14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Jakko Westerbeke

iMac + Lion + sluimerstand = vaak een vastloper

Ik had altijd de gewoonte m’n iMac in sluimerstand te zetten als ik er even niet mee wil werken, en ook ’s avonds. Sinds ik Lion geïnstalleerd heb, heb ik regelmatig last van vreemde vastlopers als ik dit doe — niet elke keer, maar vaak genoeg dat ik me eraan begin te ergeren. Wanneer ik de computer uit sluimerstand haal, reageert de computer bijna nergens op: muisklikken en toetsaanslagen worden genegeerd, “mouse over”-effecten (zoals de vergroting van iconen in het Dock) doen niks, de klok staat stil op de tijd waarop ik de computer in slaapstand zette, nog een druk op de aan-/uitknop om hem weer in slaapstand te zetten doet niks, enz. Het enige dat het nog wel doet is dat het muispijltje beweegt als ik de muis beweeg, het lichtje op de Caps Lock-toets gaat aan en uit als ik daarop druk, en als ik de aan-/uitknop ingedrukt houdt gaat de computer uit zodat ik hem daarna weer opnieuw op kan starten.

Ooit, één keer, reageerde hij wel op het opnieuw in sluimerstand zetten, zij het met grote vertraging; toen ik hem daarna weer uit die sluimerstand haalde volgde gelijk een kernel panic. Het is me nooit meer gelukt dit nog een keer voor te laten komen, want ik krijg de computer niet terug in sluimerstand.

Tegenwoordig laat ik hem dus maar de hele dag aanstaan, want ik heb geen problemen gezien met het opnieuw aangaan nadat hij op die manier een tijd gestaan heeft — en toch gaat de computer na een kwartier vanzelf in sluimerstand. Alleen ’s avonds zet ik hem handmatig in sluimerstand, en de volgende dag komt hij er de ene keer wel goed uit en de andere niet. Ik kan er geen lijn in ontdekken, in elk geval.

Het gaat hier om een 2007-model iMac, 2,4 GHz/20 inch, die ik begin 2008 gekocht heb en waar momenteel 10.7.1 op draait. Ik hoopte dat die update het op zou lossen, maar nee; ook PRAM resetten haalt niets uit, en zoeken op het Internet leverde me tot nu toe ook nog niks op.

Mocht er iemand ideeën hebben, dan lees ik ze graag …

Bijdrager
    Undaunted

Kan het door een bepaald programma komen?
    Ik had dit ooit met Leopard en een bepaalde versie van Logic Pro. Als ik die eerst afsloot ging het wel goed.

Sowieso – maar dat heb je vast al gedaan – even permissies herstellen. Gewoon omdat het kan het het soms de gekste problemen oplost:-)

Bijdrager
    Hansi2124

Hier ook iemand die (andere) problemen heeft met iMac, sluimerstand en Lion.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik heb bewust een nieuwe thread gemaakt omdat mijn sluimerstandproblemen niet dezelfde lijken te zijn als die van Claudia9 in die andere:)

Wat programma’s betreft: misschien moet ik eens proberen die allemaal te stoppen, maar ergens lijkt het me toch sterk dat dit aan bijvoorbeeld Safari, iTunes of Pages gaat liggen.

Bijdrager
    CedricH

Heb je dit probleem ook bij een andere gebruikersaccount?

Bijdrager
    Hansi2124
    Jakko op 11 september 2011

Ik heb bewust een nieuwe thread gemaakt omdat mijn sluimerstandproblemen niet dezelfde lijken te zijn als die van Claudia9 in die andere:)

Daarom zei ik ook (andere):wink:
    Maar om je er even op attent te maken dat je uit dat topic misschien nog meer info kon halen. Maar die had je dus al ontdekt….

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    CedricH op 11 september 2011

Heb je dit probleem ook bij een andere gebruikersaccount?

Die worden niet vaak genoeg gebruikt om daar wat zinnigs over te kunnen zeggen, en wanneer er wel een andere account gebruikt wordt, is de hoofdaccount eigenlijk ook altijd actief — m.a.w. de programma’s daarvan staan dus alsnog te draaien.

Het zal er denk ik op neerkomen dat ik maar eens moet gaan testen wat er gebeurt als ik de computer herhaaldelijk in en uit sluimerstand haal in twee verschillende accounts …

Bijdrager
    Undaunted
    Jakko op 11 september 2011

Wat programma\’s betreft: misschien moet ik eens proberen die allemaal te stoppen, maar ergens lijkt het me toch sterk dat dit aan bijvoorbeeld Safari, iTunes of Pages gaat liggen.

Kleine moeite, snel resultaat. vergeet ook niet je programma’s die op de achtergrond draaien. Systeem voorkeuren -> gebruikers -> login items.

Bijdrager
    Claudia9

Kijk ff in mijn draadje. Ik ben er inmiddels achter dat het bij komt door bluetooth in combinatie met Lion. Misschien bij jou ook het geval?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Dat volg ik inderdaad:) Ik gebruik een Bluetooth muis en trackpad, dus misschien dat het inderdaad daar aan ligt, maar ik heb ook de indruk dat het aan een programma kan liggen, want tot nu toe als ik zo’n beetje alles stop voordat ik de computer in sluimerstand zet, komt hij er normaal uit. Ik heb alleen nog niet de tijd gehad om dit ook echt grondig te testen om erachter te komen of het echt daaraan ligt, en zo ja, aan welk programma.

Bijdrager
    iep

Bluetooth en Lion geeft voor veel mensen problemen, met name bij het ontwaken. Meesten hebben alleen last dat bluetooth apparaten een tijd nodig hebben om te verbinden. Ik heb dat eens bekeken bij een Mac die er last van had en zag dat blued (bluetooth daemon) crasht en dan weer opnieuw start waarna de bluetooth apparaten ook weer netjes verbinden. Als je dan alleen maar bluetooth apparatuur hebt (toetsenbord, Magic Mouse, Magic Trackpad) ben je het haasje.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik heb een bekabeld toetsenbord, dus helemaal onthand zou ik niet zijn bij een bluetoothprobleem — maar ik moet zeggen dat ik geen problemen ondervind met de verbinding van de Magic Mouse en idem Trackpad bij het ontwaken (wat ik trouwens altijd doe door op een toets te drukken, niet op de muisknop of zo).

Bijdrager
    CedricH

Krijg nu zelf de laatste tijd ook problemen met mijn iMac in sluimerstand. Het gaat om het eind 2009 model, volledig standaard. Ik heb geen problemen met het verbinden van bluetooth apparaten (in tegenstelling tot op mijn MacBook) maar hij wordt soms spontaan wakker als hij in sluimerstand staat, erg vervelend!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik begin de indruk te krijgen dat het aan Pages ligt. Als ik ’s avonds Pages stop, zoals ik nu sinds een aantal dagen doe, gaat de computer de volgende dag elke keer zonder problemen weer aan, terwijl toen ik dat open liet staan hij naar schatting de helft van de tijd vastliep. Ik heb alleen nog altijd niet de tijd gehad om dit grondig te testen.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.