30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)
  • Q:
    Bijdrager
    Bintje

iMac kopen of niet?

Ik zit momenteel erg te twijfelen. Sinds april heb ik een MacBook uit begin 2007, waar ik uiteraard erg blij mee ben. Ik heb hem aangesloten op mijn 20″ scherm, en dat werkt prima. Maar ondertussen begint de harde schijf (van maarliefst 60GB!) vol te raken en issie niet de allersnelste meer.

En dan ga je stiekem toch een beetje rondkijken en kom je bij een iMac terecht. Hij is erg prijzig, en mede daarom vraag ik me af: is het verstandig/nodig om een iMac te kopen? Ik werk veel met Photoshop en zulk soort dingen, dus daarvoor zou het best handig zijn.

Wat denken jullie? Is het het geld waard of kan ik beter mijn centjes besteden aan bijv. het upgraden van mijn MacBook?

Bijdrager
    Yaratje

TIP: Als je een iMac wilt aanschaffen, wacht dan nog even 3 weken.
    5 Januari krijgt de iMac waarschijnlijk een upgrade.

Bijdrager
    Marius1976

Een iMac prijzig?

Op zich vind ik van alle macs de iMac de enige computer waar je een redelijke prijs voor betaalt.

Alle andere macs zijn of te duur, of VEEL te duur.

Dus ik zou gewoon lekker voor de iMac gaan.

Bijdrager
    Pieterr
    ”Bintje”

Maar ondertussen begint de harde schijf (van maarliefst 60GB!) vol te raken.

Ik werk veel met Photoshop en zulk soort dingen, dus daarvoor zou het best handig zijn.

Voor circa 100 euro kun je een 500 GB Firewire schijf kopen en ben je van je opslagprobleem af. Mocht je later nog een iMac kopen dan is zo’n extra schijf ook nooit weg.

Bijdrager
    paulhek

Ik heb onlangs een imac 24″gekocht. Kon het niet laten, ondanks alle update rumours. Als je dat ding wilt, en je buget laat het toe, zou ik hem kopen. De update wordt ws. een cpu-update. Vond ik niet interessant genoeg. Heerlijk om dei saaie kerstdagen door te komen met een nieuwe mac. :)

Overigens, hangt ie prachtig aan mijn muur, heb hem in het foto-album geplaatst.

Bijdrager
    Statenweg

Wachten!!! Doe ik ook. In januari ga ik over op 24″.

Bijdrager
    stel maar

er komt waarschijnlijk ook een GPU update.

Bijdrager
    macpro

Voor een MacBook zou ik in dat geval de interne schijf vervangen door een groter en sneller exemplaar.
    Een 250 GB 7200 toeren schijf kost je ongeveer 100 euro en is makkelijk zelf in te bouwen.
    Prik eventueel nog wat extra geheugen erbij en je kunt weer een tijdje vooruit.
    De snelste optie is om 2x 2 GB er in te prikken. Al zal die MacBook niet de volle 4 GB kunnen benutten, het levert wel snelheidsvoordeel op.

Bijdrager
    Bintje

Ik heb nu al 2GB erin zitten. Maar als er een iMac update komt dan wacht ik sowieso nog even. En ik moet natuurlijk mijn ouders geruststellen (het is wel mijn geld, maar toch…)

Eigenlijk is het nu kiezen tussen een autootje (heb bijna m’n rijbewijs) en een iMac. Qua budget dan;)

Bijdrager
    Dr. Maddox

Bijdrager
    Hansi2124
    ”Bintje”

Eigenlijk is het nu kiezen tussen een autootje (heb bijna m’n rijbewijs) en een iMac. Qua budget dan;)

Dan is het nog makkelijker kiezen: een auto van Eur 1000 kost alleen maar geld met beurten en reparaties, terwijl de Mac alleen de aanschafprijs geldt (als het goed is). Software heb je al als het goed is. En of je in 1 keer slaagt is ook maar de vraag:wink:

Bijdrager
    Jelle Ages

Ik heb eind Oktober een nieuwe iMac 20 ” gekocht en geen seconde spijt. Heb er 1 gb extra in laten zetten bij iCentre en met de onderwijs korting van mijn vader kostte dat minder dan 1000 euro. Ik weet niet of je student bent, want dan krijg je bij de premium resellers ook die 5 % korting.

Bijdrager
    1984
    ”macpro”

Voor een MacBook zou ik in dat geval de interne schijf vervangen door een groter en sneller exemplaar.
    Een 250 GB 7200 toeren schijf kost je ongeveer 100 euro en is makkelijk zelf in te bouwen.
    Prik eventueel nog wat extra geheugen erbij en je kunt weer een tijdje vooruit.
    De snelste optie is om 2x 2 GB er in te prikken. Al zal die MacBook niet de volle 4 GB kunnen benutten, het levert wel snelheidsvoordeel op.

Dat lijkt me ook de eenvoudigste oplossing :Macbook Hard Disk Clone & Upgrade

Bijdrager
    Aidovive

De nieuwe iMac zal ook wel een miniDisplayPort krijgen.

Overigens heb ik mijn 60GB Macbook HDD ook vervangen voor een 250GB. Was een fluitje van een cent met tussenkomst van m’n TimeCapsule. Duurde alleen best wel lang over wifi (802.11g)

Bijdrager
    Bintje

Ja, als ik er een nieuwe schijf in zet wil in mijn bestanden wel makkelijk over kunnen plaatsen.;)
    En ik wel wel Leopard, had de vorige eigenaar er al opgezet (A)

Volgens mij is het een soort van: hebben hebben hebben:P Ze moeten gewoon niet zulke mooie/goede spullen maken bij Apple!

Trouwens, studentenkorting krijg ik denkik niet, aangezien ik met mijn opleiding ben gestopt en wss pas volgend schooljaar weer ga beginnen.

Moderator
    Rivanov

Hardeschijf verwisselen in een MacBook is wel héél simpel!
    Misschien een idee om over een tijdje een grotere hardeschijf erin te zetten. Zit nu een 80GB in, heb de MacBook nog geen week..dus even afwachten hoe het gaat lopen.

Heb namelijk m’n iMac als werkstation en m’n MacBook puur voor op school en onderweg.

Bijdrager
    Double_UK
    ”paulhek”

Overigens, hangt ie prachtig aan mijn muur, heb hem in het foto-album geplaatst.

Dit is ‘m toch?

Heel fraai gedaan. Waar heb je die standaard gelaten?
    En is die beugel, waarmee hij aan de muur zit, gewoon in de winkel te koop of heb je die zelf gemaakt?

Complimenten! :)

Bijdrager
    Lauwrence
    ”Double_UK”
    ”paulhek”

Dit is ‘m toch?

En is die beugel, waarmee hij aan de muur zit, gewoon in de winkel te koop of heb je die zelf gemaakt?

Minimalisme ten top!! Schitterend bevestigd en ook ik ben erg benieuwd hoe je dit gedaan hebt?

Bijdrager
    M.axx

Dat ziet er echt spooky uit zeg, zo’n zwevende Mac! :D Heb je nou nooit het gevoel dat die zo zou kunnen vallen?

Bijdrager
    Bintje

Wauw!!:D Dat is mooi.

Bijdrager
    macpro

Nou ben ik toch even benieuwd hoe dat aan de achterkant uitziet.
    Kun je daar ook eens foto’s van plaatsen?

Bijdrager
    M.axx

Ik heb trouwens zelf enkele dagen geleden een iMac besteld zodat ik hem lekker kan uitproberen in de kerstvakantie! Verder werk ik al 4 jaar op dezelfde Windows laptop met zo’n 250MB RAM en 30GB harde schijf. Dus als er in januari een update komt met 0,2GHz meer kan mij dat ook niet zo heel veel schelen.

Bijdrager
    Lauwrence
    ”M.axx”

Ik heb trouwens zelf enkele dagen geleden een iMac besteld zodat ik hem lekker kan uitproberen in de kerstvakantie! Verder werk ik al 4 jaar op dezelfde Windows laptop met zo’n 250MB RAM en 30GB harde schijf. Dus als er in januari een update komt met 0,2GHz meer kan mij dat ook niet zo heel veel schelen.

Bij mijn weten is de betreffende (nog niet bevestigde?) update naar een quadcore, dus gaat het iets verder als een 200MHz CPU boost :wink:

Bijdrager
    1984
    ”macpro”

Nou ben ik toch even benieuwd hoe dat aan de achterkant uitziet.
    Kun je daar ook eens foto’s van plaatsen?

Misschien zoiets als met deze ACD….

Bijdrager
    paulhek
    ”Lauwrence”
    ”Double_UK”
    ”paulhek”

Dit is ‘m toch?

Minimalisme ten top!! Schitterend bevestigd en ook ik ben erg benieuwd hoe je dit gedaan hebt?

Ik beloof vanavond nog een paar betere foto’s te maken en ze hier op het forum te plaatsen.
    Bedankt voor de complimenten! Ben er zelf ook erg blij mee.. :wink:

Heb hem overigens aan de muur bevestigd met een beugel van Vogel’s.

Bijdrager
    mvdenberg

Je hebt een mooie macbook, met 2Gb ram. En je bent 18, wil een leuk wagentje. Mijn advies: gewoon de harddisk vervangen: een 500Gb disk (laptop schijf) kost zo’n 125 euro. (bij webwinkels vast goedkoper). En dan lekker een auto kopen en rondrijden maar! Die iMac kan over een paar jaar ook wel worden gekocht.

Bijdrager
    Yvesm007
    ”Double_UK”
    ”paulhek”

Dit is ‘m toch?

Proficiat, maar zit de superdrive niet aan de kant van de bevestiging met de muur? :x

Bijdrager
    paulhek

Ik had beloofd nog wat foto’s te plaatsen en heb inmiddels ook nog wat vraagjes gekregen hoe ik de iMac heb bevestigd.

Ik heb een beugel van Vogel’s aangeschaft (VFW462). Deze beugel heeft 3 draaipunten. De iMac kan dus behoorlijk vrij bewegen, tot zo’n 40 cm van de muur af. Geen enkel probleem dus om de superdrive te bereiken… :wink:
    Verder kan het scherm ook nog zo’n 10 graden kantelen.

Verder zul je ook een VESA Mount Kit bij Apple moeten bestellen. Let op dat je wel het juiste type besteld. Lees ook de gebruiksaanwijzing heel goed. En nog een tip: koop een torx schroevedraaiersetje. Het bijgeleverde setje is bagger… Over bijeleverde spullen gesproken. Bij de Vogel’s beugel worden 3 pluggen en schroeven geleverd. Deze zijn ook slecht. Ik raad je aan Fisher pluggen te kopen en goeie kwaliteit schroeven. (ik brak één van de Vogel’s schroeven).
    Verder is het gewoon een kwestie van nette gaten boren (waterpas!) en dan de beugel ophangen.

Bijdrager
    Frank71

Heel mooi gemonteerd allemaal, alleen jammer dat dit alleen met het 24 inch model mogelijk is.
    Ik ben benieuwd of Apple nog met een Vesa adapter komt voor het 20 inch model.
    Wel heb ik ergens een adapter gezien die je aan de bestaande voet kon monteren om hem dan vervolgens in zijn geheel aan een wandsteun te kunnen bevestigen.
    Zag er alleen erg vreemd uit zo´n zwevende steun boven je tafel.
    Een alternatief is natuurlijk om de zaag in de bestaande voet te zetten ter hoogte van het gat om vervolgens aan het overgebleven stuk een muursteun te bevestigen.

Bijdrager
    KarelWillem
    ”Frank71″

…Ik ben benieuwd of Apple nog met een Vesa adapter komt voor het 20 inch model….

Voor het 20″ G5 model is deze er altijd geweest. Ik kan me niet voorstellen dat dat voor de Intel anders is?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.