9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    brumemail

iMac maakt krakend geluid

Onlangs heb ik tweedehands een iMac i7 gekocht en het is mij opgevallen dat de iMac een irritant krakend geluid maakt. Het heeft met de harde schijf te maken, maar ik weet niet precies wat de oorzaak is. Ik heb op internet gezocht daar diverse oplossingen om het geluid weg te krijgen, maar tot zover is de enige oplossing om je Mac OSX te laten draaien vanaf een externe HD. Dat lijkt mij net weer een iets te grote stap.

De verkoper vertelde me dat het geluid weg gaat als de harde schijf voller begint te raken, maar dat lijkt mij heel onwaarschijnlijk. Heeft iemand hier ook ervaring mee?

Bijdrager
    Gezalfde

Ik kan je helaas niet helpen, maar wellicht helpt een SMART scan iets?

Daarnaast

De verkoper vertelde me dat het geluid weg gaat als de harde schijf voller begint te raken

= LOL

Bijdrager
    Shmoo

Meestal is dat een teken dat de HD slechter begint te worden.

Terugkraken en zorgen voor goede back-ups is de beste oplossing.

Bijdrager
    SunKeeper
    Bijdrager
    Joffry

Kijk ook nog eens naar je eerdere melding over Max Payne 3. Het zou dus inderdaad je HDD kunnen zijn.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Welk model is het? Er is een gratis reparatieprogramma geweest van Apple omdat een bepaalde batch van 27″ iMacs van rond ‘late 2009’ een hd hadden die de geest kon geven na verloop van tijd. Dit was overigens niet gerelateerd aan ‘kraken’ want ook de muisstille konden stuk gaan. Het betrof in ieder geval model: iMac 11,1

Het kraken op zich komt door de bewegingen van de kop en hoeft niet perse te betekenen dat hij stuk gaat. Bepaalde type drives zijn nu eenmaal minder geruisloos dan anderen.

Bijdrager
    brumemail

Vreemd, op één of andere manier is mijn reactie verwijderd. Hierbij nogmaals:

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb de SMART scan uitgevoerd (trial versie) met als resultaat ‘PASSED’ en geen errors. Dat kan het in ieder geval niet zijn.

Wat betreft Max Payne 3, volgens mij heeft dit ermee te maken dat het spel nog niet volledig compatibel is met Mavericks. Ik heb al wel een andere games werkend, o.a. windows games met Crossover. Van Apple heb ik mijn geld teruggekregen voor Max Payne dus dat is wel netjes:)

Het gaat hier om een 21 inch iMac uit 2012 met i7 processor en 20gb werkgeheugen. Is er ook een manier om het geluid te dempen? Het kan soms heel storend tijdens het werken. Vaak zet ik dan muziek aan om het krakende geluid te overtreffen.

Bijdrager
    SunKeeper

Tja, als je niet onder het vervangingsprogramma valt en de harddisk schijnbaar ook niet defect is, is er weinig aan te doen.

Behalve natuurlijk toch vervangen, als je het echt stil wilt hebben kun je een SSD erin plaatsen. Die zul je nooit horen. Nadeel is wel de wat hogere prijs, zeker voor een grotere opslagruimte. Het gaat wel lekker snel vergeleken met een harddisk.
    En als je veel data hebt moet je er misschien nog een externe harddisk naast zetten. Al zijn die ook behoorlijk stil als je de goede kiest, (bijv. Western Digital Elements-serie) naast dat je ze een eind van je vandaan kan zetten en/of geluid en trillingen kan isoleren met dempingsmateriaal wat je eronder legt.

Ik weet natuurlijk niet wat je allemaal met de Mac doet en of je veel data hebt.

Bijdrager
    brumemail

Beste SunKeeper,

Bedankt voor je reactie. Het vervelende geluid is helaas toegenomen en ik ben er inmiddels zat van. Dat de ventilatoren geluid maken vind ik geen probleem, maar dit is telkens een krakend geluid wat zich om de 2 seconden herhaalt. Het vreemde is dat als ik de iMac op zijn rechter zijkant zet, het geluid vermindert.

Ik zit te overwegen om een SSD erin te bouwen, maar heeft iemand enig idee wat mij dit ongeveer gaat kosten en welke zouden jullie mij aanraden?

Alvast heel erg bedankt:)

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.