7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    joben

iMac (Late 2008, 2,66Ghz) – grafisch probleem?

Goeienamiddag,

Gegevens van de iMac:

iMac 20″ (Late 2008, 2,66Ghz Core 2 Duo; 4GB RAM, ATI Radeon 2600 256MB, 250GB SDD)

Probleemstelling:

Ik loop tegen een probleem aan bij een oude iMac 20″ (late 2008). De iMac draaide tot een maand of twee geleden als een tierelier. Plots wilde hij niet meer opstarten. Na controle bleek de harde schijf kaduuk. Logisch voor een machine van 12 jaar oud. Ik heb ‘m opengemaakt en de HDD vervangen door een SSD van 250 GB. Clean-install gedaan met El Capitan (laatste mogelijke versie) en meteen ook het RAM-geheugen geüpgraded van 2 GB naar 4GB.

De Mac start op in pak ‘m beet 15-20 sec. maar na een tijdje loopt de Mac vast, dat gebeurt niet “zomaar”, maar bij het openen van Chrome, VLC, EtreCheck; kortom programma’s die normaal niet zo heel veel van je Mac vragen… Behalve misschien grafisch?! Ik kan de cursor bij zo’n freeze nog bewegen over ’t scherm, het CapsLock lichtje kan aan en uit, maar voor de rest is de randapparatuur non responsive. Het enige wat helpt is dan een harde reboot. Als ik dan geluk heb, dan start hij terug op, maar het valt ook voor dat ik een wit scherm krijg. Als ik dan een SMC en V/PRAM uitvoer, dan logt het oude beest opnieuw in.

Maar opnieuw na een tijd loopt hij vast. Als ik in safe boot opstart, dan loopt de grafische kaart traag, maar dan valt hij niet uit. Daarom ga ik er vanuit dat het misschien wel aan de grafische kaart – en bij uitbreiding dus het logic board kan liggen… Die is daarop gesoldeerd zag ik tijdens ’t open maken.

Wat voorlopig werkt, maar geen “ergonomische oplossing” is; via de Apple fora heb ik een tip uitgevoerd waarbij ik in de “Extensions” in de Bibliotheek de “ATI” kext files verwijder. Wonder boven wonder start de Mac dan op, krijg ik weliswaar witte balkjes tijdens het inloggen, maar loopt de Mac verder goed. Volgens die tipgever forceer je je iMac dus om de “safe boot grafische instellingen te gebruiken”, terwijl je voor de rest in je normale boot zit. ALLEEN, van zodra ik een zwaardere taak uitvoer (Spotify, VLC) dan schokt het beeld en krijg ik balken… Voor gewone applicaties; e-mail, iTunes, Books, heb ik geen problemen. Het is dus geen ideale oplossing, zelfs niet voor een simpele huis-, tuin- en keuken iMac.

Ik las ook dat de “koelpasta” op het Logic Board oud kan zijn geworden en niet meer genoeg koelt. Intussen heb ik al zo’n 150 euro geïnvesteerd in dit beestje. Een Logic Board geven ze ook niet weg bij een zak brood vermoed ik…

Is er iemand van jullie die ervaring heeft met soortgelijke problemen? Zou het helpen om dat logic board te “poetsen” en nieuwe koelpasta aan te brengen? Ik las ook iets van “in de oven steken”, maar behalve een cake heb ik mijn oven nog nooit gebruikt om PC-hardware te “bakken”… Zou het jammer vinden om de iMac te moeten weggooien, want ik vermoed dat hij er wel nog een paar jaar tegenaan kan…

Alvast bedankt voor ’t meedenken!

Groeten,

Joben

Bijdrager
    TheBigZ

Welke geheugenreepjes heb je precies gekocht? (800MHz?)

Bijdrager
    joben

<p class=”cite”>TheBigZ op 18 april 2020 om 18:11</p>
    Welke geheugenreepjes heb je precies gekocht?

Twee keer een latje van twee gigabyte van Hynix (So-Dimm; DDR2 800MHZ PC2-6400). Mijn moederbord piept niet, dus ik had een RAM-probleem eigenlijk al uitgesloten. In het verleden met mijn MacBook liep het wel eens mis en kreeg ik piepjes te horen als er defect werkgeheugen in de machine zat. Ook een  hardwaretest stelt dat mijn werkgeheugen “OK” is.

Ik heb voor de zekerheid de nieuwe latjes uitgehaald en ook eens de oude ingestopt. Maar ook dan loopt het systeem vast. Ook met één latje in plaats van beide loopt de Mac vast.

Bedankt voor je post!

Moderator
    Night

Wel eens aan gedacht je de iMac gewoon ‘op’ zou kunnen zijn? Al die kosten en moeite kan je mijns inziens beter steken in een leuk, recenter tweedehandsje, kan je die SSD nog altijd in overzetten. 4GB intern geheugen is niet echt meer van deze tijd. Energie steken in een ‘werkend’ exemplaar lijkt me in ieder geval zinvoller.

Bijdrager
    joben

Wel, ik heb zelf een MacBook Pro, daar niet van. Maar de iMac stond het laatste anderhalf jaar bij mijn oudere moeder. Ze kon op die manier e-mailen, wat muziek luisteren en wat receptjes opsnorren van het internet. Ze heeft verder geen pc of tablet o.i.d. en nu we hier in lockdown zijn, voelt ze dat isolement extra hard. Aangezien ik voor ‘r boodschappen mag doen, wilde ik de iMac een opfrisbeurt geven zodat ze in elk geval kon e-mailen, skypen, etc.

Wat is ‘op’? De Mac werkt nog gewoon, alleen heeft-ie het moeilijk met grafische processen. Ik ben gewoon om een probleem eerst uit te sluiten, indien mogelijk op te lossen, voor ik er de brui aan geef.

Bedankt voor je post in elk geval!

Bijdrager
    RW076

€150,- in dit beestje lijkt wat jammer. Het verbaast me ook dat je dan nog maar op 4GB zit. Dit is voor El Capitain toch wat summier.Je kunt uiteraard nog een stapje terug gaan, maar dan kom je met Browsers in de war (onveilig). Sloop die SSD eruit en stop die in een apparaat niet ouder dan 2012.

Bijdrager
    joben

Ach ja, de iMac kan maar 4GB aan officieel, officieus zelfs 6GB zag ik op verschillende websites. Ik had ook een clean install van Yosemite geprobeerd, maar toen had ik ook dat ‘grafische’ probleem. Dacht toen dat het aan de installatie lag. Bedankt voor de antwoorden alleszins. Ik haal het RAM eruit en de SSD en kijk voor een Mac mini voor haar en een externe monitor.

Dankjewel!

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.