9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    macdaddy

Imac loopt telkens vast. OPGELOST!

IIk heb vandaag een nieuwe tweedehands Imac gehaald. Ik blij natuurlijk en gelijk maar panther instaleren. Maar nu is hij vandaag al 5 keer vastgelopen. Ik kan dan helemaal niks meer?
    Het enige wat ik kan doen is uitzetten.
    Ik heb hem inmiddels geupdate naar 10.3.9
    Het is een 700mhz imac.
    In de logbestanden vond ik zo iets geks als dit:
    Apr 30 04:48:52 localhost SystemStarter: The “HasShadow” window property is obsolete. Use CGSSetWindowShadowAndRimParameters(cid, wid, 0.0,0.0, 0,0, CGSNoShadowStyle) to turn off the window shadow instead. Set a break-point on CGSLogMessage to find out where this property is set.
    Apr 30 04:48:54 localhost syslogd: /dev/console: Input/output error

Ik heb inmiddels de bevoegdheden hersteld maar dit schijnt niet te helpen.
    Ik ben geen expert dus de logbestanden is een beetje abracadabra voor mij.
    Ik hoop dat iemand me verder kan helpen.
    Groetjes<

Bijdrager
    thijsvanzwam

Dit kan komen doordat het geheugen misschien niet goed is of in elk geval een fout geeft.
    als je er een hardware-test cd bij hebt gehad dan zou ik die eens proberen, anders is het misschien een optie om het geheugenbankje eens te verwisselen voor een andere of hem er gewoon eens uithalen en weer terugstoppen.
    het kan natuurlijk ook zijn dat er helemaal geen geheugenbankje extra bij is gezet, dan heb je waarschijnlijk niet genoeg geheugen om os 10.3.9 te draaien, minimaal 256, maar 512 is toch fijner.

succes

Bijdrager
    MacThijn

toen je hem bij die kerel kocht deed die het toen wel ?
    en onder welk systeem?
    En hoeveel geheugen SDR zit er in ?

Ik had dit probleem ook gehad het lag gewoon aan te weinig geheugen…

Bijdrager
    macdaddy

Srry, dat was ik vergeten te vermelden./
    ,Er zit standaard geheugen in.
    Dus 256 mb.
    Maar hier moet osx toch probleemloos op kunnen draaien?
    En de Mac ziet er als nieuw uit.
    Hij was ook maar ongeveer 3 maanden gebruikt.
    En dat is ook te zien.
    Ik ben inmiddels aan het herinstaleren.
    Vanaf de cd de schijf gewist en nog maar s proberen.
    Ik houd jullie op de hoogte.

Bijdrager
    Oppie
    ”thijsvanzwam”

het kan natuurlijk ook zijn dat er helemaal geen geheugenbankje extra bij is gezet, dan heb je waarschijnlijk niet genoeg geheugen om os 10.3.9 te draaien, minimaal 256, maar 512 is toch fijner.

Oneens. Je moet Panther kunnen opstarten met 128MB geheugen. Punt. Dat het daarna niet zo soepel loopt, en wat eventueel fijner aanvoelt, etc, is een ander verhaal, en heeft niks met het probleem van Macdaddy te maken.

Mogelijke oplossing is idd de HD geheel wissen en Panther er dus schoon op.

Bijdrager
    rrrichie
    ”macdaddy”

Apr 30 04:48:52 localhost SystemStarter: The “HasShadow” window property is obsolete. Use CGSSetWindowShadowAndRimParameters(cid, wid, 0.0,0.0, 0,0, CGSNoShadowStyle) to turn off the window shadow instead. Set a break-point on CGSLogMessage to find out where this property is set.
    Apr 30 04:48:54 localhost syslogd: /dev/console: Input/output error
    <

Die bovenste is niet erg, daar stikt het van in het logboek, zijn routines die apple niet officieel ondersteund en dat zo aangeeft aan de programmeur.

De tweede i/o error geeft aan dat er iets niet goed is, mischien de harde schijf.

Bijdrager
    macdaddy

Ik heb een schone instalatie van Panther opnieuw uitgevoerd en het lijkt nu geloof ik goed te zijn.
    Ik zie wel in activiteitenmonitor dat hij steeds nog maar een paar mb. over heeft (2 a 3)
    Dus extra geheugen zou geloof ik geen overbodige luxe zijn.
    Ik zag ook dat het geheugenbankje in slot 1 zit en niet in 0.
    Maakt dit wat uit?

Bijdrager
    macdaddy

Hij draait inmiddels als een zonnetje!
    Ik had een beetje het pc gevoel, maar dat is helemaal weg!
    Daarom wou ik jullie hem toch maar ff laten zien!
    Lekker aan het instaleren, en vlot dat het gaat na een tijd gewerkt te hebben met een oude 350mhz.g4 !

Bijdrager
    JeePee

Ziet er goed uit, veel plezier ermee. En extra geheugen is een aanrader, het geeft je Mac meer ruimte om meer zaken sneller tegelijkertijd uit te voeren. 8)

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.