarten van een andere schijf tegenhouden, en kan er voor zorgen dat je iMac zichzelf herstart.

Geblokkeerd
    Anoniem

Meen je dat nou? Dat zou voor mij een nieuwe ervaring zijn… alle keren dat ik een kapotte HD heb meegemaakt kon hij nog wel opstarten vanaf CD/DVD of een externe HD namelijk. Ik zeg niet dat ik je niet geloof hoor, maar is er een manier om hier zeker van te zijn? Om nu 50 euro uit te geven voor een HD als er meer kapot is vind ik een beetje zonde namelijk; dan haal ik liever een andere computer dan dat ik die 50 euro voor jop uit geef.

Bijdrager
    Mac Erger Je Niet

Het gebeurt niet vaak, maar het gebeurt! Ik ben zeer benieuwd wat deze iMac doet als de HD is losgekoppeld…

Geblokkeerd
    Anoniem

Oh, nu hij 10 minuten uit is geweest en ik ‘m opnieuw probeer op te starten, krijg ik een grijs laadbalkje te zien onder het grijze Apple-logo… da’s ook nieuw. Die laadbalk vult zich heel langzaam, en tussen het Apple-logo en de laadbalk zie ik de gebruikelijke spinning-streepjes.

Schept dat licht op de zaak misschien?

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik heb de iMac 20 minuten compleet ontkoppeld gelaten… hij starte even op via de externe schijf, nét lang genoeg om m.b.v. Schijfhulpprogramma te zien dat er niets mis schijnt te zijn met de HD. Vlak daarna klapte de iMac weer op z’n grijze scherm.

Ik begin toch een beetje te twijfelen… ’t lijkt op puur en alleen een kapotte HD, maar het feit dat hij er na een paar minuten weer uit klapt baart me zorgen. Begin toch te twijfelen om dan toch maar een beetje geld neer te leggen voor een andere HD, en de kans te lopen om die HD voor niks te hebben gekocht.

Mvg,
    Joram

Bijdrager
    Pim.vd.Kleijn

Klinkt als een probleem met het Logic board of voeding maar zou natuurlijk ook een probleem met overhitting kunnen zijn. Ik weet niet of je de Apple hardware test kunt opstarten? Dat tooltje kijkt o.a. voor geheugenproblemen, haperende ventilatoren enz.

Geblokkeerd
    Anoniem

Helaas niet… ik kan soms heel even via de externe HD opstarten, maar veel meer dan een paar minuten om iets te bekijken heb ik niet helaas.

Overhitting is het volgens mij niet… ik heb bewust de achterzijde continue aangeraakt op de plekken waar de HD, de CPU en de videokaart zitten, en ik kon niets voelen. Veel stof zit er ook niet in de iMac gelukkig.

Ik ben een beetje bang dat het aan de voeding of logicboard ligt, maar de HD lijkt ook kapot te zijn. De ene keer is hij grijs in het hulpprogramma (als ik opstart via externe HD), en de andere keer lijkt hij goed te werken.

Maar waarom de iMac dan na enkele minuten ineens uit schiet en weer op een grijs scherm blijft hangen snap ik voor geen meter:(

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Heb je hier misschien last van gekregen na de 10.6.6 update?
    Zo ja: zet dan het vorige systeem terug met TM (als je dat hopelijk gebruikt)

En anders:
    Kun je opstarten in safe-mode? Direct na de boing (hoor je die nog?) shift ingedrukt houden totdat de voortgangsbalk verschijnt.
    Opstarten in safe-mode duurd extra lang omdat er het een en ander gecontroleerd en hersteld wordt (dus niet onderbreken). Als de Mac dan ook “uitvalt” is er echt iets aan de hand met de hardware, want na “verscheidene minuten” zou de desktop moeten verschijnen.

Bijdrager
    Vinhelper

Het kan de voeding zijn, dat geeft soms heel rare problemen.

Zit de stekker in de Mac goed ingedrukt? En ook het stopcontact? Het is het vast niet, maar je bent niet eerste die een nieuwe iMac haalt vanwege een losse stekker.

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik heb de problemen inderdaad ná de 10.6.6 update, maar ik kan het vorige systeem niet terugzetten omdat hij op geen enkele manier lang genoeg aan blijft zonder zichzelf automatisch opnieuw op te starten (en daarna blijft hangen op een grijs scherm). Ik denk niet dat het ligt aan de 10.6.6 update… ik had de HD gewist om te kijken of het misschien aan het systeem lag, maar zelfs met een lege HD heb ik dezelfde problemen nog.

Opstarten in Safe-Mode (met Shift ingedrukt toch?) werkt ook niet helaas… ik heb zo’n 3-4 minuten gewacht met het grijze scherm (zonder logo) in beeld, maar er gebeurde niets. Ik heb daarna opgestart en de HD gewist met het idee van “ik installeer een nieuw systeem en ’t werkt weer”. Daar was namelijk nog nét genoeg tijd voor voordat hij weer uitsloeg. De boing hoor ik niet omdat ik destijds het geluid had uitgezet.

@Vinhelper;
    De voeding en ’t stopcontact is het probleem gelukkig niet. Zo slim was ik nog wel;) Die heb ik uitvoerig getest met nieuwe stopcontacten e.d., hehe.

Bedankt voor de reacties allemaal… laat de mogelijke oplossingen/oorzaken maar komen.:)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het begint er steeds meer op te lijken dat dit vrij ernstig is (logic board en zo).
    “Op grijs” springen zou iets met de grafische kaart kunnen zijn, maar ook iets met randapparatuur.

Normaal gesproken voert een Mac nadat hij éérst volledig is uitgezet een zelftest uit (de z.g.n. “power-on” test). Als het logicboard goed is, hoor je de boing (en anders dus niet). Tijdens het (nog) zwarte scherm wordt vervolgens o.a. het RAM getest. Zodra het grijze scherm verschijnt wordt randapparatuur (zoals drives en printers etc.) getest en zodra het “radertje” verschijnt begint het inladen van het systeem.

Als een Mac blijft hangen (tijdens de opstart procedure dus!) op een grijs scherm, dan kan dit aan “third party” randapparatuur liggen en moet je dit (even) loskoppelen. Het feit dat hij nu zomaar een grijs scherm vertoond nadat hij eerst leek te werken zou héél misschien kunnen wijzen op randapparatuur. Al betwijfel ik dat omdat anders het opstarten sowieso óók niet goed zou gaan.

Nog even een vraagje: als hij op grijs springt, reageert de caps-lock dan nog? M.a.w: gaat het lampje branden op het toetsenbord? Niet dat je er iets aan hebt hoor, maar het geeft de ernst van de situatie weer. Als het gaat branden werkt in ieder geval de I/O controller nog wat een onderdeel is van het logicboard.

p.s:
    je zegt dat je het geluid had uitgezet (de boing)?
    Bedoel je met een utility?
    Nu heb je dus geen indicatie meer m.b.t. het logicboard…

Bijdrager
    Little Idiot

Ik heb ook eens zoiets bij de hand gehad. HD kan problemen hebben. Bij mij is het toen gelukt door de “kapotte” imac op te starten vanaf een macbook die in target mode stond en die als opstartschijf te kiezen. Toen schijfhulp vanaf die schijf de imac laten controleren; dat was een drama met fouten en meldingen. De HD toen maar geformatteerd en die opnieuw gecheckt en fris geinstallleerd. Doet het nu al weer een jaar zonder problemen…

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik had het geluid toen hij nog werkte gewoon met de volumeknop uitgezet, dus die hoorde ik nauwelijks. Maar tijdens het opstarten ná hij het niet meer deed hoorde ik inderdaad helemaal niets meer. Randapparatuur had ik al afgekoppeld om zeker te weten dat het daar niet aan kon liggen:)

Ik had ‘m ook geprobeerd te checken/repareren via Target Mode, maar zelfs daar gaf hij exact dezelfde problemen als wanneer je via een DVD probeert op te starten helaas.

Gistermiddag maar iemand van een iCentre gebeld om te zien of bij hun toevallig à la minute een lichtje ging branden… en dat lichtje brande blijkbaar best helder. Het eerste wat ze daar ook aangaven is dat het waarschijnlijk óf een voeding+HD probleem is, óf een moederbord probleem.

In het eerste geval zou dat me zo’n 220 euro aan materiaal kosten. Een HD kan ik eventueel zelf nog vervangen, maar een voeding wordt lastiger, dus daar zoud ook nog uurloon bij komen (zeg 100+ euro). In het geval van een moederbord denk ik dat iedereen weet dat die krengen al snel meer dan 500 euro inclusief uurloon kost.

Het is in ieder geval niet meer het geld waard om weer verder te kunnen werken op deze Mac, dus ik heb gister Macrepair gemaild om te vragen of ze geïnteresseerd zijn in een kapotte iMac voor onderdelen, en Prowarehouse gemaild om te kijken wat een nieuwe i3 3.2Ghz iMac bij ze kost (zonder toetsenbord & muis). Bij allebij kreeg ik een groter bedrag “cadeau” dan wat ik had verwacht, dus er zit gelukkig een positief randje aan het verhaal:)

Nu maar hopen dat ik m’n kapotte iMac deze week al kan omruilen voor een nieuwe… anders moet ik werken op m’n mediacentrumpje. Niet echt ideaal op je TV werken;)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

óf een voeding+HD probleem is, óf een moederbord probleem

(of…of…of…, ja zo zit de goeie er uiteindelijk wel bij ) :slant:
    Hou het maar op het moederbord. Want als dat niet meer goed is, hoor je die boing inderdaad niet meer en bij een kapotte voeding gaat volgens mij het scherm op zwart en niet op grijs.
    Success met je nieuwe Mac!

Geblokkeerd
    Anoniem

Dank:)

Het zijn inderdaad een hoop “of”jes… net teveel of’jes en kosten én moeite om de iMac nog te repareren.

De nieuwe iMac zal in ieder geval wel weer een genot worden, thanks! Vrijdagmiddag mag ik de oude afleveren en de nieuwe ophalen, dus de rest van de avond vermaak ik me wel;)

Bijdrager
    Macosxachist
    joram op 09 januari 2011

Oh, nu hij 10 minuten uit is geweest en ik \’m opnieuw probeer op te starten, krijg ik een grijs laadbalkje te zien onder het grijze Apple-logo… da\’s ook nieuw. Die laadbalk vult zich heel langzaam, en tussen het Apple-logo en de laadbalk zie ik de gebruikelijke spinning-streepjes.

Schept dat licht op de zaak misschien?Ja (beetje laat misschien): http://support.apple.com/kb/TS3148?viewlocale=nl_NL

Geblokkeerd
    Anoniem

Op de eerste pagina staat al dat dat niet werkt;) Maar toch bedankt.:)

Ik heb ondertussen een nieuwe iMac gehaald en de oude kunnen verkopen aan Macrepair.nl voor onderdelen.

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.