28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)
  • Q:
    Bijdrager
    shakey

iMac is zeer traag geworden. Moet ik defragmenteren?

Nadat ik in de weer ben geweest met dv-videobestanden van in totaal honderden GB’s is mijn iMac zeer traag geworden. Ik krijg voortdurend een draaiende strandbal, ook bijvoorbeeld tijdens het typen van dit bericht.

De meeste videobestanden heb ik al weer afgevoerd van mijn 1 TB schijf; ik heb, volgens de prullenbak, nog 269 GB beschikbaar.

Moet ik mijn iMac defragmenteren? En zo ja, hoe doe ik dit zonder de inhoud van mijn HD in gevaar te brengen?

3.06 GHz Intel Core 2 Duo
    4 GB 1067 MHz

10.6.6

Bijdrager
    nebilem

Defragmenteren kan geen kwaad lijkt mij. Waarom zou je je bestanden in gevaar brengen?

Bijdrager
    Herlager

Ik heb de zelfde vraag.
    Heb namelijk ook iMac 10,1, 3,06 Core 2 wel met 6 gb RAM, 1TB schijf en 256 gb grafische kaart met 10.6.6 draaien op 21,5 inch scherm.
    Ik ben afgelopen week flink bezig geweest met het downloaden/verwerken van BluRay/HD materiaal welke elk minimaal rond de 25 gb waren en nu is mijn Mac dus wel een stuk langzamer geworden.
    Regelmatig zie ik de strandbal en moet ik wachten.
    Ook hoor ik de computer best veel bezig zijn/ratelen. Dat zal wel van de HDD afkomen.
    Vrije ruimte ligt nog rond de 250 – 300 gb dus dat zou ook geen probleem mogen geven.

Is dit op te lossen door handmatig te defragmenteren? Even idefrag een nachtje laten draaien dan?
    Of TM backup updaten en, Macintosh HD formatteren en daarna de TM backup terugzetten?
    Of beter nog om de schijf te formatteren en handmatig vanuit TM alleen de bestanden van de gebruiker terug te plaatsen en de programma’s met de hand weer erop te zetten. Dit voorkomt dan weer wel dan je oude preferences en bestanden niet weer erop hebt staan.

Hoop dat iemand hier wat op weet.

Gr. Sander

Geblokkeerd
    Carp

Maak een kloon van je iMac met SuperDuper naar je externe HD en plaats die dan weer terug, dan staat alles weer netjes.
    Svp geen dubieuze progjes proberen en als je niet weet wat je doet, is die tip het veiligst!

Bijdrager
    nebilem

Als je hdd veel fouten bevat kan het meer geluid produceren. Ik ben van mening dat defragmenteren wel zeker dit gedeeltelijk kan verhelpen.

Bijdrager
    Dr. Maddox

-knip- Blijkbaar niet van toepassing

Bijdrager
    Herlager

Naja ik weet wel wat ik doe, weet ook niet of dat antwoord op mijn verhaal sloeg of op de TS:)
    Maar meer bevestigende vraag van mij omdat de meningen nogal verschillen.

Je houdt toch altijd een groep die keihard blijft zeggen dat een Mac nOoit langzaam wordt vanwege eigen onderhoud enz.
    Deels is het waar dat een Mac beter blijft draaien dan een pc maar het blijft een computer die ook zij mindere dagen kan hebben en waar je als gebruiker soms even bij moet helpen.

Ik heb ook vaak de strandbal bij Safari, en die gebruikt dan maar rond de 30% CPU.
    Opzich nog best veel als ik kijk naar alle activiteiten maar goed dat kan standaard zijn voor safari.

Ik ga ook zeker niet met onyx en die rotzooi werken dat vindt ik ook niet nodig maar defragmenterem zorgt er alleen voor dat alle bestanden weer netjes bijelkaar staan en goed te vinden zijn voor het OS.
    Kan dus alleen maar goed zijn als je dit af en toe is doet:)

Maar dat is mijn mening natuurlijk, vandaar de vraag op dit forum:)

Bijdrager
    Dr. Maddox

Een Mac onderhoud zichzelf ook. Maar je moet niet verwachten dat dezelfde dag nog al die Gigabites zijn gedefragmenteerd. Daar gaan dan wel een paar uurtjes of dagen overheen. Laat je computer ’s nachts aanstaan zodat hij de tijd krijgt om de boel weer recht te trekken.

Bijdrager
    Superflu

Ik heb al een paar keer mijn externe (HFS+) schijven gedefragmenteerd.

Levert een aanzienlijke snelheidswinst op en houdt naar mijn ervaring geen extra gevaar in.

Bijdrager
    gIzMo01

Beste,

Hoe gedefragmenteer je je mac optimaal?

Bijdrager
    Superflu
    gIzMo01 op 19 januari 2011

Beste,

Hoe gedefragmenteer je je mac optimaal?

Ik gebruik meestal de applicatie Drive Genius.

Bijdrager
    tinus_omt

De “Wis vrije ruimte” optie is voor als je bang bent dat iemand weggegooide bestanden terug kan halen. De optie overschrijft de ruimte die volgens het operating system niet in gebruik is met nullen. Het heeft geen enkel effect op performance (behalve dat het heel lang duurt).

Als je bang bent dat je harde schijf kapot is, kun je dat beter controleren. Kijk eerst met de Disk Utility of de SMART status zegt dat alles goed is. Als dat zo is, kun je ook nog de hele schijf proberen te lezen en dan kijken of je problemen krijgt. Dat kan via de command line, en waarschijnlijk ook via de Apple Hardware Test die op de dvd staat die bij je Mac staat.

Als SMART of de test zegt dat er sectors kapot zijn, is het waarschijnlijk een goed idee om meteen de disk te vervangen.

Defragmenteren is verder over het algemeen genomen niet nodig met Mac OS X.

Bijdrager
    gIzMo01

Dit lees ik net bij de buren:

Je loopt alleen gevaar op een beperkte mate van fragmentatie wanneer je bijna alle beschikbare diskruimte gebruikt, op dat moment kan Mac OS X de automatische defragmentatie taken niet meer uitvoeren. Door het vrij maken van diskruimte wordt dit proces automatisch weer in gang gezet.

Bijdrager
    Oppie

Bij zwaar gebruik van vele videobestanden ontstaat er inderdaad fragmentatie, en zou defragmentatie kunnen helpen. Dat zegt Apple ook ergens in dit artikel: http://support.apple.com/kb/HT1375

Heb je de Mac al eens herstart?
    En als je opstart in een schone gebruiker, geeft ie dan ook strandballen?

Bijdrager
    nebilem

Mijn Windows laptop doet ook zelf onderhoud. Ene dag heb ik bijvoorbeeld nog 160gb beschikbaar en de andere dag weer 162gb. Ook doet hij automatisch defragmenteren in de week.

Bijdrager
    Herlager

@ Oppie:

Bij herstarten wordt de schijf inderdaad weer rustig, het ratelen is dus weg maar dan is de Mac nogsteeds langzamer dan normaal. Af en toe nog strandbal.
    Uitloggen/Inloggen heeft geen zin want houdt het geratel van de HDD en strandballen blijven maar voorbij komen.

Ik kijk ook wel is met nano widget naar de CPU, Memory e.d. en die zijn meestal nog geen eens meer dan de helft in gebruik (% en gb ram).
    Dan is het toch gek dat die langzaam wordt hoezo gebruikt die inplaats van 40% niet gewoon 80 %?
    Heeft hiermee nog de dual Core te maken of zou je met een quad Core dus niet sneller zijn omdat die ook maar 40% zou gebruiken van zijn een Core. (dit geldt voor de standaard taken/programma’s natuurlijk die maar 1 Core aanspreken, anders is een quad Core wel sneller uiteraard)

@ Dr. Maddox:

Dat is waar de Mac heeft ook wel zijn tijd nodig ervoor.
    Dat is waarschijnlijk dat constant ratelen van de HDD.

In ieder geval bedankt voor de vele reacties!

Bijdrager
    McShamus

Doe in ieder geval eerst een schijfcontrole en permissie check in de Disk Utility. Dat kan ook al eens een winst opleveren.

Bijdrager
    fatboysmart

Heb je soms zo’n groot bestand op je bureaublad staan?
    Daar wordt elke Mac heeeel traag van!

Bijdrager
    Herlager

@ fatboysmart:

Ja regelmatig heb ik bestanden op me bureaublad staan en ook nog wel is flinke BluRay films dus als dat het traag maakt zal ik daar is op letten er niks op te zetten:)

Bijdrager
    fatboysmart

Gewoon alles in een map binnen je thuismap zetten, en dan evt. een alias van die map op je bureablad. Alles zou dan weer veel sneller moeten worden.

Bijdrager
    Vinhelper
    fatboysmart op 19 januari 2011

Heb je soms zo\’n groot bestand op je bureaublad staan?

Daar wordt elke Mac heeeel traag van!

Naar mijn idee is dit een verdraaid feit.

Een beetje zo van: ”Hij heeft de klok horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt.”

Veel bestanden op je desktop werkt vertragend, maar de grootte van de bestanden maakt stukker minder uit. Ik heb hier op mijn bureaublad zo’n 6,6 GB staan, maar alles start gewoon normaal op. Vanaf inloggen tot normaal werkbaar (=volle snelheid) duurt 1 minuut.

Ik heb mijn desktop ook wel eens vol kleine fotootjes gezet, en toen was het opstarten toch stukker trager, terwijl de foto’s allemaal niet meer dan 150 KB per stuk waren.

Bijdrager
    Bodevinaat

Ik ben afgelopen week flink bezig geweest met het downloaden/verwerken van BluRay/HD materiaal welke elk minimaal rond de 25 gb waren en nu is mijn Mac dus wel een stuk langzamer geworden.

Deze logica is er niet. Je Mac wordt niet (merkbaar) langzamer van een langzaam volrakende harddisk. Waar een Mac wél langzamer van wordt zijn op de achtergrond draaiende services en daemons. Als je een geinstalleerde app verwijdert, kun je dat beter niet doen door de app in de prullenbak te slepen. Gebruik bijv. Appcleaner, deze kan je ook een mooi inzicht geven in alle extensies die bij jou geinstalleerd zijn. Het verwijderen van overbodige, maar nog steeds geladen services en achtergrondprocessen kan lekker opknappen….

Bijdrager
    Vinhelper

Inderdaad, Appcleaner gebruik ik ook.

Voor de anti-mensen: Appcleaner is iets HEEL ANDERS dan AppZapper.
    Appcleaner verwijderd ook niets, maar verplaatst alleen bestanden naar de prullenmand, mits je daar individueel (voor elk bestand) toestemming voor geeft.

Je systeem beschadigen kun je dus nooit doen, als je het niet vertrouwt, geef een herstart, mocht je niet meer op kunnen starten, start je in doelschijfmodus of verplaats je de bestanden via de SUM weer terug naar de originele locatie.

Bijdrager
    Herlager

Ja daar heb ik ook wel eerder aan zitten denken om zo’n programma te gebruiken dus dat ga ik nu ook maar is doen.
    Kunnen hiermee ook oude services herkend worden van programma’s die er niet meer opstaan of is dat te laat?

Bijdrager
    Oppie
    Bodevinaat op 19 januari 2011

Waar een Mac wél langzamer van wordt zijn op de achtergrond draaiende services en daemons. Als je een geinstalleerde app verwijdert, kun je dat beter niet doen door de app in de prullenbak te slepen.

Oneens!
    Een app die vanuit een dmg komt, heeft ook geen daemons draaien.
    Dus die kun je gewoon de prullenbak in smijten.
    Apps met een installer kun je inderdaad beter met de bijbehorende uninstaller verwijderen.

Afijn, Activiteitenweergave (Alle processen) geeft je een indicatie over welke daemons en services er draaien.

Overigens over dat volle bureaublad: dat probleem zou al enige tijd over moeten zijn. Het kwam voort uit het feit dat het OS elke bestand op het bureaublad als een venster beschouwde, waardoor zwaar belast raakte. Maar zoals gezegd, dat zou nu zijn opgelost.

Bijdrager
    shakey

Dr. Maddox heeft gelijk. Macs onderhouden zichzelf. Na twee dagen van draaiende strandballen heeft mijn iMac weer zijn oude snelheid teruggekregen.

Bijdrager
    Vinhelper

Dus…als je dit topic een dag later had moeten openen, was het er niet eens gekomen?:lol:

Maar even serieus: andere mensen hebben er wel weer wat aan.:smile:

Bijdrager
    shakey

Iedereen natuurlijk van harte bedankt voor de reacties. :smile:Deze waren leerzaam.

28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.