28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)
  • Q:
    Bijdrager
    leentje

iMac 17" Intel loopt soms een paar seconden vast

hallo ik heb een imac 17 inc intel als ik hem lang heb aan staan dan loopt hij een paar seconde vast wat kan dat zijn zat er al aan te denken om een schine instalatie te doen maar hoe doe ik dat ik werkt nu met snow leopard en werkt sinds 23 weken op een mac heb er dus nog niet zoveel verstand van

Bijdrager
    KarelWillem

Hallo leentje, welkom hier.

Zou je eerst eens willen proberen zinnen te vormen met punten, komma’s en hoofdletters?
    Dan kunnen wij het ook lezen zonder zes pogingen te moeten doen.

Zoiets dus:

Hallo, ik heb een imac 17 inch Intel.
    Als ik hem lang heb aan staan dan loopt hij een paar seconden vast.
    Wat kan dat zijn?
    Ik zat er al aan te denken om een schone instalatie te doen, maar hoe doe ik dat?
    Ik werk nu met Snow Leopard en werk sinds 23 weken op een Mac.
    Ik heb er dus nog niet zoveel verstand van.

Bijdrager
    KarelWillem

Je hebt deze iMac tweedehands gekocht neem ik aan?
    Heb je er zelf misschien geheugen bij gezet of andere aanpassingen gedaan?
    Hangt er randapparatuur aan de iMac (printer, scanner, harddisk?)?

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Dit lijkt me een beetje HD gerelateerd. Draai eens een schijfscheck, en kijk naar je SMART. Doe ook een hardware test.

Bijdrager
    Mac Erger Je Niet

Snow Leopard (her-)installeren

1. Start de Mac op, terwijl je de c toets ingedrukt houdt, en voer de Snow Leopard installatieschijf in (Waarschuwing: Duw de installatieschijf nooit in de machine terwijl deze uit staat, het uitwerp-mechanisme zou hierbij kunnen worden beschadigd).
    Blijf de c toets ingedrukt houden tot je de de ‘Spinning Gear’ te zien krijgt
    De machine start nu op vanaf de installatieschijf.

2. Kies een Taal

3. Wil je een schone installatie uitvoeren, waarbij alle data van de harde schijf wordt gewist voor de installatie, ga dan eerst naar het menu Hulpprogramma’s (Utilities) bovenin het scherm, en kies Schijfhulpprogramma (Disk Utility). Als je je oude gebruikers en data niet wilt wissen, sla dit gedeelte over, en ga direct naar punt 4 . In het Schijfhulpprogramma, selecteer de harde schijf in het linker venster (die heet bijvoorbeeld ‘200.05 GB Hitachi HTSS..’), en ga naar de Tab ‘Partitioneren’. Bij Volume-indeling (Volume Scheme) kies je het aantal gewenste partities, gebruikelijk is 1 partitie (je zou nu vast een 2e partitie aan kunnen maken om Windows met behulp van Bootcamp te installeren, hiervoor is een partitie met minimaal 10 GB nodig).
    Controleer bij Opties of daar een GUID partitietabel is geselecteerd. Druk vervolgens op ‘Pas Toe’ (Apply). De harde schijf wordt nu volledig gewist en gepartitioneerd. Hierna kun je Schijfhulpprogramma afsluiten met Command-Q .

4. Selecteer de partitie waarop je Snow Leopard wilt selecteren. Deze heet doorgaans ‘Macintosh HD’. Bij Opties (Customize) kun je selecteren welke onderdelen er geïnstalleerd moeten worden.

Tip: Punten en komma’s maken je vraag wat leesbaarder, en een goede topic-titel doet ook wonderen.

Bijdrager
    Hansi2124
    leentje op 28 augustus 2010

hallo ik heb een imac 17 inc intel als ik hem lang heb aan staan dan loopt hij een paar seconde vast wat kan dat zijn zat er al aan te denken om een schine instalatie te doen maar hoe doe ik dat

Als je in het zoekveld hierboven in dit venster tikt “snow leopard instal” (zonder aanhalingstekens) kom je een heleboel onderwerpen tegen waar dit uitgelegd wordt, zoals in dit topic. Als je alles goed doorleest, is het niet moeilijk. Zorg altijd voor een recente backup van je bestanden die je wilt bewaren.

ik werkt nu met snow leopard en werkt sinds 23 weken op een mac heb er dus nog niet zoveel verstand van

In dat geval raad ik je aan om bijvoorbeeld de site van Apple tips eens rustig door te lezen. Begin gewoon onder “Beginners”;-)

Bijdrager
    leentje

Ik heb een virus op mijn mac . hoe haal ik die weg ?

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Een virus? Hoe weet je dat dan? Volgens mij is het probleem wat je hier hebt geen virus.

Bijdrager
    leentje

ik krijg van mijn contactpersonen een bericht dat ik een virrus hebt zij krijgen een berichtje van mij wat ik niet gestuurd hebt .

Bijdrager
    KarelWillem

Wat je ook hebt, een virus is het in ieder geval niet.:lol:

En verder gaat Leentje ook niet echt inhoudelijk in op de adviezen die gegeven zijn.
    Ik ben dus een beetje geneigd om dit topic maar links te laten liggen.

Leentje leest of luistert niet, òf is een keiharde trol.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Dat lijkt me eerder gewoon spam. Als een website je vraagt om je email adres en wachtwoord (een niet bekende site dus) dan hebben zij jou email en wachtwoord, en kunnen zij, namens jou, een email sturen. Dat is dus geen virus. Virussen zijn er nauwelijks voor de Mac. Snel even je email wachtwoord veranderen dus.

Moderator
    unSOUND
    leentje op 31 augustus 2010

ik krijg van mijn contactpersonen een bericht dat ik een virrus hebt zij krijgen een berichtje van mij wat ik niet gestuurd hebt .

Maak je dus niet druk, jouw machine heeft geen virus. Tenzij je Windows op die iMac draait… Bij dit soort gevallen heb jij geen virus, maar iemand die jouw e-mail adres in zijn of haar adresboek heeft staan. Die gaat dan dingen versturen met jouw adres als afzender…

Wat het bevriezen betreft, een defecte harde schijf klinkt mogelijk, probeer anders eens een ander account aan te maken en werk daar een tijdje mee.

Geblokkeerd
    Anoniem

Klinkt voor mij alsof je Hotmail account is gekraakt. Als ik jou was zou ik m’n password eens veranderen.

Bijdrager
    leentje

Het probleem van spam is op gelost door dat ik een ander password hebt genomen voor mijn email.iedereen nog bedankt voor de tips .en de hulp .

Bijdrager
    Hansi2124

Ik heb het gevoel dat we je nog terug gaan zien in dit topic….;-)

Bijdrager
    Vinhelper

Want is het probleem met vastlopen ook ineens over?:slant:

Bijdrager
    leentje

nee het vast lopen is niet verholpen .als de imac bv de hele dag aan staat dan loopt hij s,avond vast .2 tellen maar en steeds op nieuw naar een kwartier weer 2 tellen maar zo door .heb al een hardware test gedaan daar kwam niets uit geen fouten .

Bijdrager
    Hansi2124

Maar wat heb je dan tot nog toe verder gedaan met de tips die hier zijn gegeven? Vertel daar eens wat over….

Bijdrager
    leentje

IK heb een hardware test gedaan . schijfscheck, en SMART weet ik niet hoe ik moet doen ” .heb er nieuw geinstalleerde programma.s van af gehaalt. maar hij doet het nog steeds denk er aan om een schone installatie van leopard snow er op te zetten .

Bijdrager
    Trat
    leentje op 31 augustus 2010

Ik heb een virus op mijn mac . hoe haal ik die weg ?

Windows eraf halen…

Bijdrager
    leentje

Ik heb er geen windows op staan alleen osx10.6.4 dus snow leopard.

Bijdrager
    Hansi2124

Als je gaat naar Hulpprogramma’s > Schijfhulpprogramma en daar de bovenste regel in de linkerkolom aanklikt, zie je onderaan staan:

S.M.A.R.T.-status:
    Als alles goed is, moet daar achter staan Gecontroleerd

Je kan dan ook voor de zekerheid onderaan klikken op Herstel Schijfbevoegdheden.
    Hij controleert/herstelt dan het een en ander. Dat kan even duren, dus niet onderbreken.
    Als je dat hebt gedaan, heb je dan nog steeds die problemen? Zo ja, dan raad ik jou aan om een backup te maken en Snow Leopard opnieuw te installeren (zonder een bibliotheek terug te zetten). Als je niet weet na alles gelezen te hebben hoe je dat allemaal moet doen, raad ik je verder aan om het door iemand te laten doen die het wél kan.
    Misschien is er iemand van dit forum die bij jou in de buurt woont en je wil helpen…..

Bijdrager
    leentje

Oke bedankt voor de info.. ik heb een kennis die heeft ook een imac ik ga hem vragen om hulp .

Bijdrager
    Hansi2124

Lijkt mij heel verstandig;-)
    Laat hier in dit topic maar weten hoe het is afgelopen.

Succes!

Bijdrager
    leentje

We hebben ontdekt dat het aan de geheugen ligt. er zit nu 2 gb in en dat is te weinig voor snow leopard, ga morgen eentje van 4 gb kopen hopelijk is het dan op gelost .

Bijdrager
    Hansi2124

Voor SL is minimaal 1GB aan geheugen vereist, maar meer kan nooit kwaad natuurlijk. Let wel goed op dat je het juiste geheugen voor jouw type iMac koopt.

Bijdrager
    leentje

oke dat is toch ddr2sdram,

Bijdrager
    Hansi2124

Dat weet ik niet. Als je het programma Mactracker download, kan je daar je eigen iMac in opzoeken en zo ook de juiste specificaties van je geheugenmodules in terugvinden.

28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.