10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    yanmik

iMac leeg maken voor verkoop

In afwachting van nieuwe iMac 27″ heb ik huidige 24″ kunnen verkopen.
    Overeenkomst met koper dat hij deze pas kan hebben als ik nieuwe heb.
    Intussen even informeren hoe ik best computer kan leegmaken.
    Momenteel is Mountain Lion geïnstalleerd en wat software welke nieuwe eigenaar wil hebben.
    Ik zou liever niet volledige herinstallatie doen maar enkel alle persoonlijke info wissen.
    Ik gebruik al altijd de iMac met mijn beheerdersaccount.
    Een nieuwe gebruiker aanmaken en huidige account verwijderen?

Documenten staan al altijd op Drobo en niet op iMac.
    Waar op letten om te verwijderen ?
    – wachtwoorden
    – mail accounts
    – apple id
    – favorieten in safari en chrome
    – itunes bibliotheek en iphoto bibliotheek staan ook op Drobo

Wat verder verwijderen of aanpassen?

Bijdrager
    mtersteege

Volgens mij houd dropbox (wellicht afhankelijk van de instellingen) een lokale kopie.

Nieuw beheer account aanmaken en de oude “veilig” verwijderen.

Bijdrager
    Tim95

Ik zou toch echt even een reinstall doen, het kost nog geen half uur. Als je enkel programma’s e.d. verwijderd blijft er altijd nog wat achter.

Bijdrager
    johnkeates

Doe een reinstall. Altijd een reinstall.

Ga naar de recovery partitie, en wis je harde schijf, herinstalleer Mac OS X.

Bijdrager
    PBP

Zoals iedereen al zegt, een reinstall. Is 30minuten werk. Dan weet je zeker dat je niks vergeten bent.

Bijdrager
    yanmik

Herinstalleren op 30 minuten ?
    Heb de cd’s met Leopard wat origineel op de imac stond.
    Moet ik dan terug eerst Leopard installeren, daarna Snow Leopard, Lion en Mountain Lion ?

En nieuwe eigenaar wil graag enkele programma’s houden die er nu op staan. Dan moet ik deze ook opnieuw gaan installeren.

Bijdrager
    PBP

Als je Mountain Lion op een usb stick of dvd brand kan je hem makkelijk herinstalleren. Of je kunt via de recovery partitie opnieuw installeren.

Bijdrager
    Ir.Bob

En nieuwe eigenaar wil graag enkele programma\’s houden die er nu op staan. Dan moet ik deze ook opnieuw gaan installeren.

Dat klopt. Maar aangezien je op dat moment de licentie overdraagt, kan de nieuwe eigenaar die ook zelf installeren. Niet elk softwaremaker staat toe dat licenties worden overgedragen. Bij apps gekocht in de Appstore gaat dat bijvoorbeeld niet. Die nieuwe eigenaar zal dan altijd jouw AppleID nodig hebben om te updaten; lijkt me geen goeie.

Bijdrager
    macpro

Ir.Bob heeft gelijk. De nieuwe koper zal dus zelf voor Mountain Lion moeten zorgen.
    Als je Snow Leopard hebt, dan kun je daarmee de Mac volledig nieuw installeren.
    Dat is voldoende voor de koper om dan de overstap naar ML te maken.

Bijdrager
    Brombeer

Momenteel is Mountain Lion geïnstalleerd en wat software welke nieuwe eigenaar wil hebben.

Dan lever je die los erbijop CD of usb-stick.

Ik zou liever niet volledige herinstallatie doen maar enkel alle persoonlijke info wissen.

En dat doe je het best door de hele schijf schoon te maken door een herinstallatie. Om twee redenen: Je weet niet waar àlles staat en jouw data komen dan niet bij de koper terecht en de koper heeft geen erfenis van jouw verleden in zijn computer zitten.

Maak de schijf leeg, overschrijf hem desnoods een paar keer geheel met nullen en enen en installeer het originele OS zoals het op de grijze schijfjes staat. Die schijfjes horen immers bij de computer, menig tweedehandskoper weet dat niet en later geeft dat gedonder, als hij die niet heeft.

Wil je toch wat extra’s erop zetten, moet je een beetje moeilijk doen, maar het kan.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.