17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    RicardoBrown

iMac kopen: Maar welke ?

Beste Mensen

Ik zit met het volgende…

Ik wil deze week nog een nieuwe iMac aanschaffen.

Alleen zit ik nog te twijfelen tussen 2 iMacs (die van €1199 en €1499 uit de Apple Store)

Ik werk dagelijks met Photoshop CS5, Flash CS5 en Illustrator CS5.

Heel soms komt After Effects CS5 er aan te pas. Maar niet echt voor video editiing. Meer om wat tekst effecten te creëren icm met Flash.

Ik speel verder geen games oid (dat doe ik wel op mijn PS3)

Nu is mijn vraag of het instapmodel van €1199 voldoende is.

Het model van €1499 heeft een wat betere videokaart, meer harde schijf ruimte (wat voor mij geen probleem is) en een iets betere processor als ik het zo bekijk.

Zijn die extra specs die €300 écht waard ?

Mijn budget voor een iMac is eigenlijk maar €1199 want ik moet ook nog wat software aanschaffen. Maar als die iMac van €1499 echt een grote verbetering is tov het goedkoopste model.
    Tja, dan moet ik even kijken of er iets met mijn portemonnee te regelen valt.:neutral:

Ik hoor graag jullie meningen.

Alvast bedankt.

Bijdrager
    eiko

je bent niet de eerste vandaag;-)

het ligt er net aan hoe lang, hoe veel, hoe zware dingen je er mee wil doen en hoe veel geld je er voor over hebt, bedenk wel dat je de video kaart en en processor niet kan upgraden, ik heb laatst een nieuwe video kaart in m’n 3 jaar oude mac pro gegooid en kan er nu weer veel beten mee uit de voeten, maar ik ben ook freelance 3D animator. dus het ligt er ook net aan wat voor eisen je er aan stelt

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Zonder er al te diep op in te gaan (dit zijn terugkerende topics), zou ik zeggen dat het goedkoopste model van deze twee doodeenvoudig volstaat voor wat je er mee wilt gaan doen.
    Qua prestaties verschillen ze niet zo veel. Tenslotte is 3,2 / 3,06 maar een factor 1,05 verschil, niet om over te vallen dus. Je kun beter je geld uitgeven aan extra RAM daar win je veel meer mee. En aangezien je geen zware “games” speelt of 3D rendering e.d., heb je ook die betere grafische kaart niet echt nodig en een hd van 500GB is ook niet zo gauw vol. Ik vind het die extra €300 in ieder geval niet waard.

Bijdrager
    hitcher

Goedkoopste is goed genoeg. In het verleden heb ik vaak voor dit soort keuzes gestaan. Vaak valt het verschil in de praktijk tegen voor de prijs die je betaalt. Eerlijk gezegd is het verschil in processorsnelheid in dit geval nauwelijks merkbaar.

Bijdrager
    puchelaar

Precies, het goedkoopste model is een goede koop. Het enige dat -als ik jouw eisen lees- echt fijner is aan het duurdere model is de grotere harddisk, maar over een jaartje of zo is een externe harddisk van 2 of wellicht 4 TB waarschijnlijk al een stuk goedkoper dan die €300 nu.

Mijn iMac heeft nog een 2,8GHz Core2Duo processor, en daar draait Photoshop CS4 gewoon lekker soepel op.

Meer RAMgeheugen is één van de weinige opties die ik altijd wel overweeg is extra RAM, maar aangezien je hier nog 2 slots vrij hebt zou ik die lekker een keer bijprikken als je je i snelheid beperkt voelt en/of weer budget over hebt.

Deur #1 dus;)

Moderator
    Poezenbeest

300 euro voor verdubbeling van de HD en van het videogeheugen is op zich ook weer niet veel en met name van dat laatste ga je profiteren in Flash en Photoshop.

Het levert een tijdsbesparing van een kwart op, als je een uurprijs hanteert, dan kan je uitrekenen hoe snel je dat terugverdiend hebt. Als het voor professioneel gebruik is, dan zou ik toch voor het duurdere model gaan. Maar, zoals gezegd, het goedkopere model voldoet ook.

Bijdrager
    nebilem

Vanaf donderdag is er een btw actie bij de Mediamarkt. Voor 1260 kan je de duurdere versie kopen.

Bijdrager
    MacAanZee

Kijk uit bij de Mediamarkt, want ze verkopen daar vaak oudere types en soms ook gewoon teruggebrachte apparaten.

Bijdrager
    Afroman

ja inderdaad. Let vooral goed op de doos en de seal. Als de seal niet strak is hebben ze het zelf geseald en is de doos open geweest.

Moderator
    Strifer

goedkoop is het wel bij de MM en ook nog eens 2 jaar garantie. en ik denk dat BCC mee gaat in de prijs vanaf donderdag.

Bijdrager
    nebilem
    MacAanZee op 25 januari 2011

Kijk uit bij de Mediamarkt, want ze verkopen daar vaak oudere types en soms ook gewoon teruggebrachte apparaten.

Je moet gewoon goed kijken naar het modelnummer en of de verzegeling er nog op zit.

Bijdrager
    RicardoBrown

Bedankt voor alle reactie

Ik woon toevallig vlakbij een mediamarkt.

Dus ik zal donderdag even een kijkje nemen. Als ik het model van €1499 voor €1260 kan kopen. Dan is het probleem denk ik opgelost.

Wat betreft de mediamarkt zelf:

Ik had een tijdje terug een PS3 gekocht, en toen zat er gewoon een dvd in. Daarnaast deed de Playstation het niet goed. Kortom: artikelen die worden teruggebracht worden soms gewoon weer als nieuw verkocht Ik kreeg uiteraard wel gewoon een nieuwe. Maar ik vind dit niet netjes.

Maar zoals hierboven is aangegeven, is het gewoon een kwestie van goed opletten.

Geblokkeerd
    Carp

Altijd leuk zo’n originele vraag, hmmm.:cool:

Bijdrager
    Richardfe

Als je bij de Mediamarkt ben kijk dan ook even bij de 27 inch
    heb er pas een model laat 2009 met i7 en 4870 beeld kaart voor 1490 euro
    vond het zelf wel een koopje.

Bijdrager
    Da Vinci

Bedenkt je wel dat de garantie van MM ruk is, ‘we zullen het opsturen’ zal het waarschijnlijke antwoord zijn. Dan spreek ik wel over het terugbrengen van mijn Apple oordopjes, maar met een grote Mac zal het vast niet anders zijn! Nee, ik koop wel bij een APR, waar je met een beetje geluk snel je Mac weer terugkrijgt (helemaal als je naar de vestiging met technische dienst gaat). Ik vind ‘service’ ook wel erg belangrijk.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

@Da Vinci:
    Bij de Apple stand in de MM werken gewoon verkopers van Apple en niet van de MM (zie je onder andere aan de kleding). De garantie is de garantie van Apple, en niet van de MM. Er zijn echter wel een aantal zaken die om praktische redenen via de MM lopen en daar moet je voor oppassen.

Moderator
    Strifer

en daar wil ik nog op aanmerken dat de service bij een apr niet veel beter is. ik spreek dan uit mijn eigen ervaring en kan geen uitspraken doen over de service op het algemeen. afspraken met de apr om mijn macbook te laten repareren op een moment dat ik op vakantie was (dag voor vertrek komen inleveren) werden totaal niet nagekomen. wat er mis ging weet ik niet en wilden ze ook niet vertellen. toen ik terugkwam was er niets bekend (10 dagen later) en twee weken nadat ik hem had ingeleverd werd er duidelijk dat mijn computer nog niet eens weg was (hij zou naar de technische dienst gaan op de dag van inleveren). daarnaast hebben ze ook nog ’s mijn keyboard sleeve kwijtgemaakt. op de vraag of ik een nieuwe kon krijgen kreeg ik ‘natuurlijk’ als antwoord en werd vrolijk naar het schap geleid waar ik een nieuwe kon kiezen om te kopen!

uiteraard is dit een uitzondering (maar ’t werd niet correct opgelost) en zal het meest gewoon goed gaan… maar dat is bij andere bedrijven net zo, zo ook bij de mediamarkt. dus ook daar gaan de dingen wel goed en gaan ze ook wel ’s mis.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.