6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    Nohara

iMac Late 2009 opnieuw stuk, wat is hier kapot?

Rond de jaarwisseling deed mijn iMac het ineens niet goed meer. Hij startte nog wel op, maar het scherm bleef op zwart. Stekker er uit voor een dag, volgende dag startte hij normaal op (inclusief beeld) maar na 20 minuten viel het beeld weer weg na wat kortstondig beeld geflikker. Dit een aantal dagen geprobeerd en het beeld viel steeds weg binnen 5 tot 60 minuten.

Mijn idee was dat de power supply het niet meer helemaal aan kon nadat deze boven een bepaalde temperatuur kwam (ik vond dat hij al lange tijd warm werd, soms richting de 70 graden) en daardoor geen stroom meer kon sturen naar de videokaart/chip. Begin Januari laten reparen bij A-Mac, en aangegeven dat het volgens mij om de powersupply ging. Resultaat, volgens A-Mac de videokaart stuk. Kostte me aardig wat euro’s (het uurloon is daar blijkbaar 70 euro (excl btw)), maar goed, ik had mijn iMac weer terug.

iMac deed het prima, al vond ik dat de powersupply nog warm werd, maar daar zat het probleem niet volgens hen. 2 maanden later, gisteren nog niets aan de hand, alles werkte prima. Gisteravond de Mac afgesloten en vanmorgen deed hij helemaal niets meer. Fans draaien niet, hij is helemaal dood. Ander power cord geprobeerd, ander stopcontact geprobeerd, niets nada. Enkel het led lampje van de externe harde schijf licht op (er loopt dus wel stroom richting de USB en Firewire poorten). Heeft mijn powersupply nu gewoon de geest gegeven of is er wat anders aan de hand? Dat kan toch haast niet anders? Ik heb er ook 2 extra reepjes RAM in zitten (sinds 2012), maar het lijkt me sterk dat daar het probleem zit.

Ik vind het bloedirritant dat ik nu weer straks 2 weken mijn mac kwijt ben, dat ding moet gaan rondsjouwen en dat ik weer mag opdraaien voor de hoge kosten, terwijl ik 2 maanden geleden duidelijk heb aangegeven dat er waarschijnlijk een probleem is met de Power Supply Unit, dat staat zwart op wit. Vermoeden jullie dat er coulance gaat komen ivm recente reparatie?

Ik doe verder niets geks met de iMac, staat in een schone kamer zonder stoffen meubels. Zucht.

Bijdrager
    Nohara

Even aan toevoegen. Ik heb dus het vermoeden dat mijn PSU de vorige videocard gefry’d heeft, en nu dan uiteindelijk zelf kapot is gegaan.

Bijdrager
    Henk Jan de Bruijn

Neem zo snel mogelijk contact op met de reparateur. Ik geloof dat je 3 maanden garantie op je reparatie hebt.

Bijdrager
    hokkie

Precies. En als het dan wel aan de voeding ligt en niet aan die videokaart, verwacht ik dat je daar dan ook nog wel wat mee kunt.

Alle schade die je ondervindt als gevolg van de verkeerd gemaakte reparatie kun je vergoed krijgen.

Bijdrager
    Nohara

Inmiddels contact gelegd zoals aangeraden. Er is waarschijnlijk inderdaad een verkeerd onderdeel vervangen. Het korstondig beter werken van de mac heeft waarschijnlijk te maken met het onstoffen van het systeem. Dankjewel, ik laat wel even weten hoe het afloopt.

Bijdrager
    RobApple

iMac Late 2009 kan een stroomprobeem hebben, is bekend bij Apple.
    Aanvulling: iMac Late 2009 met een stroomprobeem werkt alleen goed met SAMSUNG Factory Original RAM geheugen, geen enkel ander merk.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.