10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    Skasoufle

iMac (intel 2006) blijft grijs scherm geven bij opstarten.

Hi all,

Ik heb onlangs heel veel problemen gehad met mijn iMac uit 2006.
    Allereerst is mijn harde schijf defect gegaan welke (volgens schijfhulpprogramma) niet meer hersteld kon worden.
    Heb nu een externe schijf uit een oude macbook via usb aangesloten en hier draait mijn systeem op wat prima werkt!

Mijn iMac begon kuurtjes te vertonen en extreem langzaam te worden.
    Opnieuw opstarten werkte heel even maar daarna weer erg langzaam totdat mijn mac helemaal niet meer wou opstarten en er enkel een lichtgrijs scherm zichtbaar bleef. Geen apple logo, geen laadbalkje. Niets. (wel opstart geluid)

Nu heb ik alle fora en elk mogelijke zoekactie via google afgespeurd maar er was GEEN oplossing.
    – PRAM resetten? helpt niet.
    – Hardware verwijderen en opnieuw opstarten? helpt niet.
    – Veilige modus? helpt niet.
    – iMac van stroom, usb kabels eruit, 10 seconden aan/uitknopje in, 30 seconden wachten (met stekker er nog uit),
    stekker er weer in? helpt niet (ventilatoren begonnen wel te loeien)
    – Booten vanaf opstartschijf? kan niet want mijn cd speler is kapot.
    – Booten vanaf externe usb opstartschijf? gaat niet want ik kan geen opstartschijf kiezen.
    – Opstarten met elk mogelijke toets op mijn toestenbord werkte ook niet…..

Enfin. Niets werkt:(

Nu ben ik alle antwoorden van verschillende fora eens samen gaan voegen en dagenlang allerlei combinaties proberen. Met resultaat!
    Mijn oplossing:

1. Alle hardware loskoppelen (USB, FireWire, Netwerkabels e.d.)
    2. iMac van de stroom halen (stekker uit het stopcontact) en ongeveer 10 seconden de aan/uitknop ingedrukt houden.
    3. iMac een nacht lang zo laten staan
    4. ’s Ochtends stekker in stopcontact
    5. USB schijf (met mijn OSX daarop) aansluiten
    6. Toetsenbord aansluiten
    7. iMac opstarten
    8. Inloggen… huh? inloggen? JAAA!
    9. Meteen mijn schijf scannen met schijfhulpprogramma (zonder resultaat, alles was goed)
    10. Safari openen en “etrecheck” downloaden
    11. etrecheck uitvoeren.
    12. Logbestand bekijken en daar naar handelen!

Het bleek dat er een licentie oid in mijn startup files stond die corrupt was genaamd Protec6.
    Bestand verwijderd, mijn mac opnieuw opgestart en nu loopt hij weer als een zonnetje!

Link: http://etresoft.com/etrecheck

Intel Core 2 Duo
    2.16 Ghz
    2GB
    OSX 10.6.8

Bijdrager
    Jeddes

Beste Skasoufle,

Ik zou als ik jou was even bellen met Macrepair. Zij hebben nog ervaring met oudere iMac’s en weten ook wel wat je eraan kan doen.
    http://www.macrepair.nl. Succes

Bijdrager
    WhiteElephant

Mooi verhaal Skasoufle.
    En fijn dat alles werkt.

Als gebruiker van in intel-iMac 2007 met 4GB en ook een Intel Core 2 Duo (2,4 Ghz) ben ik wel benieuwd: loopt jouw systeem echt soepel? Ondanks dat je weinig RAM hebt en OSX op een externe schijf staat.

Moderator
    Night

Info on Nalpeiron Protec6 antipiracy stuff:

Caution! Most ALL of the latest Alien Skin + OnOne + Nik Software plugin software will install the Nalpeiron Protec6 antipiracy stuff.
    (Many people report trouble with their Mac’s NOT going to sleep automatically when Nalpeiron gets installed)

What it does: basically it is some sort of conduit between the plugin and the registration for the plugin. Somehow it monitors the registration info and then validates it each time you launch the plugin that uses it(via the web or your local network ???).
    Without Nalpeiron present and running the plugin will refuse to function (usually with some type of an improper installation error message).

Bijdrager
    Skasoufle

@whiteelephant, ik heb altijd met deze mac gewerkt dus ik weet niet beter;)
    Ik gebruik wel zware programma’s zoals CreativeCloud van adobe en Logic Pro (met heel veel plugins).
    Gek genoeg en ondanks mn systeem op een externe hdd (ook nog eens via USB) loopt mn mac nog als een zonnetje!

@night, wellicht dat het probleem door Nik Viveza kwam. Probleem is gelukkig, na heel veel stress en gevloek, verholpen!

Bijdrager
    olga.p2000

Op dit moment draait mijn Mac mini ook vanuit externe SSD. Die wil ik door Macrepair in laten bouwen. Het maakt mij een beetje zenuwachtig dat mijn systeem van een USB afhankelijk is. Stel trek ik die USB kabel per ongeluk los? Trouwens, een keertje bijna gebeurd…

Het kost wel wat, maar na een paar keer video op YouTube te bekijken heb ik besloten om dat toch niet zelf te doen. Ram zelf upgraden lijkt mij een eitje, maar voor SSD inbouwen moet je zowat halve Mac uit elkaar halen…

Mensen, heeft iemand ervaringen met Macrepair?

Bijdrager
    Skasoufle

@olga.p2000
    Heb ook al een paar keer bijna de usb eruit getrokken maar nooit iets van gemertk gelukkig.
    Als ik de recensies en beoordeling van mac repair bekijk, ziet dat er goed uit.
    Zelf de schijf vervangen is volgens mij niet te doen zonder je mac te slopen :p.
    Mocht je het door macrepair laten doen, zou ik graag de uitkomst willen weten! Succes!

Bijdrager
    Brombeer

@skasoufle
    Ga eens op zoek naar Apple Service Diagnostic 3s108 (desnoods even googlen met de toevoeging “fileupload”)

Voor Apple is jouw machine vintage geworden, wat er op neer komt dat de ASP niets meer voor je mag doen. In de tijd dat ze er nog wel support op gaven, zou het eerste dat ze deden deze diagnose op de machine loslaten zijn geweest.
    Het is niet zaligmakend, ik heb van die generatie een 24″ met het bekende grafische kaart-probleem, waar ASD een ‘alles OK’ geeft terwijl de flubbertjes op het scherm staan, maar het heeft mij ook vaak genoeg op defecten gewezen.
    En iets om uit te printen en achter de hand te houden: opstarttoetsen.

Bijdrager
    olga.p2000

@skasoufle: SSD is vandaag door Macrepair vervangen. Ik zit nu met mijn Mac mini te stoeien en lijkt alles prima te zijn gegaan.:)
    Ik ben heel blij.

Ik hoor nu alleen een zachte, zeer hoge toon. Die was er niet. Die “piept” even 10 seconden en daarna is het 10 seconden stil en dan weer. Soms is het langer stil. Zou SSD dat doen? Het is in iedere geval zeker geen fan. Voor zekerheid heb ik even SSD Fan Control geinstalleerd.

Hoe dan ook, ervaring met Macrepair was prettig. In klein uurtje alles gepipt. Parkeren makkelijk (alleen betalen, 4 euro per uur: voor gemeente Amsterdam). Mensen zijn vriendelijk. Zou er iets aan de hand zijn, zal ik weer daarheen gaan.

Bijdrager
    Skasoufle

@olga.p2000, goed om te horen! Je mac zal nu in alles wel sneller zijn!? Lijkt een probleem met de schijf wat je omschrijft, misschien kan je je beroepen op je reparatiegarantie bij Macrepair (meestal 3 maanden). En als je al een goede ervaring met ze hebt, zou ik als ik jou was zeker nog even contact met ze zoeken!

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.