28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)
  • Q:
    Bijdrager
    R0elr

iMac kopen op naam baas?

Hoi,

ik ben al langere tijd bezig met sparen voor de iMac 27″. Omdat ie binnekort weer geupdate wordt, wacht ik een tijdje met het kopen ervan. Zoals jullie weten zijn ze aardig prijzig.
    Ik werk bij een servicestation (tankstation waar je je auto kunt wassen en zuigen en extra services kunt verwachten). Het is een eenmanszaak en vroeg me af of het mogelijk was op naam van het bedrijf een iMac aan te schaffen met flinke korting. Ik bedoel, het model wat ik op het oog heb kost ‚ā¨2000,-, en als daar 19% belasting af kan gaan kost het me nog maar ‚ā¨1600,-. Tegen zo’n prijsverschil is niet aan te werken.
    Maar wat ik me afvroeg is of het niet gecontroleerd wordt (welke baas heeft nu een iMac nodig die zòveel kracht levert, i7 enzo).

Hebben jullie hier ervaring mee of tips voor? Ben nog niet naar mn baas gestapt, aangezien ik eerst wil weten of het √ľberhaupt mogelijk is.

Bedankt!

Roel

Bijdrager
    98409825

Dat is zonder meer mogelijk, maar niet toegestaan. Het aftrekken van de btw is een regel voor ondernemers om zo de betaalde btw terug te krijgen. De iMac moet dan ook voor bedrijfsmatige doeleinden gebruikt worden en dat is niet zo in jouw geval. Het risico komt voor je baas. Het is dus de vraag of hij dat wil dragen. Daarnaast kan de Belastingdienst ook een controle houden. Je baas moet dan kunnen aantonen dat de goederen waarvan de btw is afgetrokken voor bedrijfsmatige doeleinden gebruikt wordt.

Bijdrager
    Vorenus

In Belgi√ę wordt dat niet gecontroleerd.

Bijdrager
    Star65

Klopt helemaal wat dat lange nummer hier boven zegt, maar als jij voor de baas in je vrije tijd thuis (gratis) een beetje boekhouding doet en je baas vindt dat jij daar een prachtige iMac met alle toeters en bellen voor nodig hebt, dan kan de belastingdienst daar niks van zeggen.:lol:
    De baas moet hem dan wel kopen en in zijn boekhouding opnemen.

Bijdrager
    Hansi2124

√Čn je hebt dan echt maar 1 jaar garantie, want het is zakelijk. Consumenten hebben recht op minimaal 2 jaar garantie volgens het Nederlandse consumentenrecht.

Bijdrager
    R0elr

Hmm nou de baas is de makkelijkste niet als het gaat om boekhoudingen aan andere over laten. Ik ben 16 ik bedoel; welke idioot laat zijn boekhouding nou over aan een 16-jarige?

Ik weet wel dat er bepaalde acties bij de MediaMarkt zijn waarmee je geen btw hoeft te betalen. Het probleem is hier dat de iMac die ik graag wil nooit bij de aangeboden modellen klaarstaat daar. Kan ik daar nog wat aan doen of zal ik echt op een speciale aanbieding moeten wachten? (black friday, anyone?)

Bijdrager
    KarelWillem

Afhankelijk van hoe je baas aangifte doet, moet hij het bedrag wel voor korte of langere tijd voorschieten, voordat hij het bedrag terug krijgt van de belastingen.

Dus dat moet hij wel willen.

Maar verder kan je baas natuurlijk best een dikke Mac kopen voor zijn bedrijf. Hoe hij dat dan verder met jou regelt, is een tweede.

Bijdrager
    Star65

welke idioot laat zijn boekhouding nou over aan een 16-jarige?

Je moet mijn bericht niet al te letterlijk opvatten en beetje tussen de regels proberen te lezen.:lol:
    Maar ik geef je weinig kans als je baas niet al te gemakkelijk is. (gelijk heeft ie)

Moderator
    Night

Je kan natuurlijk ook zijn advertenties ontwerpen :innocent:

Bijdrager
    Nickalicious

Mijn moeder heeft een eigen bedrijf en die had aan haar boekhouder gevraagd of het verstandig was om mijn 15 inch Macbook Pro aan te geven bij de belastingdienst. Zij vertelde dat ze dit beter niet kon doen, omdat haar administratieve software werd opgeslagen in een bestandsformaat dat alleen ondersteund werd in Windows. Waardoor een Mac wel heul erg onwaarschijnlijk was.

Tevens heb je altijd kans op controle.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik heb uitgebreide controle gehad.
    Maar er werd absoluut niet gekeken of aangekochte apparatuur ook echt aanwezig was.

Bijdrager
    Thomash

Mijn laptop is aangekocht voor mijn BV(tje), en daar wordt hij met regelmaat ook voor gebruikt. Dat waar de laptop voor dient ook makkelijk had gekund met een normale macbook (of een nog goedkopere delldoos) maakt voor de belastingdienst niet uit. Een post bedrijf mag er ook voor kiezen om post rond te brengen in ferraris en deze volledig af trekken…

Mocht jouw baas je inderdaad willen ‘supporten’ dan is het niet enkel de BTW die je terug kan krijgen, je kan de laptop namelijk ook als ‘investering’/gemaakte kosten zetten en zo aftrekken van je bruto inkomsten.. Hierdoor hoeft jouw baas over minder zuurverdiende euros belasting betalen en dat kan je ook nog honderden euros opleveren(besparen?) – vraag is of hij ook dat jou wil ‘voorschieten’…

Puntje bij paaltje, als deze baas tevens ook een kennis of iets dergelijks is en er geen probleem mee heeft een paar honderd euro voor te schieten is het een leuk idee… Is je relatie wat minder close lijkt het me sterk dat hij dat wil doen en zul je toch echt dat bedrag zelf moeten ophoesten.. (waarom wil je graag een 27″ i7 ? minder niet goed genoeg:P )

Bijdrager
    mymac

Tja, je moet het BTW bedrag inderdaad wel eerst hebben, of je baas. Tevens is de aankoop van een Mac in zijn geval waarschijnlijk slechts een mindering in het bedrag wat hij moet afdragen, dus heeft het best weinig zin voor je baas (als het goed is!).
    Als je er een paar bestandjes op zet die ‘zakelijk zijn’ zou het in principe al gedekt moeten zijn en is het dus ‘legaal’, maar ik weet niet of je misschien zwart werkt bij je baas?

@Nickalicious: dat is wel redelijk ver gaan qua waterdichtheid, hoe groot is de kans dat de belastingman herkent dat het bestand niet op een Mac gelezen k√°n worden? Daarnaast zou ik voor die 100’en euro’s voordeel wel de moeite nemen om Bootcamp er maar op te knallen dan of zo. Of je het gebruikt is een tweede. Daarnaast zullen er toch ook wel sites bezocht worden met de Mac voor de zaak of iets anders kleins? Desnoods zet je je zakelijke contacten in Adresboek. Gewoon creatief zijn, BTW betaal je als ondernemer al veel te veel!

Geblokkeerd
    Anoniem
    KarelWillem op 27 juni 2010

Maar er werd absoluut niet gekeken of aangekochte apparatuur ook echt aanwezig was.

In het verleden behaalde resultaten geven geen garantie voor de toekomst.
    Lees voor het aanschaf van een product de financi√ęle bijsluiter.
    IANAL

Enz:)

Ik ben bang dat je gewoon nog maar even door moet sparen. De vraag is natuurlijk ook waarom een 16-jarige pers√© een 27″ iMac i7 zou moeten hebben en niet af kan met een 24″ Core2Duo van de vorige generatie, die -wel- goedkoop bij de MediaMarkt staan.

Sowieso, heb je d’r al eens over nagedacht dat, als die baas van je dat apparaat koopt, dat het apparaat dan ook -van-hem- is? Ga jij wat anders doen of wordt je ontslagen? Weg iMac! Heeft ie eens een rare bui? Weg iMac! Enz…

Bijdrager
    zwattuh

Er wordt wel degelijk in de boeken gekeken hoeveel computers er de afgelopen 3 a 4 jaar zijn gekocht.
    De Belastingdienst weet dat dit 1 van de populairste dingen zijn; een pc voor prive aanschaffen en via de zaak betalen.

Blijkt dat er bijv. in de afgelopen 4 jaar 30 computers zijn gekocht en je hebt in jouw bedrijf maar 20 werkplekken dan zullen ze zeker verder gaan kijken en vragen. Heb je gewoon rond de 20 pc’s gekocht dan zullen ze er verder niet naar kijken.

Oftewel heb je de pc’s enkel voor het Officepakket nodig dan kan je rustig 5 jaar voor uit met de pc’s. En dan blijft er wel wat ruimte over om prive iets te doen.

Bijdrager
    MCNONAMUS
    KarelWillem op 27 juni 2010

Ik ben ook nog niet klaar met je; ik kom dat nog controleren:grin:

@Roel, zelf doorsparen en dan ietsje goedkoper model kiezen, die werken voor jou ook prima!
    Voordeel van zelf verdienen: je héle leven geniet je van JOUW eerste ZELFVERDIENDE MAC!

onbetaalbaar…

Bijdrager
    Gastje01

Ga je naar school? (lijkt me wel gezien je leeftijd) Dan kun je namelijk in veel gevallen ook korting krijgen op de aanschaf van een Mac, uit mijn hoofd 8-9%. Het is minder dan de BTW aftrekken, maar toch een aanzienlijke korting op zo’n groot bedrag.

@Roel, zelf doorsparen en dan ietsje goedkoper model kiezen, die werken voor jou ook prima!
    Voordeel van zelf verdienen: je héle leven geniet je van JOUW eerste ZELFVERDIENDE MAC!
    onbetaalbaar…

Klinkt heel mooi allemaal, maar je blijft Hollander, als je iets goedkoper kunt krijgen, ga je niet een paar honderd euro meer betalen alleen omdat dat een goed gevoel zou geven.

Waarom wil je per se een i7 trouwens?

Bijdrager
    SMac

ff kijken hoor…

Mac: 2000 euro incl. btw (is 1680 euro excl. dus niet 1600, maar dat terzijde)
    Studentenkorting: 8%: 1840 euro incl. btw (8% zei iemand in een reactie)
    Btw verrekend: 1546 euro

Mocht de baas winst maken, dan zal dat denk ik belast worden met inkomstenbelasting. Ik vind het niet meer dan normaal dat hij dat voordeel aan jou doet toekomen! Stel: 50%, dat scheelt dan weer 773 euro.

Ook kan het zo zijn dat hij door jouw mac ineens over de drempel van de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek komt… uiteraard is dat voordeel ook geheel door jouw aankoop gerealiseerd! In een gunstig geval had hij zelf al 2150 euro ge√Įnvesteerd (net onder de drempel) en komt hij met jouw 1546 euro in aanmerking voor 25% aftrek van de 3696 euro = 924 euro. Wederom 50% voordeel levert ook nog 462 euro op.

Inmiddels kost de mac jou dan 311 euro… maar waarom ook alweer die duurste???

Bijdrager
    KarelWillem

Dat zijn wel heel veel mitsen, alsen en voorschiet-voorstellen.

Ik denk niet dat er een baas is dus die dergelijke berekeningen zal willen verrichten om een 16-jarige werknemer een iMac te bezorgen voor minder dan 500 euro.

Bijdrager
    Gastje01

Ik betwijfel of je studentenkorting krijgt op een iMac als je als bedrijf besteld. Het rekensommetje hierboven zal denk ik niet op gaan, voor wat hoort wat, en ik neem aan dat het geen filantropische instelling is, dus zal hij er ook aan willen verdienen lijkt me.

Bijdrager

Ik geef je geen kans, tenminste ik weet niet hoe goed jij je baas kent en hoe lang je al voor hem werkt.
    Maar ik denk niet dat je baas zomaar even een computer van 2000 euro koopt. Ik heb bij verschillende bedrijven gewerkt, oa. Die van mijn vader en zelfs daar deden ze heel erg moeilijk over dit soort dingen.
    Ik weet ook niet hoe groot het bedrijf is, maar zeker bij wat grotere bedrijven gaan ze dat niet zomaar doen, want dan wil elke werknemer dit wel even doen.

Ik denk dat je beter even kunt doorsparen.

Bijdrager
    SMac

Als je baas er voor in is, dan kan het best.
    Eerder schetste ik een wellicht wat te positief beeld, maar ook je baas kan er beter van worden (opvoering van kosten en investeringsaftrek).

Maak bij doorgang wel goede afspraken voor het moment dat jullie afscheid van elkaar nemen.

Belastingcontrole zou ik me geen zorgen over maken, maar het is natuurlijk een feit dat de investering in de boekhouding wordt opgenomen (materi√ęle vaste activa), niet aanwezig is en een aantal jaren meeloopt in zijn belastingaangifte en uiteindelijk de (voor je baas nadelige) desinvestering (waarde aan het eind van de economische levensduur) als de mac ook boekhoudkundig de deur uitgaat.

Heb het al een aantal keren gezien bij (hoofdzakelijk) kleinere bedrijfjes. Als je weet wat je doet is het helemaal geen rompslomp en zoals gezegd doe er eens iets zakelijks mee dan is het ook gewoon goed te verdedigen.

Sowieso veel plezier met je aanstaande mac, welke dan ook.

Bijdrager
    Ir.Bob

√Čn je hebt dan echt maar 1 jaar garantie, want het is zakelijk. Consumenten hebben recht op minimaal 2 jaar garantie volgens het Nederlandse consumentenrecht.

Waar haal je deze wijsheid vandaan? De enige termijn die in de wet genoemd wordt is 6 maanden. Voor elke langere periode geldt het conformiteitsbeginsel. Dus waar die 2 jaar vandaan komt is echt volkomen onduidelijk.

Bijdrager
    R0elr

Hoihoi, bedankt voor alle reacties,

ik denk niet dat mijn baas zover wilt gaan dat ie allerlei rare trucjes uit gaat halen. Ik werk ook nog niet zo heel lang voor hem (ongeveer een half jaar). Het is echt een heel klein bedrijf met 1 baas en 8 werknemers.

Maargoed: over de vraag waarom ik i7 zou willen. Ik zou graag bijvoorbeeld photoshop, flash en visualstudio tegelijkertijd soepel kunnen draaien. Verder weet ik niet echt het verschil maar heb het gevoel dat als ik i7 koop er langer mee doe.
    Of zit er nu heel ver naast? Wordt met i7 de iMac té compleet?

Bijdrager
    KarelWillem
    R0elr op 27 juni 2010

…Het is een eenmanszaak …

Overigens is een bedrijf met 8 werknemers géén eenmanszaak.

Bijdrager
    justhan

Juridisch gezien is dat niet juist KarelWillem. Je kunt als eenmanszaak zoveel personeel hebben als je wilt. Het gaat er om, dat er in dat geval slechts √©√©n persoon in het geheel verantwoordelijk is voor de onderneming als zodanig. Dit in tegenstelling tot een v.o.f. (waar twee of meer personen de verantwoording hebben) of een BV (die als rechtspersoon verantwoordelijk is). Wel is het zo dat een ZZP’er of freelancer geen personeel in dienst hebben, maar zodra zo iemand bijv. een secretaresse aanneemt, wordt het een √©√©nmansbedrijf.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR
    Ir.Bob op 28 juni 2010

Waar haal je deze wijsheid vandaan? De enige termijn die in de wet genoemd wordt is 6 maanden. Voor elke langere periode geldt het conformiteitsbeginsel. Dus waar die 2 jaar vandaan komt is echt volkomen onduidelijk.

De wet is zo onduidelijk (na de upgrade naar OMT 2.0 is de lay-out helemaal weg, dus het leest wel even moeilijk) dat jullie allebei gelijk hebben. Als je er écht een zaak van gaat maken wint degene met de beste advocaat, die je dan weer de prijs van een Macbook Pro lichter heeft gemaakt. Wat dus eigenlijk wil zeggen dat je als consument nergens staat.
    Jammer maar helaas.

Mediamarkt geeft standaard twee jaar garantie. Ik vind MM maar niks, maar volgende keer koop ik mijn computer daar. Ik heb mijn buik vol van de √©√©n jaar garantiepolitiek van Apple en de arrogantie / onkundigheid van sommige APR’s.

Bijdrager
    KarelWillem
    justhan op 29 juni 2010

Juridisch gezien is dat niet juist KarelWillem. Je kunt als eenmanszaak zoveel personeel hebben als je wilt. Het gaat er om, dat er in dat geval slechts √©√©n persoon in het geheel verantwoordelijk is voor de onderneming als zodanig. Dit in tegenstelling tot een v.o.f. (waar twee of meer personen de verantwoording hebben) of een BV (die als rechtspersoon verantwoordelijk is). Wel is het zo dat een ZZP\’er of freelancer geen personeel in dienst hebben, maar zodra zo iemand bijv. een secretaresse aanneemt, wordt het een √©√©nmansbedrijf.

Bedankt voor je duidelijke uitleg. Eerlijk gezegd heb ik dat nooit geweten.
    Ik ben dan ook begonnen als v.o.f. en verder gegaan als z.z.p.-er.

28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.