8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    mbaert

iMac intel 17" via ext HD opstarten-welk systeem

Mijn iMac intel 17″. De harde schijf daarvan heeft het begeven. De voeding heeft een “overdosis” gekregen. Nu wilde ik eerst proberen of ik de iMac verder nog goed aan de praat krijg door een externe HD via FW eraan te koppelen en daarvandaan op te starten. Via een externe DVD drive (de interne is ook kapot) kreeg ik nl wel de computer aan. Ik kon toen natuurlijk niet vanaf de installatieschijf het systeem installeren op de interne HD omdat die kapot is.

Mijn vraag is nu eigenlijk 3-delig.

a) welk systeem kan ik op die HD zetten waarmee ik die iMac op zou kunnen starten en er gewoon nog mee werken?

b) kan dat eventueel ook met de installatiedvd’s van nieuwere computers? Ik heb nu schijven liggen van een 21″ van 2010 en een van een 27″ van 2009. Of moet het een systeem zijn dat compatibel is met de iMac 17″, eventueel van de originele (ik geloof 10.3).

c) als de voeding kapot is van de interne HD, is het dan nog mogelijk om een andere interne in te bouwen of kan ik er van uitgaan dat als ik de computer met beeld krijg er verder niets is beschadigd en ik met een nieuwe interne geen verdere problemen krijg? (Dit wil ik dus testen met die externe aan te sluiten).

Bijdrager
    Pieterr

a) Je hebt een Intel iMac. Dus je kunt zo’n beetje iedere OS X versie gebruiken (incl. Snow Leopard).

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

b) Zo’n grijze DVD die bij een Mac zat is niet te gebruiken als het van een ander model is. Je moet of de originele van de 17″ pakken of een retail versie van SL kopen.

c) Geen idee. Ik denk dat je gewoon de interne moet vervangen of laten repareren. Ik weet er niet al te veel van (elektronica), maar ik denk dat 1 kapotte component voor een zekere “onbalans” kan zorgen….

Bijdrager
    mbaert

OK, dank voor de reacties, de kapotte schijnt niet te repareren te zijn. Dus da’s pech. Misschien dan toch beter eruithalen en vervangen voordat het zo nog problemen gaat geven (zelf ook niet veel verstand van electronica). Jammer dat die grijze DVD’s niet werken. Zal eens zien of ik de originele er nog bij kan terugvinden.

Bijdrager
    Pieterr

Een retail Snow Leopard DVD kost 29 euro. Maw dat hoeft je de kop ook niet te kosten.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dat was toch alleen als je wilde upgraden van Leopard naar Snow? De TS zegt dat de originele DVD 10.3 is…

Bijdrager
    Pieterr

Je kunt er gewoon een “Clean Install” mee doen (maw het is geen upgrade-only schijf).

De 17″ Intel iMac (2006) kwam met Tiger (10.4.4).

Bijdrager
    mbaert

Net met de originele (TIger 10.4.4) schijfjes op een externe HD het systeem gezet. Werkt als een trein. Alleen blaast de ventilator nu heel de tijd. Da’s minder. Daar zal ik misschien nog eens naar kijken.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.