15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    goow72

Imac loopt vast, per ongeluk vele documenten op het bureaublad zijn geplaatst.

Toen ik uit de map ‘ alle bestanden’ ‘ een groot aantal ( mogelijk wel duizend) dubbele bestanden naar de prullenbak wilde slepen, bleven ze op het bureaublad gekopieerd staan.

Vanaf dat moment kon ik praktisch niets meer onder dat gebruikersaccount (beheerder).
    Wel wachten, geduld hebben en dan na 1 kwartier per document (jpeg of tekst bestand) kunnen verwijderen. Hier gaat extreem veel tijd in zitten. En na elke opruiming komen er weer meer bij te staan.

Ik heb gekeken of ik onder een ander gebruikersaccount wel kan werken en dit ging gelukkig soepel.
    Dus het ligt gelukkig niet aan de imac.

Nu het probleem: hoe los ik het op? Ik wil gegevens wel meenemen en op een nieuw account plaatsen. Maar in het nieuwe account kan ik niets vast zetten. Als ik uitlog, dan worst alles verwijderd. Plus het probleem dat ik in mijn beheerders account moet instellen dat ik de documenten wil delen. Dit gaat niet omdat het bureaublad vol staat en ik er niet echt veel beweging in krijg.

Specs. Imac 27 inch, 8 gb werkgeheugen en 80 procent gb over op de harde schrijf.

Wie o wie kan me helpen met dit grote probleem, ik weet me geen raad.
    Al het hele weekend mee bezig geweest.

Bijdrager
    koenvisser

Bureaublad iconen uitzetten in voorkeuren en dan via Finder naar je bureaublad map en daar de bestanden verwijderen?

Bijdrager
    goow72

Bedankt voor je reactie Koen!! Bedoel je bij systeemvoorkeuren? Ik zal zo kijken als de mac klaar is met de actie verwijderen…duurt even;-) Het zijn overigens maar een paar iconen of mappen. De rest is allemaal jpeg of doc.

Bijdrager
    koenvisser

Hmmmmzz, ik kan de voorkeur knop zelf niet meer vinden, misschien weggehaald sinds ML?

Maar kan ook via terminal, kijk even op:
    http://osxdaily.com/2009/09/23/hide-all-desktop-icons-in-mac-os-x/

Bijdrager
    _Jan_

Als het goed is, staat er in de (linker) sidebar van de Finder een kopje met bureaublad en dan vandaar uit al je bestanden verwijderen.

Bijdrager
    tarun

Een advies voor de volgende keer: kies voor ongedaan maken, menu Wijzig > Herstel. Voor nu: kan je niet meerdere documenten tegelijk selecteren en die naar een map verplaatsen? Daarna kan je ze verwijderen.

Bijdrager
    MacKevin11

Kan aan mij liggen, maar ik vind ’t vrij slecht dat een mac vast loopt als je teveel dingen naar het bureaublad sleept.

Bijdrager
    goow72

Koen, jij bent voor mij de held van de dag!!!!!!:-) het is gelukt met terminal en de instructies via de link die je stuurde! Wauw!
    Ben blij en opgelucht.
    Waren over de 10.000 bestanden die op mijn bureaublad terecht waren gekomen…vraag me niet hoe?
    Dus finder/bureaublad kon alles niet meer overzien of berekenen waarschijnlijk? Kon eigenlijk niet geloven dat een mac zomaar vast kon zitten.
    De tip voor n ( hoop ik niet..) volgende keer…wijzigngen ongedaan maken zal ik zeker onthouden, gewoon niet aan gedacht.
    In ieder geval is het orobleem opgelost….na dagen zweten! Bedankt!!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Heb je de bestanden nu ook van je bureaublad verwijderd, of alleen de tip van Koen gevolgd om ze te verbergen?

Hoe dan ook, hier nog een tip voor mensen die ook last van dit probleem hebben: open de Terminal en geef de volgende opdrachten (waarbij ↩ betekent: “Druk op de Return-toets”):

mkdir ~/tijdelijk↩
    mv ~/Desktop/* ~/tijdelijk/↩

Met de eerste opdracht maak je in je thuismap een nieuwe map met de naam tijdelijk, en met de tweede verplaats je alles dat op je bureaublad staat, naar die map. Hierna kun je die map in de Finder openen en uitzoeken wat waar naartoe moet.

Bijdrager
    Ree

Lol…

goow72 op 29 juli 2013

Waren over de 10.000 bestanden die op mijn bureaublad terecht waren gekomen…vraag me niet hoe?

goow72 op 28 juli 2013

Toen ik uit de map ‘ alle bestanden’ ‘ een groot aantal ( mogelijk wel duizend) dubbele bestanden naar de prullenbak wilde slepen, bleven ze op het bureaublad gekopieerd staan.

We hoeven niet te vragen hoe; dat weet je al:)

Anyways.

Ik heb nooit eerder zoveel bestanden op het bureaublad getracht te zetten en ik kan me ook niet voorstellen waarom dat een probleem zou moeten zijn… Anders dan dat het bureaublad niet groot genoeg is (ook met ultra kleine iconen) om 10000 items neer te zetten.

De Finder zelf heeft er blijkbaar geen enkele moeite mee…

In ieder geval goed om te lezen dat het opgelost is.

Bijdrager
    goow72

Heb de bestanden van het bureaublad verwijderd en de prullenbak meteen leeg gemaakt. Bedankt voor de tip Jakko. Hoop dat ik het nooit meer nodig ga hebben:-)
    En Ree, inderdaad…ergens weet ik het wel;-) Maar dan zoveeeeel…pff dat snap ik dan weer niet. Mogelijk heb ik ‘ alles geselecteerd’:-)

Bijdrager
    GoeieDag

En haal die regel ‘Al mijn bestanden’ gelijk weg uit de navigatiekolom van je Finder-venster. Ik heb er vaker ellende door zien komen, precies op de manier zoals jij beschrijft: “een groot aantal ( mogelijk wel duizend) dubbele bestanden”. Hoe weet jij dat het daadwerkelijk ‘dubbele, bestanden zijn, en je ze weg kunt/moet gooien? Je zal niet de eerste zijn die zijn hele Mac daarmee opkloot; zowel het OS als je eigen -waardevolle- bestanden.

Bijdrager
    goow72

Ok, dat is wel een goed punt…al mijn bestanden heb ik ook niet echt nodig. Ze zijn immers al onderverdeeld.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Ree op 29 juli 2013

ik kan me ook niet voorstellen waarom dat een probleem zou moeten zijn… Anders dan dat het bureaublad niet groot genoeg is (ook met ultra kleine iconen) om 10000 items neer te zetten.

Dan gaan ze overlappen, maar dat is het probleem niet. Waar je wel last van zult hebben is dat de computer (schijnbaar — ik heb het zelf nooit geprobeerd) héél erg langzaam wordt als er veel op het bureaublad staat. Een paar tientallen icoontjes zijn geen probleem, maar honderden of duizenden maken een Mac schijnbaar bijna onmogelijk om mee te werken.

Bijdrager
    GoeieDag

Die info komt nog van voorheen, toen de iconen op het bureaublad niet als icoon werden opgebouwd, maar als venster. Daardoor vereiste het opbouwen van het bureaublad igv duizenden bestanden erop, zeer veel rekenkracht.
    Dat probleem is in de laatste OS-en wel aangepakt en opgelost.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.