26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    Novak

Imac lawaai!?

Beste,

1ste: Hopelijk heb ik dit in het juiste forum geplaats. Indien niet men verontschuldiging.

Sinds 3 weken ben ik trotse eigenaar van een Imac 24″. Sinds gisteren “na verplaasting van men Imac”
    Maakt die een irritant zoem geluid…. Ik weet niet hoe dit komt??

Weet er iemand raad?? Ik heb de smc en Pram al eens gereset, maar echter zonder resultaat..

Dus iemand een oplossing of moet ik hem eens binnen doen waar ik hem heb gekocht?

Alvast bedankt,

Mvg,
    Novak

Bijdrager
    Ian83

Welkom op ons forum.
    1: Nee, het hoort in de Hardware sectie, misschien wel handig om het daar even naar te verplaatsen.
    2: Waar komt de zoem vandaan? Waarschijnlijk trilt er iets in de behuizing door het verplaatsen. Probeer eens op de behuizing te drukken op de plek waar de zoem vandaan komt.

Bijdrager
    Dick de Roos

Dit zal waarschijnlijk veroorzaakt worden door resonantie van de ondergrond.
    Mijn advies: zet de voet eens op een schuimrubberen muismat.
    Als het zoemen dan verdwijnt, weet je waar het vandaan komt en kan je wat aan de secundaire oorzaak doen.
    Aan de echte oorzaak (ventilator en/of de HD) is op korte termijn weinig te doen. Behalve stilzetten dan. :D

<<edit:>> Waarom zegt Ian83 steeds hetzelfde als ik, maar dan wat eerder? :evil:

Moderator
    Rivanov

Verplaatst naar Hardware.

Bijdrager
    Novak

1. Nogmaals men verontschuldiging dan :oops:, bedankt voor het te verplaatsen
    2. Het is niet plaatselijk, maar over heel het toestel, Ventilator denk ik…

Vroeger hoorde ik enkel men HDD als hij een programma opende, maar nu een continu zoemend irritant geluid over te horen vanaf een 1m – 1.5 m afstand….

Mvg,
    Novak

Bijdrager
    Ian83

Dan zou ik er maar even naar laten kijken bij je APR.

Bijdrager
    Novak
    ”Dick

Dit zal waarschijnlijk veroorzaakt worden door resonantie van de ondergrond.
    Mijn advies: zet de voet eens op een schuimrubberen muismat.
    Als het zoemen dan verdwijnt, weet je waar het vandaan komt en kan je wat aan de secundaire oorzaak doen.
    Aan de echte oorzaak (ventilator en/of de HD) is op korte termijn weinig te doen. Behalve stilzetten dan. :D

Bedankt voor de tip… Zal ik eens proberen vanavond als ik thuis ben, Hopelijk is het hier mee opgelost…
    Maar ik had de indruk dat gewoon men ventilators ofzo harder blazen…..

Mvg,
    Novak

Bijdrager
    Lauwrence

Mijn alu iMac 24″ zoemt ook wat, ik kan het geluid niet echt benoemen maar denk aan een ventilator of harddisc, het is eigenlijk continue aanwezig.

Zijn voorganger, een witte iMac bromde nogal eens met het dimmen van het display, dus dit hoor ik al niet eens meer;-)

Bijdrager
    Dr. Maddox

Zit er toevallig een cd-rom of dvd in de drive? Anders kan het ook de koeling zijn.

Bijdrager
    Novak

Nee er zit geen cd/dvd in…. Is er iets aan de koeling te doen?? of moet ik hier gewoon mee leren leven??
    Het rare is gewoon, in het begin had ik dit zoemend lawaai niet…

Maboh, ik zal er morgen eens mee de winkel gaan, waar ik hem heb gekocht…

Mvg,
    Novak

Bijdrager
    bladerunner

Als je de iMac ‘optilt’ (een beetje kracht zetten) met twee handen onder het scherm (niet aan de voet) is het gezoem dan minder ?

Bijdrager
    Novak

Ik zal dat ook eens proberen…. Indien dit de oplossing zou zijn… hoe moet ik dit dan verder aanpakken?? Kan moeilijk iets doen als ik men beide handen om het toestel zit he… :)

Bijdrager
    Dr. Maddox

Misschien zit er een stukje pluis of stof in je ventilator. Een keer goed schoonblazen met perslucht wil misschien helpen. Je hebt het geluid sinds de verplaatsing. Er moet dus iets ergens in de weg zitten. Probeer eens na te gaan waarvandaan precies het geluid komt.. Wellicht dat je daar de oplossing vind?

Bijdrager
    Novak

Bedankt,

Hoe kan ik de ventilator uitblazen?? Langs dat rooster aan de achterkant??
    Ik ben nog maar net geswitched..

Bij Pc’s had ik hier geen probleem mee, om dingen op te lossen… Maar mac is nog nieuw voor mij..

Mvg

Bijdrager
    bladerunner
    ”Novak”

Ik zal dat ook eens proberen…. Indien dit de oplossing zou zijn… hoe moet ik dit dan verder aanpakken?? Kan moeilijk iets doen als ik men beide handen om het toestel zit he… :)

Ik heb er eventueel een ‘oplossing’ voor maar laten we niet op de zaken vooruitlopen, ik lees de uitkomst wel.

hier hetzelfde probleem gehad . . .

Bijdrager
    Basket Case

Om te beginnen zou ik eerst het advies opvolgen de ondergrond te veranderen waar de iMac op staat. Het maakt zeker een groot verschil in resonantie tussen verschillende oppervlakken. Een matje onder de voet is een goed advies.

Pas als dat het niet is, zou ik gaan kijken naar een interne oorzaak. En daarvoor zou ik de Mac gewoon naar de winkel terug brengen ipv zelf te gaan rommelen. Het is tenslotte een nieuwe machine die gewoon goed moet werken en voor een iMac betekent dat zo goed als geruisloos werken.

Bijdrager
    Novak

Bedankt voor de reactie Basket Case..

Ik denk dat ik er uit ben… het heeft niets te maken met intern… ben naar de winkel geweest en daar deed hij heel normaal.
    Ze zeggen dat het aan de achtergrond waar men Imac staat…. te veel weerkaatst… men Imac staat 30 cm van de muur.

Iemaand een leuk idee om iets op de achtergrond te hangen of plaatsen om het geluid te dempen??

Mvg,

Bijdrager
    bladerunner
    ”Novak”

Ik denk dat ik er uit ben… het heeft niets te maken met intern… ben naar de winkel geweest en daar deed hij heel normaal.
    Ze zeggen dat het aan de achtergrond waar men Imac staat…. te veel weerkaatst… men Imac staat 30 cm van de muur.

Iemaand een leuk idee om iets op de achtergrond te hangen of plaatsen om het geluid te dempen??

Mvg,

Achtergrond lijkt mij een onzin verhaal de ondergrond is naar mijn idee de ‘boosdoener’, daarom vroeg ik je de iMac onder het scherm iets omhoog te duwen om te luisteren of het gezoem minder word.

Bijdrager
    1984
    ”Novak”

Iemaand een leuk idee om iets op de achtergrond te hangen of plaatsen om het geluid te dempen?

Eierdozen:)

Bijdrager
    Novak
    ”bladerunner”
    ”Novak”

Mvg,

Achtergrond lijkt mij een onzin verhaal de ondergrond is naar mijn idee de ‘boosdoener’, daarom vroeg ik je de iMac onder het scherm iets omhoog te duwen om te luisteren of het gezoem minder word.

.

Heb ik gedaan, maar echter geen verbetering… Ik heb nog niet echt de tijd gehad…. maar morgenvroeg zal ik hier eens tijd voor nemen…..

en met een rubberen matje?? ik heb dat ook gedaan, maar het zijn blijkbaar geen trillingen…

Mvg

Bijdrager
    Novak
    ”1984″
    ”Novak”

Iemaand een leuk idee om iets op de achtergrond te hangen of plaatsen om het geluid te dempen?

Eierdozen:)

?? Mhh het mag wel iets mooier zijn… :lol:

Bijdrager
    omt.henri

Hi,

Ik heb hier hetzelfde probleem, wordt er gek van…

en inderdaad indien ik mijn iMac optil… is het een stuk minder (hoor het nog wel). Een muismatje gaat dus wel helpen, maar wat is de echte oorzak? Iemand al ervaring met de reactie van de APR? Mijn iMac is nu denk ik 2 jaar oud (wordt tijd voor een nieuwe ;-))

Groet, Henri

Bijdrager
    joepenmart

Hallo,

Vandaag ben ik lid geworden van dit forum en hoop veel te leren. Ik heb na de aansluiting van mijn mac ook het probleem geconstateerd van een irritant gezoem. Resonantie van de computer met het tafelblad is inderdaad het symptom: als ik de computer midden op het tafelblad zet dan wordt het geluid minder dan als ik hem op de rand zet. Ook wordt het geluid minder als ik op de tafelrand duw. Plaatsing van de computer op een rubberen muismatje vermindert het geluid ook maar nog steeds vind ik het geluid wel erg irritant. Weet iemand inmiddels een definitieve oplossing?

Bijdrager
    Novak

Blijkbaar mijn oplossing nog niet geplaatst.
    Ik heb een belkin stopcontact doos aangesloten, en dit verhielp mijn probleem.

Klinkt raar, maar het werkt.

Mvg,
    Novak3D

Bijdrager
    joepenmart

Dank voor je reactie. Ik zal het uitproberen.

Bijdrager
    Mennodeb

Blijkbaar mijn oplossing nog niet geplaatst.
    Ik heb een belkin stopcontact doos aangesloten, en dit verhielp mijn probleem.
    Klinkt raar, maar het werkt.

Leg eens uit wat dat zou kunnen uitmaken???
    En wat is een Belkin stopcontact doos anders dan laten we zeggen van de HEMA???

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.