30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 48)
  • Q:

Bijdrager
    Edwin47

Imac late 2015 5K trage ethernet probleem

Beste allemaal, ik heb Maclclate 2015 Ox Sierra erop staan 8 gig geheugen.
    Internet bedraad, provider (ziggo), modem is Hitron zakelijk.(60/10)

Ik heb zeer geregeld dat de paginas slecht openen en of zeer trage download.

Helpdesk apple gebeld, ik moest imac uit zetten 20 sec gewacht, toen opstarten met CMD en P en R en ALT ingedrukt tot 2e geluidje en los laten.

Ik heb al getwijfeld om er een airport express achter te zetten en mijn hitron DHCP uit te zetten met vast Ip adres en DHCP aan in de airport express.

Ps
    Laptop hier staan windows (geen enkel probleem mbt internet) op dezelfde kabel.
    Meer mensen last van

Moderator
    Mac Daddy

Websites die traag laden, dan denk ik als eerste aan een volle cache van je browser. Zijn andere internetactiviteiten ook traag? Muziek streamen, youtube video bufferen?
    Welke browser gebruik je? En heb je een andere browser getest?

Bijdrager
    MacAanZee

Als zelfs pagina’s traag openen is er wat anders aan de hand. Dat is niet normaal. Wat is de snelheid van je internet die je hebt? Als je Ziggo als provider hebt dan moet dat toch behoorlijk snel zijn?

Bijdrager
    Edwin47

Snelheid is 60/10 (ziggo)

Cash is leeg en gebruik Chrome, streamen en continu bufferen (komt mij bekend voor ellende)

Moderator
    Mac Daddy

Wat zie je als je een speedtest via speedtest.net doet?
    En gaat het laden van pagina’s sneller in Safari?

Bijdrager
    Edwin47

Speedtest is goed 60/10 (alleen als het probleem zich voordoet) en doe dan speedtest is down Bv 40 tegen 8 up, dan lijkt het niet in orde.
    Met de verbinding (echter loopt er niks) op de achtergrond wat mijn verbinding in gebruik neemt.

Het rare is ook (zie mijn opening post) toen ik apple had gesproken (toen deed het probleem zich ook voor).
    En dus de reset had uitgevoerd het probleem weg was ( dus wel imac probleem).(windows laptop geen probleem).

Bijdrager
    Edwin47

Bv deze site

Als ik daar teamviewer download voor imac duurt echt lang

https://www.teamviewer.com/nl/download/mac/

Windows laptop in 10 sec klaar.

Bijdrager
    MacAanZee

40/8 is ook nog een behoorlijke snelheid, zeker voor ‘gewoon’ internetten. Daardoor kan het niet problematisch worden. Doordat je bedraad internet hebt op je iMac, kan het ook geen WiFi probleem zijn. Ik heb zelf ook wel eens soortgelijke problemen gehad. Toen was mijn ‘normale’ internet snelheid nog ‘officieel’ 50/10, in werkelijkheid meestal 25/5 maximaal. Maar soms schommelde dat enorm en liep het terug naar hooguit 1 of 2 Mbit/sec download. Toen moest ik steeds m’n modem resetten en dan werkte het weer goed. Ik ben geen technicus, dus weet er technisch verder niks van. Soms kan je Mac ook enorm traag worden door een probleem met ransomware dat zich in je browser nestelt. Dat had mijn moeder met haar iMac. Toen dat verwijderd was, was de traagheid verdwenen.

Moderator
    Mac Daddy

Precies. Je geeft aan dat een Windows laptop op dezelfde aansluiting geen problemen heeft. Daardoor heb je uitgesloten dat het een netwerkprobleem is. De speedtest geeft een goede snelheid aan, dus ook de aansluiting is goed.
    Het is logisch dat als je een speedtest doet en tegelijkertijd iets downloadt of een website laadt, dat dan de speedtest lager uitkomt, want de bandbreedte wordt dan gedeeld. Los daarvan heb ik thuis een 30mb down snelheid en kan ik ook vlot internetten, dus ook al haal je een iets lagere snelheid, dan zou het gewoon prima moeten werken.

Je gebruikt Chrome en cache had je al eens geleegd, dus daar ligt het niet aan. Test het eens met Safari, hierdoor kan je bekijken of een eventuele plugin of addon in Chrome te boosdoener is.
    Luister je weleens muziek via Spotify? Hoe gaat dat?

En het zijn dus alleen activiteiten met internet die traag gaan toch?

Moderator
    Mac Daddy
    MacAanZee op 15 november 2016

Doordat je bedraad internet hebt op je iMac, kan het ook geen WiFi probleem zijn.

Het sluit een algemeen WiFi probleem uit ja, maar het kan eventueel ook nog andersom zijn. Dat de ethernet aansluiting van de Mac ineens niet meer goed functioneert en het dus beter gaat via WiFi. Ik vermoed dat niet. Ik denk eerder een browser probleem, maar het is nog een mogelijkheid.

Bijdrager
    Edwin47

Ja het is met Bv muziek streamen via itune radio 538 (continu bufferen)
    Pagina,s openen traag (schokken).

Download BV eerder genoemde site (is bestandje van 30 MB) latop 10 sec klaar imac 8 min dat kan natuurlijk niet

Spotify luister ik niet.

Bijdrager
    Edwin47

https://www.teamviewer.com/nl/download/mac/

Teamviewer downlaod op deze site is ellende

Bijdrager
    Edwin47

Ook met safari (andere browser) duurt download 8 min

Bijdrager
    Edwin47

Malwarebytes geen problemen ondervonden (mac is 4 maand oud).

Bijdrager
    penseel

Hier duurde het ongeveer 3sec. met firefox, ook Ziggo met wifi.

Bijdrager
    Edwin47

dat bedoel ik ik zal firefox er eens op zetten

Bijdrager
    Edwin47

Firefox download ca 80 mb groot met ca 20 kb per sec ellende zeg

Moderator
    Mac Daddy

Maar je hebt al uitgesloten dat het een browser gerelateerd probleem is. Dus Firefox downloaden zal weinig verschil maken, vermoed ik.
    MalwareBytes heeft niks gevonden dus. Vreemd.
    Maak eens een andere gebruiker aan op je Mac en log daarmee in. Kijken of het dan beter werkt.
    En je zou ook nog de ethernet kabel los kunnen halen en met WiFi testen. Kijken hoe het dan gaat.

Bijdrager
    Edwin47

Andere gebruiker al gedaan maakt niet uit.
    Wifi zelfde verhaal.

Apple helpdesk heeft als enige optie nog clean install

Moderator
    Mac Daddy

Hmmm…
    Sinds wanneer is dit zo? Want het heeft ook goed gewerkt toch? Een update van het 1 of ander?

Moderator
    Night

Stap 1: maak een (nieuwe) locatie aan in je netwerkvoorkeuren
    Stap 2: heel je netwerkverbinding resetten.

Voor meer info over stap 1 en 2: http://mandarapte.com/apple/reset-rebuild-network-settings-preferences-including-ethernet-wifi-bluetooth-system-default-mac-macintosh/

Als laatste kun je eens proberen de laatste combo-updater over je systeem heen te installeren. Zo blijven je bestanden bewaard.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren geleden door  Night.

Bijdrager
    Edwin47

Night,
    Bedankt, ik heb een fabrieks reset gedaan hitron modem.
    Het lijkt even goed te zijn als het zich weer voor doet probeer ik jou stap 1 en 2.

Overigens had ik wel even gekeken zeker stap 2 (complete netwerk reset) moet je wel bij je bestand systeem kunnen komen.

Om hier te komen.
    Macintosh HD/ Library / Preferences /

Ps
    Het liefst zou ik er mn eigen router achter zetten (echter Hitron kan niet in bridge) is zakelijk abbo

Bijdrager
    MacModus

Het meest eenvoudige hierbij is meestal;

Bij systeemvoorkeuren / netwerk / je ethernet verwijderen en evt. ook je wifi.
    opnieuw opstarten.
    Als het goed is heeft het systeem een nieuwe ethernet verbinding aangemaakt en werkt het weer zoals het zou moeten.

Bijdrager
    Edwin47

Nou vandaag eens een copie yerug gezet (van sept) was El Captain.

Maakt allemaal niks uit, ook heb ik stap 1 uitgevoerd van Night (helpt niks)

Moderator
    Mac Daddy

En wederom de vraag. Sinds wanneer komt dit voor?

Bijdrager
    Edwin47

Ja dat is de ellende echt 100% krijg ik daar de vinger niet achter (ik denk vanaf begin dat ik hem heb)

Bijdrager
    Edwin47

Ik ga naar mijn broer (broer heeft ook mac) en toevallig zelfde provider (ook 60/10) kijken wat die daar doet

Moderator
    Mac Daddy

Grappig. Ik wilde al voorstellen om een ander netwerk te testen, maar begrijp ook dat het met een iMac minder makkelijk mee te nemen is.
    Maar het is een hele goede test. Ik ben benieuwd wat daaruit komt.

Bijdrager
    GoeieDag

Je kunt ook nog even een EtreCheck rapport hier plaatsen; misschien kunnen we daar wat uit aflezen.

Bijdrager
    Edwin47

Bij mijn broer geweest (heeft imac) zelfde provider zelfde aboo 60/10 ook zakelijk.

Mijn mac doet het daar gewoon goed geen probleem.

Dus ziggo gebeld komen morgen, afwachten dus.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 48)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.