16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    ramrod

IMac keuze , Pro of niet

Hallo,

Ik ben in de markt voor een andere IMac 27″, mijn vraag is eigenlijk is een IMac met deze specs

PROCESSOR 3.6GHZ 8-CORE INTEL CORE I9
    MEMORY 72GB 2666MHZ DDR4 MEMORY
    STORAGE 512GB SSD
    GRAPHICS RADEON PRO 580X W/ 8GB GDDR5n

nou een stuk trager tav foto en video bewerking in vergelijk met het instap model van de IMac Pro ? Het gaat in beide gevallen om een 2e hands , de Pro is 16 maanden oud de andere 6 maanden oud .

Thx

Bijdrager
    Jurriaan

Beide top machines! Als het gaat om foto en video is de GPU redelijk belangrijk, en hoewel de iMac die je hierboven noemt overal top in is, is nou net de GPU (de 580x) hetgeen dat niet het ‘aller’ beste is – maar nog wel heel goed. De iMac Pro komt standaard met de Vega 56 geloof ik, dat net een stukkie beter is dan de 580x. Maar je krijgt er wel minder werkgeheugen voor terug (72gb op de iMac, 32gb op de iMac Pro).

Welke software en wat voor workflow verwacht je te gebruiken? Denk dat je dan moet kijken waar je meer profijt van hebt, RAM of betere GPU.

Bijdrager
    fixar

De iMac Pro is inmiddels alweer flink gedateerd, en de prijs helaas niet…de instap iMac Pro heeft benchmarks die het afleggen tegen die van de i9 iMac. De “topline” iMac Pro is wel weer heel  wat vlotter maar is ook navenant duur (> 8000 €) ….

Ik zou zelf gaan voor de i9 iMac, deze ZELF voorzien van voldoende geheugen (64 GB hoeft echt geen 1200 euro te kosten), zorgen dat er alléén SSD opslag in zit (GEEN Fusion drive!), en lekker voor de Vega48 gaan…..  Dan bespaar je een heleboel geld ten opzichte van de overjarige iMac Pro. Als je dan toch meer GPU nodig hebt kun je dit prima uitbreiden door het gebruik van een knappe eGPU (die normaliter minder gaat kosten dan het prijsverschil tussen deze iMac en een goede iMac Pro)

EDIT: ik lees net dat je een tweetal 2ehands machines op het oog hebt….dan verandert er niet veel… zeker met een eGPU gaat die iMac het winnen van de instap iMac Pro… interessanter is het om te horen wat hier het prijsverschil is….

Bijdrager
    ramrod

Zoals je kan lezen zit er in de IMac al 72Gb werkgeheugen , ik denk dat zoals Jurriaan aangeeft de videokaart hier het zwakste gedeelte is , beide hebben SSD .

Prijs verschil zou €700 zijn , in het voordeel van de Imac .

Machines gaan gebruikt worden voor FCP , Adobe , Luminar. Veel video en beeld bewerking

Bijdrager
    fixar

Ja, beide prima machines….. de iMac kost nieuw in deze configuratie met 8GB geheugen ~ 3200 euro bij apple, de 64GB zit nieuw op zo’n 430.  Ben benieuwd wat er hier 2ehands voor gevraagd wordt en hoe het geregeld is met dingen als BTW en garantie …

Bijdrager
    ramrod

De IMAc is van januari 2020 dus nog volop garantie eventueel nog met Apple care , BTW heb ik niets aan .Prijs hoop ik op €2800 uit te komen

Bijdrager
    fixar

Dan is het toch een leuke besparing…. geld wat je eventueel kunt gebruiken om er indien nodig een eGPU aan te hangen en nóg meer performance te krijgen.

Bijdrager
    Triumph

iMac Pro heeft de T2 chip scheelt bij h264(5)

Bijdrager
    Macnido

Ik heb de bovenstaande iMac en doe er ook veel video editing op. Toen ik ‘m kocht wilde ik meteen ram bij kopen maar kwam er toen niet aan toe. Bizar genoeg is ie out of the box al zo snel dat ik nu nog met 8GB werk. Ik edit eigenlijk alleen op externe USB-3 4TB schijf en ben daar heel tevreden mee. Als prijs een factor is zou ik voor de iMac gaan en niet voor de pro.

Bijdrager
    ramrod

Thx , goed om te weten , wat voor video bestanden bewerk je ?

Bijdrager
    ramrod

Ik ga trouwens voor de “gewone” IMac , via serienummer nagetrokken blijkt slechts 3 maanden oud te zijn en full Apple Care tot maart 2023

Bijdrager
    SvS

<p class=”cite”>ramrod op 5 juni 2020 om 08:02</p>

Ik ga trouwens voor de “gewone” IMac , via serienummer nagetrokken blijkt slechts 3 maanden oud te zijn en full Apple Care tot maart 2023

Ook een goede en veilige keus. Alhoewel iMac Pro ook heel mooi was/is, ik snapte je dilemma en volgde dit topic. Veel plezier ermee!

Bijdrager
    Richele

Check van tevoren wel of  de garantie en Apple Care meegaan naar een nieuwe eigenaar. Daar zitten namelijk nogal eens haken en ogen aan…

Bijdrager
    ramrod

Hoezo , apple care gaat per serienummer , niet op naam , wel moet de verkoper zich afmelden met zijn toestel en ik weer aanmelden .

Bijdrager
    ramrod

Mn IMac opgehaald , nu bezig met alles er weer op te zetten , ik zie in Catalina geen map waar ik mn programma’s naar toe kan slepen , is dit veranderd zo ja hoe nu dan ?

Bijdrager
    Roosje

ramrod,

Finder > Macintosh Hd > map Apps. Daar staan de programma’s. Je kan ook bij Favorieten je Apps neerzetten. Succes.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door Roosje.
16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.