30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 65)
  • Q:
    Bijdrager
    iMister

iMac & Lion

Beste allen,

Binnenkort wil ik voor het eerst een Mac gaan uitproberen. Ik heb mijn oog laten vallen op de iMac ’27 (i7, 8 GB RAM, 1Tb). Toch heb ik nog wat twijfels. Dat heeft te maken met de aankomende release van Lion aankomende zomer.

Als aankomende niet-ervaren Mac-gebruiker wil ik vragen of een update van het besturingssysteem voor de Mac (in het algemeen) probleemloos verloopt. Is het gewoon een kwestie van een update en klaar? Indien ja, gaat Lion dan er soepel op draaien? Of kan ik beter wachten met kopen van de Mac tot ná de release van Lion? (Dan weet ik immers zeker dat de Lion er soepel op gaat draaien.)

Ik lees graag jullie commentaar hierop…

Bijdrager
    Pieterr

Als jij nu of binnenkort een nieuwe 27″ iMac i7 gaat kopen, dan gaat Lion daar zeker soepel op draaien. Verder is het nog maar de vraag of Lion al in de zomer verschijnt. Ik gok zelf op z’n vroegst in het najaar 2011 (maar mijn gok is zo goed als die van iedere andere piskijker.:lol: )

Tip: bestel geen extra geheugen via Apple, maar koop dat naderhand zelf. Een stuk goedkoper.

Moderator
    Strifer

Met betrekking tot het updaten: dat is erg gemakkelijk en kan zo over je Snow Leopard heen. Ik zou geen probleem verwachten!

Bijdrager
    Ostinato

Updaten op de Mac is in het algemeen:

Klik klik
    Kopje thee maken
    Klaar

Totaal onvergelijkbaar met updaten van een Windows-pc.

Bijdrager
    Vinhelper

Aangezien de pas gelanceerde MacBook Airs (1,6 Ghz Intel Core 2 Duo, 2GB RAM) (die hele dunne, 2de generatie) ook soepel Lion zullen gaan draaien, hoef je je met het bakbeest van een iMac absoluut geen zorgen te maken.

Waarschijnlijk draait Lion bijna net zo licht als Snow Leopard in het algemeen, qua systeemeisen. Dit in tegenstelling tot Windows, waar in Windows 7 en Vista de eyecandy pas is toegevoegd. In Mac OS X is dit al hoofdzakelijk in 10.4 en 10.5 erin gekomen. (we zitten dus nu op 10.6 Snow Leopard en straks 10.7 Lion)

Bijdrager
    Tempest

Ik kan alleen maar bevestigen wat hierboven gezegd is.
    Ikzelf heb een Macbook Pro uit 2008 met leopard. Toen snow leopard uitkwam ging de update probleemloos, dus ik verwacht voor lion hetzelfde.

Bijdrager
    elidepeli13

Eerst verwerkten we de beste Mac OS X-vindingen in de iPhone. Daarna verwerkten we de beste iPhone-vindingen in de iPad. En nu hevelen we alles weer over naar de Mac, in de achtste belangrijke release van ‘s werelds meest geavanceerde besturingssysteem. Mac OS X Lion wordt in de zomer van 2011 uitgebracht. Hier kun je alvast kennismaken met een paar van de nieuwe voorzieningen.

BRON: apple.nl

Bijdrager
    iMister

Bedankt voor jullie zeer nuttige reacties! Conclusie is duidelijk…:-)

Bijdrager
    Lauwrence

Zelfs de herstart na de update duurt gewoon nog een christelijke tijd ipv het koffie zetten-hond uitlaten-auto wassen-strijk doen wat je wellicht gezien hebt bij “andere” OS’en;-) (doormidden zagen vd HDD daarbuiten gelaten).

Ter referentie, ik draai Snow Leopard zonder enig probleem op een iMac uit 2006.

Bijdrager
    Maverick9898

Leopard draait nog op iMacs van begin deze eeuw. Snow Leopard is een stuk lichter en zou ook op die oude Macs gedraaid kunnen worden, ware het niet dat Snow Leopard alleen Intel-chips ondersteund en niet de oude PPC-processoren.

Bijdrager
    Hansi2124

In de eerste plaats welkom op dit Apple forum.

Naast de opmerkingen die hierboven al zijn geplaatst, wil ik je ook nog meegeven dat het verstandig is om niet gelijk een upgrade te doen zodra een nieuw systeem is uitgebracht. Soms zitten hier nog wat voor sommige Macs “kinderziektes” in, die meestal na een volgende update van dat systeem worden verholpen. Dus na het uitkomen van Lion raad ik je aan om zeker 2 maanden te wachten met het installeren hiervan.

Laat de fanatiekelingen / ongeduldigen maar eerst de kastanjes voor je uit het vuur halen;-)

Bijdrager
    MichMich

2 maanden? Lekker overdreven… Een weekje wachten om te voorkomen dat er echt dramatische problemen inzitten is voldoende. Als ze dan nog niet geconstateerd zijn, kan je prima overstappen.

Bijdrager
    Hansi2124

Tussen constateren en een update hiervan ligt doorgaans meer dan 1 weekje hoor;-)

Bijdrager
    Lauwrence

Hm, 2 maanden vind ik ook redelijk overdreven. In alle updates die ik gebruikt heb ben ik een enkele keer eens een probleem tegengekomen dat doorgaans of niet kritisch was dan wel binnen afzienbare tijd verholpen was, ook met een nieuwe machine.

Bijdrager
    Hansi2124

Okay, 3 weken dan…

Bijdrager
    Vinhelper

Inderdaad MichMich.:thumbsup:

Maar waar rook is, is vuur. Hansi doelt op de mensen die Mac OS X professioneel gebruiken, en die mensen kunnen geen bugs gebruiken, en een buggy systeem waar ze hun belangrijke werk niet op kunnen doen, en de wat oudere, nog niet op het nieuwe systeem voorbereidde programma’s niet of niet goed functioneren.

Maar de thuisgebruiker kan gewoon updaten na een week of paar weken, als het bij de ‘testers’ zonder veel problemen draait, en grootste valkuilen bekend zijn.

En inderdaad kan de eerste update al snel volgen, want die kwam bij Snow Leopard al 2 of 3 weken na de release op 28 augustus 2009, uit mijn hoofd.

Bijdrager
    iMister

Dank je Hansi! Dank ook aan allen voor de goede reacties. Goed om lezen dat een systeem update bij een Mac soepel verloopt. Dat is bij Windows tot nu toe toch wat anders.

Ik ben heeeeel benieuwd hoe de iMac zal bevallen! Ik ga hem veel gebruiken voor muziekprogramma’s (Logic Express/Studio). Hopelijk kan ik er volop van genieten:-)

Bijdrager
    Vinhelper

De omschakeling zal de eerste 2 maanden (gemiddeld) even flink wennen zijn, net als wanneer je net verhuisd bent, maar daarna zal het steeds beter en makkelijker worden.

Bijdrager
    iMister

Waar moet ik voornamelijk aan wennen in het begin?

Bijdrager
    Hansi2124

Toetscombinaties, venster sluiten = niet een programma afsluiten, etc.

Bijdrager
    Vinhelper

De gehele interface.

Vrijwel alle knoppen en functies hebben dezelfde acties en resultaten, maar alles werkt net weer een tikje anders.

Zoals Apple vroeger zelf altijd al riep: ”Think different!”.

Bijdrager
    Blue helmet

Advies:

Kijk ook eens op de Apple website. Daar wordt op een simpele wijze de mogelijkheden van de diverse programma’s zoals iTunes en iPhoto uitgelegd. Daarnaast biedt de help functie in de diverse programma’s ook een behoorlijke ondersteuning.

Ook de OMT Community helpt je prima verder, maar mijn advies is om eerst binnen de community een zoekopdracht te geven voor de vragen die je hebt. Veel is al eens beantwoordt door OMT leden.

Deze hulpmiddelen hebben mij als ook beginnend Apple gebruiker (sinds eind juli 2010)(iMac 27″ i5, TC en iPad) goed op weg geholpen. Eenmaal over op Apple wil je niet meer terug naar …. een computer was voor mij een computer, nu is het een hobby geworden.

Bijdrager
    Groverr

Met updates en upgrades vervang je alleen het besturingssysteem en niet de inhoud van je hele HD. Recent hele Snow Leopard vervangen door het opnieuw te installeren. Alles waaronder, instellingen, bibliotheken, mail instellingen en wallpaper zijn bewaard gebleven. Ik hoefde alleen een bestaande bluetooth koppeling te bevestigen. Het systeem draaide al sinds de aanschaf en de strandbal was steeds terugkerend. PRAM reset, SMC reset en permissie herstellen hadden niet geholpen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    iMister op 16 januari 2011

Ik ben heeeeel benieuwd hoe de iMac zal bevallen! Ik ga hem veel gebruiken voor muziekprogramma\’s (Logic Express/Studio). Hopelijk kan ik er volop van genieten:-)

De iMac die je op het oog hebt, is precies de zelfde als die van mij, alleen heb ik het 2009 model. Ook ik werk o.a. met Logic. Ik kan je verzekeren dat je een uitstekende keuze hebt gemaakt. En verder zul je aan enkele dingen moeten wennen t.o.v. Windows, waaronder het prettige gevoel dat je krijgt bij het werken op een computer die niet onstabiel hoeft te worden gemaakt door AV software te installeren, en het feit dat op een heel enkele uitzondering na de Mac maar zelden een herstart nodig heeft. (Die van mij krijgt soms pas na enkele maanden een herstart en staat verder constant aan)

En ook dit is belangrijk: gebruik géén “tools” zoals Onyx, Clean My Mac, iceClean, Cocktail etc. om je systeem “op te schonen” of je hd te de-fragmenteren want dat is zelden tot nooit nodig. Mac OS heeft bepaalde “features” en eigen oplossingen die dat overbodig maken. Dit soort programma’s is geldklopperij en ze zijn potentieel gevaarlijk als je niet snapt wat ze (kunnen) doen.

Bijdrager
    Vinhelper

En dat is inderdaad een belangrijk punt wat hendrik ijzerbroot daar aanhaalt.

Er wordt bij Mac OS X over het algemeen het volgende zinnetje vaak geroepen: ”De gebruiker en zijn acties zijn het grootste gevaar voor een Mac, niet virussen of programma’s die kwaad willen.”

Je hoeft er alleen op te werken, en onderhoud wordt door het systeem zelf geregeld. Waar je bij Windows net zolang bezig bent met het draaiende houden van het systeem, als het werken erop, gebeurd dit op een Mac tegelijkertijd. Het systeem zorgt voor zichzelf, en voor jou, zodat je zorgeloos en prettig kan werken. 1 van de bekendste dingen is het defragmenteren van bestanden kleiner dan 20 MB.

Het enige onderhoud wat je dan toch kan bedenken zijn de volgende 2 dingen:

1: Laat de Mac zo eens in de 6 weken eens een nachtje aanstaan, in de nacht worden er nog wat extra onderhoudscripts gedraaid voor het eventuele opruimen van tijdelijke/overbodige bestanden/caches. (dit gaat allemaal automatisch, je hoeft er niets voor in te stellen)

Over het wel en wee van dit onderhoud wordt sinds de laatste paar versies van Mac OS X stevig gediscussieerd, of het wel of niet hard nodig is en wanneer het nou precies plaatsvindt. Maar als je het toch doet, je bent er niets mee kwijt.

2: Het bestandssysteem van Mac OS X werkt met rechten, net zoals Windows dat ook ongeveer doet. Echter na updates van Apple, kunnen deze rechten wel eens veranderen, terwijl dit niet de bedoeling is, en op zeldzame momenten kunnen sommige programma’s of het systeem zelf hier vreemde dingen van gaan doen. (bijv. sommige programma’s worden niet meer getoond, of bij sommige acties krijg je de melding dat je geen bevoegdheid hebt)
    De (heel vaak preventieve) oplossing hiervoor is om de rechten te controleren en te herstellen, dit kan met het standaard meegeleverde Schijfhulpprogramma.
    Je opent dat programma, klikt op een knop, wacht een kwartier, volg ondertussen de status, en als er staat dat deze klaar is, sluit je het programma, en is dat ook weer opgelost.

Het beste moment om dat te doen is voor het installeren van updates, en erna. Een vereiste is het preventief herstellen zeker niet, dus maak je verder geen zorgen.

Over een firewall: die zit ook in Mac OS X, je kan deze voor de zekerheid inschakelen, maar ook al staat deze uit, heb je nog steeds geen kans op virussen.

Er is simpelweg geen virus bekend voor Macs wat ook daadwerkelijk iets kan aanrichten. (Zo af en toe duikt in de berichtgeving van makers van anti-virussoftware het bericht op van een ‘gevaarlijk virus of worm’, maar zodra mensen dit onbeschermd gingen testen, gebeurde er niets, omdat het virus er maar niet in slaagde om zijn acties uit te voeren.)

En ook nog iets wat daaraan gerelateerd is: een stuk veiligheid van de Mac zit in het beheerderswachtwoord.

Dit ben je verplicht in te stellen, en te gebruiken voor het installeren van programma’s en het veranderen van sommige instellingen.

Ook o.a. het wijzigen van systeembestanden valt daaronder, en aangezien virussen dit wachtwoord niet weten te vinden, (het zit zo goed verstopt, dat het zelfs voor experts onduidelijk is hoe dit precies in elkaar zit) krijgen ze geen toestemming om iets te veranderen aan het systeem.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Even over jou punt 1 Vin:
    Zelfs dat hoeft niet persé (s’nachts aan laten staan dus)
    Vóór Mac OS 10.4.6 (kan ook 7 zijn) moest dit inderdaad. Maar daarna zorgde het OS ervoor dat bij een Mac die s’nachts nooit aan stond uiteindelijk toch de onderhouds-scripts werden uitgevoerd. (En daarom lopen er vaak dit soort discussies, want een hoop mensen weten dit niet).

Je kunt via het console venster zien wanneer het script voor het laatst gelopen heeft. Dubbelklik “private/var/log” (helemaal onderaan in de lijst) en selecteer dan “daily.out” (of weekly / monthly). Je zult dan zien dat op een gegeven moment (kan even duren omdat het beïnvloed wordt door het “gebruikspatroon”) een “nachtelijk script” gewoon overdag aan de slag gaat. Het enigste wat er dan z.g.n. “niet klopt” is dat met name het daily script maar een paar keer in de week wordt uitgevoerd en het weekly maar een paar keer per maand. Maar dat is dus in het geheel geen probleem.

En wat de-fragmenteren betreft: dat doet het OS als de computer even niet gebruikt wordt (dus niet persé s’nachts). Het is één van de belangrijkste verklaringen als iemand zijn drive druk hoort “bewegen” terwijl hij/zij zelf niets doet en daarvan in de stress schiet.:wink:

Bijdrager
    Vinhelper

Aha, dat bedoelde ik al met discussie, jij denkt er al weer anders over dan dat ik opschreef.

Niet dat het niet klopt hoor, maar een hoop anderen kunnen het zo weer (ten onrechte) voor onzin uitmaken, omdat ze ‘toch echt een keer hebben gezien dat het zus of zo werkt’…:innocent::sarcastic: Het ligt een beetje aan ieders ervaringen.

Over het defragmenteren: er is een typo in mijn tekst geslopen, zie ik. Ik ga dat even aanpassen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dit soort discussies wordt helaas ook aangewakkerd door sites waar verouderde en tegenstrijdige info staat.
    Ik zit zo juist iets te lezen op thexlab.com over dit onderwerp waar doodleuk zo’n tool wordt aanbevolen en waar staat dat je soms die scripts met de hand moet uitvoeren. Ook ik dacht ongeveer 2 jaar geleden dat dat nodig was. Maar unSOUND beweerde dat dit sinds 10.4.6 niet meer hoefde. Ik nam de proef op de som en zag dat ondanks dat mijn Mac toen elke avond uit ging, het Daily script dat dus alleen s’nachts om 3:15 zou worden uitgevoerd vanzelf overdag een keertje werd uitgevoerd.
    Het is dus geen kwestie van “er anders over denken”, het is een kwestie van weten

Ik kwam overigens ook een discussie tegen van iemand die een Daily script had van 155GB!!! Dus hij keek vreemd op toen hij “plotseling” een “disk full” error kreeg. Ongetwijfeld komt dit door een of andere bug of corrupt bestand en had het vermoedelijk ook niet gewerkt als die Mac s’nachts aan had gestaan…

Bijdrager
    Hansi2124
    Groverr op 16 januari 2011

Recent hele Snow Leopard vervangen door het opnieuw te installeren. Alles waaronder, instellingen, bibliotheken, mail instellingen en wallpaper zijn bewaard gebleven.

Dan heb je geen schone installatie gedaan en ben je dus niet met een schone lei weer begonnen. Je hebt hooguit misschien een corrupt bestandje uit de systeemmap weer juist geïnstalleerd. Ik weet niet of dat ook jouw bedoeling was?

Bijdrager
    Vinhelper

Ik denk het niet.

Volgens mij is zijn punt: probeer dat maar met Windows te doen. Die kent geen functie die net zo perfect werkt als de Archiveer&Installeer van Apple.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 65)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.