12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Franko

Imac ( Intel, witte ) Blijft hangen in grijs bootscherm

Een vriendin van me heeft een Imac Intel. Een witte. Mac osx 10.4 Tiger nog.

Probleem:

Als hij opstart blijft hij hangen in het grijze opstartscherm. Er is geen apple logotje of een ander icoontje te zien. Ik heb haar telefonisch uitgelegd hoe safeboot op te starten maar dit schijnt ook niet te werken.

Aangezien ik vanavond mag proberen haar Imac te gaan “maken” zoals zij het noemt:roll: ben ik op zoek naar enkele suggesties.

Bijdrager
    Mr. Jones

Ik hoop maar dat ze een goede backup gemaakt heeft.
    Het zou nl. zomaar eens een defecte HD kunnen zijn…:(

Bijdrager
    Franko

Ik betwijfel het ten zeerste :(

heb het er wel eens verteld maar ze heeft het denk ik nooit gedaan.

kan ik via de Tiger CD de hardware test uitvoeren? zodat ik de HD kan testen?

Bijdrager
    Ludo

probeer op te starten met :apple: -s
    als het goed is kom je in de unix terminal. Probeer een system check uit te voeren. (tik in: fsck -fy).
    volg het proces op het scherm. Hopelijk wordt e.e.a. gerepareerd. Na afloop tik je: reboot

Werkt bovenstaande niet, dan is hoogstwaarschijnlijk de HD de boosdoener. Vervangen is dan de enige optie.

@ Mr Jones: Het is happens en niet happends (in je onderschrift) :wink:

Bijdrager
    Franko

Bedankt voor de reactie.

Ik hoef niet in SUDO? ( ben niet zon linux/Unix kenner )

ik zal eens kijken vanavond ….

hoe doet Apple over het vervangen van HDD’s? geld daar ook de 1 jaar garantie regeling op?

Bijdrager
    Ludo

Nee het is geen moeilijke check. In het unix venster staat zelfs aangegeven wat je moet intikken om een check uit te voeren. Je zou dit ook even telefonisch kunnen doorgeven, dan weet je gelijk wat er aan de hand is. (sudo e.d. komt er niet aan te pas)

Bijdrager
    Franko

Ok, dan moet het geen probleem worden.

Ja ze zit momenteel denk ik op school dus er kan nu toch niet naar gekeken worden…. en ach .. een mooie vrouw zien vanavond is ook geen straf:P haha

nee maar zonder gekheid bedankt voor de reacties!:)

Als dit niet werkt kan ik haar wel naar de Apple reseller sturen voor een kapotte HD?

Bijdrager
    Ludo

Als de imac nog geen jaar oud is, valt ie nog onder de garantie, en dan lijkt het me zowiezo geen gek idee om even terug naar de apple reseller te gaan. Kun je gelijk een back-up schijf kopen :wink:

Bijdrager
    iJoost

Het fsck -fy verhaal kan wat gebruikersvriendelijker ook zo:

Opstarten van de Installatie-DvD > Schijfhulprogramma > Herstel schijf.

Bijdrager
    Franko

Ik ga het eens proberen vanavond. Bedankt!

zou het ook zo kunnen zijn dat mocht herstel schijf succesvol eindigen en hij boot nog steeds niet dat er toch iets mis is met het OS?

dat er dus een reinstall vereist is?

Bijdrager
    MichMich

andere tip… Onkoppel even ALLE hardware m.u.v. het toetsenbord en de muis. Ik heb ditzelfde probleem een keer gehad door een opstandige externe schijf.

Bijdrager
    Franko

probleem opgelost …

ze had der Ipod erin laten zitten :? :P

bedankt!

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.