13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    knaai

Imac luidsprekers harman kardon

Op mijn G4 Cube zaten standaard Harman en Kardon luidsprekers die ook later bij de Imac G4 bolletje zaten. Deze luidsprekers hebben een erg goed geluid en hebben een versterker.
    Nu heb ik deze luidsprekers aangesloten op mijn Imac 24″ en klinkt de boel nergens naar; in ieder geval is het geluid veel te zacht op de hardste stand.

Kent iemand een oplossing voor het aansluiten van externe luidsprekers op een nieuwe Imac? Hoe is het geluid op te krikken?

B.v.d

Bijdrager
    steef1082

Ik heb enkel ervaring met de speakers bij de iMac G4 bolletje, maar als deze hetzelfde zijn als bij de Cube kun je ze niet zomaar op een huidig model iMac aansluiten. De iMac G4 heeft namelijk speciaal een extra versterkte uitgang voor deze speakers. Deze speakers hebben namelijk geen ingebouwde versterker (geen aparte power supply nodig daardoor). Op het huidig model iMac heb je enkel een ‘gewone’ headphone out, waar je dus versterkte speakers (of een koptelefoon, for that matter) op aan moet sluiten.

Hoop dat bovenstaande een en ander verduidelijkt.

:apple: steef

Inactief
    Anoniem

dat heeft niets te maken met de ipmac, maar met deze speakers. De USB poorten van de cube geven meer stroom dan ‘normale’. Als zodanig werken je speakers niet echt lekker op een ander e computer. Andere externe speakers die aangesloten worden op je audio uitgang van je imac hebben dit probleem niet.

Bijdrager
    MacAanZee

Vaak zit er in de woofer van externe speakers toch een ingebouwde versterker? Dat is bij mijn JBL Encounter set (van zelfde fabriek als Harman Kardon) ook zo. Die van mij kunnen wel flink hard en klinken prachtig – vergelijkbaar met een behoorlijke geluidsinstallatie.

Bijdrager
    RuudMac

Hoi Knaai,

Steef1082 heeft gelijk.

De speakers waar je het over hebt, heten officieel “Apple Pro Speakers” en werden inderdaad zowel bij de Cube als de iMac G4 Flatpanel (beter bekend als “het Bolletje”) geleverd. De produktie van de speakers werd verzorgd door Harman Kardon.

De speciale audio-aansluitingen van de Cube en de Imac G4 maakten gebruik van een speciale minijack-uitgang met ingebouwde voorversterker. Tegenwoordig hebben alle computers dezelfde standaard jack (zonder voorversterker) die je kent van je iPod.

Er is een manier om toch nog van het mooie geluid van je Apple Pro Speakers te genieten, maar dan moet je op zoek gaan naar een “Griffin iFire”. Met dit kleine apparaatje maak je gebruik van de stroomvoorziening van je Firewire-uitgang van je huidige iMac. Op internet is nog veel info over dit apparaatje te vinden. Nadeel: Het is lastig te krijgen en daarom redelijk duur.

Succes!

Bijdrager
    bassmac

Is er geen knutsel-schema in omloop om die extra spanning te kunnen leveren?

Of is het iets anders?
    Misschien is het hetzelfde systeem as in de oude g3 iMac:
    Mijn “bolletjes” speakers doen het nog super op de g4iMac, maar ik heb een keer de speakers uit een overleden g3 gehaald, die dedn het ook amper als ze los werden aangesloten. Heb ze niet meer, anders had ik ze NU op de g4-uitgang getest!

Bijdrager
    knaai

Bedankt voor jullie reacties.
    Ik geef me dus niet veel kans van slagen.
    Overigens zijn mijn speakers verbonden met de imac (en ook de Cube) met een USBaansluiting zoals Dorkiban al stelt en is er geen sprake van een minijack.
    Wel zit er een versterker tussen de usb-uitgang en de luidsprekers (welke blijkbaar niet bij de G4 bolletje zit).

Maar als ik b.v de Harman en Kardon 2.1 Soundsticks II zou aanschaffen en aansluiten op de iMac zou dit dus geen problemen moeten geven?

Bijdrager
    MacBinky
    ”knaai”

Bedankt voor jullie reacties.
    Ik geef me dus niet veel kans van slagen.
    Overigens zijn mijn speakers verbonden met de imac (en ook de Cube) met een USBaansluiting zoals Dorkiban al stelt en is er geen sprake van een minijack.
    Wel zit er een versterker tussen de usb-uitgang en de luidsprekers (welke blijkbaar niet bij de G4 bolletje zit).

Maar als ik b.v de Harman en Kardon 2.1 Soundsticks II zou aanschaffen en aansluiten op de iMac zou dit dus geen problemen moeten geven?

Nee , geen probleem!

Bijdrager
    jan jansen

Dus wel een probleem, ik heb mijn Pro Speakers maar in de doos opgeborgen in de hoop ze ooit nog eens te kunnen verkopen.

Bijdrager
    Dick de Roos

Huh????
    Verklaar je nader!
    Waarom zou de HK Soundsticks II het niet gaan doen?
    Aansluiten op de audio-uitgang en de volumeknop niet te hard zetten. :)

Waarom de Pro speakers het niet doen op de iMac 24″ is nu wel duidelijk: geen eigen versterker.

Inactief
    Anoniem

Jemig, jullie gooien alles door elkaar:

De Imac G4 had de pro speakers met een aparte aansluiting, die ook de strooomvoorziening verzorgde. Deze zat overigens ook op bepaalde Powermacs, zoals mijn oude Quicksilver.

Ruudhyve en Steef1082 verwijzen naar deze variant, maar die hebben niets te maken met de Cube variant. De Cube bolletjes speakers hadden een USB aansluiting, die vrijwel alleen goed werkten op de Cube, omdat deze een aangepast voltage gebruikte. De Cube variant zal dus ook niet werken met de iFire.

jan jansen verwijst volgens mij naar zijn oude pro speakers en niet naar de soundsticks die nu te koop zijn. Als je nu in de winkel nieuwe soundsticks koopt dan hebben ze volgens mij gewoon een minijack, die het gewoon zal doen op de imac. er was wel een periode dat de subwoofer van de soundsticks ook werden aangesloten op Usb, maar volgens mij is dat niet meer zo.

Bijdrager
    MacBinky
    ”Dorkiban”

Jemig, jullie gooien alles door elkaar:

Als je nu in de winkel nieuwe soundsticks koopt dan hebben ze volgens mij gewoon een minijack, die het gewoon zal doen op de imac.

Dat bedoelde ik dus , de nieuwe soundsticks kunnen zo op je imac.

Bijdrager
    RuudMac

Dorkiban, je maakt een terechte opmerking. Mijn verhaal is van toepassing op de iMac G4 Flatpanel (“Bolletje”) en niet op de Cube . :sealed: 8)

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.