10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Ann Van den Bruel

iMac loopt permanent vast

Ben pas overgestapt naar Mac, maar die loopt een vijftal keer per dag vast: zowel in word, excel, safari, endnote,… . Of er nu 1 of verschillende programma’s actief zijn. De computer is nu ongeveer twee maanden oud.

Bijdrager
    Tumbler

Je hebt toch nog garantie, ik zou naar de APR gaan als het zo blijft.

Bijdrager
    1984
    Ann op 01 maart 2011

Ben pas overgestapt naar Mac, maar die loopt een vijftal keer per dag vast.

Ken je Forceer stop..? Dit vind je onder de ? in de menubalk of indien je ?? esc toets, er zal achter het betgreffend probleem programma staan dat hij niet reageert in dat geval klik je op forceer stop, zodra de bekende strandbal opduikt

Bijdrager
    piebas

Heb je de hardeschijf al een laten controleren m.b.v. het schijfhulp programma?
    Ook Apple hardware test kun je draaien vanaf de installatie dvd.

Bijdrager
    Raddie

Dat is niet normaal. Terugbrengen en laat ze het maar oplossen. Mijn Mac staat altijd aan en loop nooit (en ik bedoel dan ook NOOIT) vast, zoals je zou verwachten dus.

Bijdrager
    Hansi2124

Je zou nog diverse dingen kunnen uitproberen om te ontdekken waar het in zit, maar ik denk dat je er inderdaad beter mee terug kan gaan naar je verkoper. Zij moeten dan maar nagaan voor jou waarom die programma’s steeds vastlopen.
    Ik neem tenminste aan dat je zelf verder niets aan hardware hebt veranderd / toegevoegd, zoals RAM.

Bijdrager
    Vinhelper

En sowieso niet zelf al teveel aan veranderen, of ‘het wel even oplossen’. Liever in de doos ermee en terug naar de winkel.

Als je zogenaamde ‘do-het-zelf-repair’ misloopt kan je garantie vervallen, en dan heb je spijt en een lege portemonnee.

Bij software (zoals hier het geval) is dit minder van toepassing dan bij hardware, maar toch altijd in je achterhoofd houden, is mijn tip.

Bijdrager
    1984

De TS (Ann Van den Bruel) is pas overgestapt naar Mac,en dat is een heel anders besturingssysteem dan Windows, zo ook het vastlopen.

Systeemcrashes zijn een zeldzaamheid onder Mac OS X. Wat kan voorkomen dat er eens een programma moeilijk doet (niet meer reageren of een eeuwig draaiende strandbal in beeld). Je kunt het dan ‘geforceerd afsluiten’ door onder het Appeltje ‘Forceer Stop’ te kiezen (of Appeltje + Alt + Esc in te drukken). Je komt dan in het volgende venster:

Dit zorgt dat het programma stopt, maar dat de rest niet wordt aangetast.

Herstarten
    Ook een herstart kan wonderen doen. Herstart vind je onder het ? linksboven.

Ook een tip als nieuw Apple gebruiker kijk eens op de volgende sites http://macmiep.nl en http://www.appletips.nl/cat/beginners/

Bijdrager
    Fietsbel

‘Loopt 5x per dag vast’: als je de strandbal bedoelt, die signaleert niet dat je systeem of een programma is vastgelopen, maar dat de processor bezig is. Duidt vaak wel op een probleem, maar je kan die strandbal ook veroorzaken door teveel instrukties te geven (zoals allemaal knoppen gaan indrukken, meerdere malen etc) – ‘forceer stop’ niet meteen toepassen als je die standbal ziet, even geduld hebben.

Restart eens een keer met ‘shift’ ingedrukt (shift ingedrukt houden tot er een soort tijdbalk verschijnt), repareer permissies (met ‘schijfhulp’), als je dat nog niet gedaan hebt na het installeren van allerlei nieuwe programma’s en updates – en heb je alle updates inderdaad wel gedaan? Onder het Apple logo linksboven voor OSX en Apple programma’s, en per programma bij non-Apple software.

En maak inderdaad goed gebruik van je garantie, de eerste 90 dagen heb je gratis assistentie voor al je problemen via Apple-Care, vanaf die 90 dagen is het gewoon hard-ware garantie.

Bijdrager
    KarelWillem

Klein detail:

iMac loopt permanent vast

Zal moeten zijn?

iMac loopt continue vast

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.