10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    OneMoreHarm

iMac late 2009 sneller maken

Hallo,

Ik heb een iMac late 2009 21,5inch versie die ik dagelijk gebruik, alleen is deze (soms) erg sloom. Vooral zware programma’s van het Adobe pakket zoals Photoshop en Indesign doet hij erg lang over om op te starten en te switchen tussen deze programma’s. Soms wel 10 minuten.. En soms is er ook niks aan de hand en werkt hij wel normaal.

Maar omdat het nogal storend is ben ik aan het kijken of ik iets kan vervangen, de werkgeheugen wil ik uitbreiden en eventueel ssd als de werkgeheugen alleen geen zin heeft.

Nu had ik al gekeken naar RAM’s en vroeg me af of deze geschikt is: (ik zie 1066 ipv mijn 1067)

https://www.bol.com/nl/p/corsair-cmsa8gx3m2a1066c7-8gb-ddr3-sodimm-1066mhz/9200000008894756/

Dit kan ik extra toevoegen toch (zie screenshots) dus dan 12gb in totaal?

Dan de vraag, heeft de werkgeheugen uitbreiden zin zonder de HDD te vervangen voor een SSD?

Alvast bedankt:)

Bijdrager
    Shmoo

Achter het klepje van het RAM geheugen zit een pinnetje, als je dat indrukt en vastzet met een paperclip zodat deze ingedrukt blijft dan kun je ‘m opvoeren.

Al eens gedacht om je computer te vervangen/vernieuwen na bijna 10 jaar?

Bijdrager
    OneMoreHarm

Is van mijn werkgever en die wil eerst deze optie bekijken.

Bijdrager
    FloorvN

SSD en ram geheugen upgraden zal hem stuk sneller maken…

Bijdrager
    Shmoo

Ja wat kan ik zeggen.

1) moet er meer geheugen in?

Heel simpel, JA voor de taken die jij probeert te doen! Minimaal 8GB RAM, beter is 12 of 16GB

2) Wordt de iMac sneller van enkel meer geheugen?

Ja en nee, je zult iets meer vrijheid krijgen om te werken maar dat gaat geen dag en nacht verschil zijn – zeker niet wanneer je al nieuwere software (High Sierra) gebruikt dat optimaal met een kleine hoeveelheid RAM om kan gaan door het de comprimeren en al dat soort technieken.

Je hebt eigenlijk beide nodig. Heel veel van je traagheid komt waarschijnlijk omdat je HDD versleten is wat niet gek is na 9 of 10 jaar werken. Dat zal voor 70 of 80% de oorzaak zijn van je traagheid. Het probleem is alleen investeren in beide, is dat nog rendabel nu je machine 9 a 10 jaar oud is? Zoiets doe je normaal als deze 4 of 5 jaar oud is (ergens in die regio) want dan kun je deze investering ook weer terugverdienen. Nu ga je een paar honderd euro uitgeven aan hardware dat je machine wel sneller maakt in algemene handelingen en dat voel je meteen wel in je muis terug maar de rest van de specs blijven 10 jaar oud en daar zal je altijd omheen blijven werken. Als je de computer naar zijn max gaat tillen in taken doen dan zal je dat altijd blijven merken.

Wat je eigenlijk creëert is een soort Fiat Panda van 18 jaar oud met 600PK te veel. Je kan er dan mee optrekken als een gek maar sturen is een heel ander verhaal zonder stuurbekrachtiging of schakelen zoals in een Ferrari F40 – dat is werken en spierballen kweken tijdens het rijden.

Natuurlijk is upgraden altijd goedkoper dan een nieuwe of andere tweedehands iMac maar als je er 250 of 350,- bovenop die upgrade-prijs legt dan heb je een hele andere computer en een waardig upgrade waar veel betere specs inzitten dan jij met je upgrade kunt kopen.

Bijdrager
    SvS

…op een dag begeeft videokaart het. Of iets anders. Gewoon… door ouderdom. Hier wordt iMac Late 2009nog gebruikt, wel al paar jaar met SSD aan boord. Als er geen budget voor een nieuwe is, zou ik hier gewoon op gokken.

Bijdrager
    OneMoreHarm

Bedankt voor de reactie’s.
    Ik begrijp het, het is dus niet rendabel door alleen de RAM uit te breiden. Alleen in combinatie met een SSD zou het nog aantrekkelijk maken.
    Maar dan is het de vraag of dat het waard is met een iMac uit 2009.. Gezien de uitleg neig ik te zeggen van niet.

Bijdrager
    Brombeer

OneMoreHarm op 20 september 2018 om 14:35

Is van mijn werkgever en die wil eerst deze optie bekijken.

2009, 4GB, 21½inch, en daarop anno nu dat Adobepakket willen draaien? Overweeg eens een baas die niet zo krenterig is.

Maar er is inderdaad een vuistregel:

langzaam opstarten: vervang HDD door SSD

langzaam werken: plaats meer RAM

En hou je baas eens voor hoeveel uren je op jaarbasis verliest door elke keer die 10 minuten te moeten wachten.

Bijdrager
    r.heijma

En als je de HD voor SSD wil vervangen moet je het scherm open maken. Met alle risico’s van dien. Heb je wel een snellere computer maar werkt het scherm niet meer.

Kijk maar eens op iFixit.com.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als deze iMac 10 minuten(!) bezig is met inladen c.q. switchen van programma’s dan denk ik vooral aan een versleten harde schijf…

En natuurlijk is 4GB veel te weinig vandaag de dag. Meer geheugen helpt gegarandeerd aangezien er dan minder met de z.g.n. swap-files moet gebeuren. Maar zelfs dan mag dat geen minuten gaan duren.

Zeg ook even tegen je werkgever dat een bedrijfscomputer van 9 jaar al minstens twee keer is afgeschreven.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.