18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    tgielen

imac met mavericks doet raar

ik heb een aantal problemen met mavericks waar ik niet uitkom.

-safari onthoud mn bookmarks niet die ik in de bladwijzerbalk zet, na reboot zijn ze gewoon weg.

-na reboot wordt mn eigen buroblad achtergrond structureel terug gezet naar de standaard achtergrond

-als ik foto’s van de eene map naad de andere sleep vraagt hij elke keer naar mn wachtword voor de foto’s verplaatst worden terwijl ik gewoon alle rechte en eigenaar ben van de map

ik heb mavericks al opnieuw geïnstalleerd via cmd+R en dan herinstalleer maar dit heeft niet mogen baten.
    iemand een idee of dit een mavericks probleem kan zijn of dat het misschien een imac hardware probleem kan zijn?

Bijdrager
    Firebold

Schijfhulp programma laten lopen, eventueel daarna CMD+R, handmatig de disk formatteren, en nieuwe partitie maken en daarna opnieuw installeren eventueel.

Bijdrager
    tgielen

:( precies het antwoord waar ik al bang voor was, opnieuw installeren:-x
    wacht nog effe om er miss nog andere oplossingen komen, anders zit er niets anders op

Bijdrager
    Beech

Heb je al een keer uit- en ingelogd ? Of maak eens een nieuwe gebruiker aan, en switch een paar keer.

Bijdrager
    Obi

Met Apple’s ‘Hardware Test’ kun je controleren of er een hardware probleem op je mac aanwezig is:

http://support.apple.com/kb/ht1509

Het programma ‘etrecheck’ geeft zeer uitgebreide informatie over de geïnstalleerde (systeem) hard en software
    op je mac en geeft ook informatie over wat er niet goed werkt.

http://www.etresoft.com/etrecheck

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Niet zo gauw aan een schone installatie denken, dat is een laatste redmiddel.
    Verder zijn jou problemen nogal verschillend en hebben mogelijk ook een verschillende oorzaak.

-safari onthoud mn bookmarks niet die ik in de bladwijzerbalk zet, na reboot zijn ze gewoon weg.

De bookmarks van Safari worden in de thuis-bibliotheek bewaart in de map “Safari”.
    Kies in de Finder het ‘Ga’ menu terwijl je de optietoets ingedrukt houdt om in je thuisbibliotheek te komen.
    Na een re-boot zouden ze er gewoon nog moeten staan en dus ligt de oorzaak bij Safari als ze er nog staan maar Safari ‘ziet’ ze niet. Kijk eens wat er gebeurt als je de voorkeuren van Safari wist (Staan in de zelfde bibliotheek in de map ‘preferences’).
    Je hebt het over een re-boot, maar ben je ze ook kwijt nadat je Safari gewoon stopt en dan weer start?

als ik foto’s van de eene map naad de andere sleep vraagt hij elke keer naar mn wachtword voor de foto’s verplaatst worden terwijl ik gewoon alle rechte en eigenaar ben van de map

Herstel via schijfhulpprogramma de schijfbevoegdheden eens.

-na reboot wordt mn eigen buroblad achtergrond structureel terug gezet naar de standaard achtergrond

Dit kan met het NVRAM te maken hebben. Start eens op met een PRAM/NVRAM reset.
    De desktop achtergrond (Die bewaard wordt in het PRAM) wordt nu ook ge-reset plus nog wat andere fabriekinstellingen zodat een mogelijk corrupt PRAM weer goed functioneert. Stel je desktop afb. in en kijk of die nu goed blijft na een herstart.

Bijdrager
    Buzz

Het achtergrondplaatje wordt niet in nvram opgeslagen, maar in een database in het filesysteem. Gebruik je spaces? Dan zou je hier eens naar moeten kijken: https://discussions.apple.com/message/24197354#24197354
    Als je voor elke Space een achtergrond instelt dan merk je dat de volgorde van die spaces kan worden verwisseld.

De andere problemen lijken me allemaal gerelateerd aan permissies. Die raken niet zomaar van slag. Heb je software geïnstalleerd die systeeminstellingen voor je verandert. Of heb je toen je de iMac installeerde je home directory van een andere Mac gekopieerd zonder migraties assistant te gebruiken?

Bijdrager
    tgielen

thanks voor alle reactie’s
    @beech, meerdere keren gedaan, zowel in/uit log als gebruiker wissel, geen resultaat

@obi, – etrechek gedaan, zover ik kan zien/begrijpen vind deze geen slechtwerkende hard/soft ware
    – apple’s hardware test start niet op, stappen zoals in de link beschreven, kan het eraan liggen dat ik een bt toetsenbord gebruik en deze te laat verbind om de ingedrukte D toets door te geven?

@ hendrik ijzerboot
    dit volg ik niet helemaal

-Na een re-boot zouden ze er gewoon nog moeten staan en dus ligt de oorzaak bij Safari als ze er nog staan maar Safari ‘ziet’ ze niet. Kijk eens wat er gebeurt als je de voorkeuren van Safari wist (Staan in de zelfde bibliotheek in de map ‘preferences’).-

waar precies moet ik de voorkeuren van safari wissen?
    ook na het stoppen van safari zijn ze weg.

schijfbevoegdheden hersteld, probleem blijft

PRAM/NVRAM reset gedaan, voor alsnog blijft de achtergrond staan

@ BUzz_D
    ik gebruik geen spaces
    software die systeeminstellingen verandert, voor zover ik weet alleen cleanmy mac, maar die pas eergisteren nadat ik de problemen zat was
    home directory is ongewijzigd, ben met mn nieuwe imac van 0 af aan opnieuw beginnen, wel mappen vanaf een time machine backup gekopieerd maar dat waren alleen software opslag, foto en film mappen geen systeem mappen of zo

iemand verder nog ideeën?

Bijdrager
    tgielen

@obi hardwere test loopt nu in uitgebreide versie. Opt en D D D D drukken deed het wel. Zosnel de test klaar is post ik de uitkomst

Bijdrager
    tgielen

hardware test geeft geen fouten weer

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Buzz_D op 16 maart 2014

Het achtergrondplaatje wordt niet in nvram opgeslagen, maar in een database in het filesysteem.

Het plaatje zelf niet nee, maar wél de padnaam die er naar wijst.

@tgielen

waar precies moet ik de voorkeuren van safari wissen?

Ik dacht dat dat duidelijk was hoor:

Kies in de Finder terwijl je de optietoets ingedrukt houdt het “Ga” menu en dan “Bibliotheek”.
    Open de map “Preferences” en daarin staat: “com.apple.Safari.plist”.

Verplaats dit even naar de desktop en her-start Safari.
    Als het niet helpt, dan zet je de plist weer terug. En eigenlijk denk ik dat het niet zal helpen, want ik lees dat je ook al een ander account hebt geprobeerd en daarin staat dan automatisch al een vers plist bestand.

En heb je een TM back-up? Want dan zou je de “Safari” map terug kunnen zetten vanaf een moment dat het nog goed ging. Mogelijk is het bookmark bestand corrupt. Nu weet ik niet of het veel bookmarks zijn, maar stop Safari en wis eens dat bookmark bestand in de Safari map (die zelf dus in je bibliotheek staat), start Safari en maak één bookmark aan en kijk of deze bewaart blijft na een herstart van Safari of een re-boot.

Bijdrager
    tgielen

@hendrick thanks het wissen van het bookmark bestand heeft geholpen, na afsluiten van safari en na herstard blijven ze staan:)
    gelukkig hou ik ook een dropbox bestand bij met al mn belangrijke bookmarks

hmmm helaas is mn achtergrond nu wel weer veranderd naar de standaard versie:( maar das het probleem waar ik het minste last van heb. het steeds weer moeten intoetsen van mn wachtwoord is het grootste euvel, met name met veelvoudig verplaatsen van bestanden

Bijdrager
    Buzz
    hendrik op 16 maart 2014
    Buzz_D op 16 maart 2014

Het achtergrondplaatje wordt niet in nvram opgeslagen, maar in een database in het filesysteem.

Nee hoor, volgens mij niet. Waarom zouden ze zo’n gebruikersinstelling in NVRAM opslaan? In NVRAM worden instellingen op systeemniveau, die o.a. nodig zijn bij het booten, opgeslagen. Hieronder vallen het volume van de opstartbel, de opstartdisk, de schermresolutie en informatie over een kernel panic, indien nodig. Zie http://support.apple.com/kb/ht1379 .

Bijdrager
    Buzz
    tgielen op 16 maart 2014

home directory is ongewijzigd, ben met mn nieuwe imac van 0 af aan opnieuw beginnen, wel mappen vanaf een time machine backup gekopieerd maar dat waren alleen software opslag, foto en film mappen geen systeem mappen of zo

Zijn dat niet precies de mappen waarmee je dat probleem hebt dan? Dan moet je het proberen op te lossen door voor die mappen de rechten goed te zetten. Hoogstwaarschijnlijk zijn de mappen dan eigendom van de gebruiker van de oude Mac waarvandaan de backup gemaakt is. Die gebruiker komt dan niet overeen met degene die jij nu gebruikt.

Bijdrager
    tgielen

hulde buzz, dat was idd de oplossing, stom dat ik daar zelf nog niet over nagedacht heb. thanks voor het meedenken :-D(y)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Buzz_D op 16 maart 2014
    hendrik op 16 maart 2014
    Buzz_D op 16 maart 2014

Nee hoor, volgens mij niet. Waarom zouden ze zo’n gebruikersinstelling in NVRAM opslaan?

Het is geen gebruikersinstelling (die staat ergens anders). Na een NVRAM reset staat de originele padnaam naar de standaard desktop picture er weer en dat zorgt er voor dat mogelijk corrupte instellingen overschreven worden met de standaard afbeelding.
    Ik weet wel dat een PRAM/NVRAM reset er o.a. altijd voor zorgt dat je ingestelde desktop achtergrond weer de standaard afbeelding wordt. Een PRAM/NVRAM reset hersteld een aantal fabrieksinstellingen en één van die instellingen is de desktop picture.

Enkele van de symptomen van een lege PRAM/NVRAM batterij is namelijk dat je klok ineens een vreemde tijd aanwijst en dat je desktop afbeelding verandert in de standaard afbeelding.

Bijdrager
    tgielen

Uhhmmm en is ergens terug te vinden of die batterij leeg is?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Deze batterijen gaan ±5 jaar mee. Er bestaat voor zover ik weet geen mogelijkheid om te ‘meten’ hoeveel er nog in zit. Maar één van de symptomen van een (nagenoeg) lege batterij is dat de tijd teruggezet wordt op een bepaald jaartal. Dit is dan meestal iets in de geest van 1900 of 1970 afhankelijk van het jaar dat de Mac uitkwam. Andere vergevorderde symptomen zijn b.v. een zwart scherm na opstarten of niet meer kunnen opstarten vanaf externe media.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.