24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:

Bijdrager
    As29

iMac i7 versus iMac pro

Hallo, ik ben toe aan advies. Heb nu een Mac Pro early 2009 model. Is extreem aan vervanging toe. Ik werk (professioneel) met photoshop en lightroom, en zo nu en dan wat video editing met premiere elements. Zal zeker wat meer met 4K gaan werken. Ook heb ik als fotograaf ook veel opslag capaciteit nodig. Ik heb nu een bedrag van €5000,- bij elkaar. Waar ik deze het beste aan besteden? Is een iMac i7, 32GB geheugen, 512 SSD voor de software en de rest besteden aan een goeie externe HHD voor opslag voldoende?

Of ietwat over de begroting naar een iMac Pro met een SSD van 1TB en dan in de toekomst een extra externe HHD erbij kopen?

Waar zou ik meer snelheid uithalen voor mijn werkzaamheden en zonder een (kostbare) overkill te plegen?

En kan ik intussen mijn oude Mac pro als extra opslag voor alle oude bestanden blijven gebruiken? (niet voor dagelijks gebruik)

Graag jullie mening…mijn huidige mac Pro

Bijdrager
    Shmoo

Ik zou gaan voor een standaard 27″ maar dan met wat extra features omdat je toch al voldoende budget hebt gespaard. Al hoef je dat ook niet perse allemaal op te maken aan de computer zelf. Je kunt ook externe Samsung T5 SSD opslag kopen of software ….

Voorbeeld:

Kiest de optie nummer 3 (helemaal rechts) van de 27″ iMac – voeg daar de i7 processor-upgrade aan toe + 1TB SSD optie. Dan zit je op 3550,- en kun je zelf nog ergens meer RAM geheugen kopen en erin prikken.

Dat moet echt wel voldoende power zijn voor het geen dat jij doet. Zeker als je vandaag de dag nog steeds op een 2009 machine werkt. Ongeacht of dat ding een Pro labeltje heeft of dat kermis op de achterkant staat, er is geen iMac in de huidige line-up die bang zal worden van jouw 2009 machine.

Bijdrager
    As29

Ik begrijp ook dat het een enorme stap vooruit is vanaf 2009. Maar ik wil over paar jaar geen spijt krijgen omdat ik te gretig geweest ben. Ik vind het daarom belangrijk van mensen die er meer verstand van hebben dan ik, te horen dat een (geüpgraded) iMac voldoende is voor mijn werkzaamheden.

Jouw advies is dus i7 met 1TB SSD (en dan wat? 16 Gb bestellen en er zelf nog eens 16 bijprikken?)

Moderator
    Night

Dan koop je nu een tweedehands iMac uit 2017 met bovengenoemde specs en over een paar jaar een Tweedehands (i)Mac Pro die dit jaar zijn uitgekomen en binnenkort uitkomen.

Bijdrager
    SuperAn

Of je vervangt de cpus in je huidige mac voor een prikkie,is goedkoper dan een tussentijdse iMac kopen.
    Mss kan je er ook een Gtx 760 voor kopen in tussentijd. Deze zijn niet meer zo duur en de sprong van je gt120 is enorm.
    Dit is me dunkt de goedkoopste oplossing.

Bijdrager
    RobApple

Mac Pro4,1 2009 8-Core Upgraden naar Mac Pro5,1 2009 12-Core met 2x 6-Core 3,46GHz is vele malen goedkoper en sneller.

Een snellere NVIDIA GTX 780 3GB met 4K videokaart of hoger en 48 GB / 6x 8 GB RAM geheugen en de Mac Pro Pro5,1 2009 12-Core gaat jaren mee.

Bijdrager
    Shmoo

Probleem met jullie kneuzen is altijd dat jullie geen centjes hebben dus moeten jullie altijd voor de goedkoopste oplossing gaan omdat iets anders niet toekijkend is. Hierdoor denken jullie meteen ook dat dit de beste oplossing is.

Topic starter heeft gewoon gespaard en een heel reëel budget. Deze is dus niet opzoek naar de goedkoopste maar naar de beste oplossing.

Bijdrager
    RobApple

Wie vallen er onder de categorie “jullie kneuzen”. Slaat helemaal nergens op, schaam je, jij valt er in ieder geval wel onder met je arrogantie. Ik draag een oplossing aan, niets is verplicht, maar om te denken dat een niet modulair iMac 2017 een handig systeem is voor zoveel geld, betwijfel ik sterk. Onnodig veel geld uitgeven is niet aan te bevelen. Mac Pro Upgraden en over twee of drie jaar weer verder kijken lijkt mij een veel betere en snellere optie en is stukken efficiënter.

Bijdrager
    SuperAn

@robapple +1

Zeker als uit huidige machine lang niet alle potentieel is gehaald, kan er voor relatief weinig geld een heuse verbetering geboekt worden.
    Je moet geen 5k er tegen smijten om te kunnen photoshoppen, eventueel kan er nog gewerkt worden met 2 ssds in een raid 0 als boot.

De machines die Apple voor het moment heeft zijn gewoon niet pro genoeg. Echte pro machines moet je kunnen upgraden along the way je hem gebruikt.

Groeten

Moderator
    Night

@shmoo: TS gaf al duidelijk aan dat het budget ca. € 5000 euro is. Binnen dát kader de verstandigste oplossing bedenken, lijkt met niet echt “voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten”.

Bijdrager
    Shmoo

Ik heb het ook niet over de TS maar over die twee die zich ook aangesproken voelen.

Bijdrager
    Furbz

Even on topic:

Ik heb een iMac 2017 en gebruik deze intensief met fotografie en film. Op dagelijkse basis!
    4k Nog niet heel veel (of met heel veel LUTS) maar eigenlijk gaat dat best lekker.
    Mijn setup:

De duurste 2017 met 8GB GPU, 512 SSD.
    Daarnaast gebruik ik een  Externe RAID schijf voor opslag en een Samsung Externe SSD als scratch disk.
    24 GB RAM (heb nog niet het idee dat 32 nodig is, maar dat is voor 100 euro zo bijgeprikt).

Kort gezegd: ik ben heel blij met mijn setup!

Bijdrager
    As29

Bedankt voor jullie reacties. Terugkomend op wat geschreven is, ik heb ook een hekel aan mensen die “voor een dubbeltje op de eerste rang” willen zitten. Maar ik heb tevens ook bewondering voor mensen die met weinig middelen het beste uit hun Mac weten te maken. Tot welke groep iemand behoort maakt me eerlijk gezegd niks uit, wie de schoen past… De enige “kneus” hier ben ik als ik lees wat jullie allemaal schrijven, omdat mijn kennis zich beperkt tot het bijprikken van wat geheugen. En dit niet te danken aan mijn eigen vaardigheid maar aan het gemak van mijn Mac Pro. Ik heb hard gewerkt voor mijn € 5000,-. Heb geen zin in gedoe. Wil er het liefste een lange tijd klaar mee zijn tenzij het heel simpel te upgraden is. En kennelijk kan de huidige iMac Pro (door een leek als mezelf) niet geupgrade worden. Dus rest mij weer de keuze. En waarmee kan ik het langste vooruit? Nu een overkill plegen voor de toekomst? Of kan ik net als bijdrager hierboven zat uit te voeten met een iMac voor hetgeen ik doe.

Bijdrager
    Furbz

Ik zou het zo afwegen (jij bepaalt zelf je budget, daar ga ik niet over bakkeleien)

1. Wil je Pro? (Met andere woorden: krijg je spijt als je dat niet doet?) Ik vond 5 ruggen overkill voor fotobewerking en af en toe film.
    Maar ik ken mezelf als ik iets wil, dan wil ik het beste kopen anders krijg ik spijt. Toch voor de 2017 versie gekozen;)

2. Wat is je core business? Fotografie? Dan is de iMac voldoende! Mix? Dan is de iMac voldoende! Vooral video? Dan zou
    ik gaan voor de pro. Video is een zuiger van systeembronnen.
    Verdien je geld met deze machine? Dan is 5000 zo terugverdiend.

3. Wil je zelf bijprikken (RAM) dan 2017. Wil je dat niet en ineens alles kopen dan Pro

4. Wil je 5000,- uitgeven en dan sparen voor accessoires? Of vind je het ook prima om nu alles in 1 te kopen?

Nogmaals: langst vooruit zal de Pro zijn. De vraag is of je het nodig hebt.
    Is het je zakelijke machine om geld mee te maken?
    Is het hobby? Dan zou ik voor de 2017 gaan met accessoires.

Maar wat we je ook vertellen: de een vindt dit, de ander vindt dat. We hebben allemaal prima punten,
    maar jij met de knoop hakken!

ps: https://www.theverge.com/2017/6/7/15751814/apple-imac-2017-first-look-review-specs-ram-4k-video-editing

• Deze reactie is gewijzigd 3 maanden, 3 weken geleden door  Furbz.

Bijdrager
    Shmoo

Het ‘probleem’ is vooral dat jij op dit moment een computer hebt uit een compleet andere generatie. Dat is een heel ander tijdperk geweest waar upgraden of beter gezegd de mogelijkheid tot upgraden en het bijprikken van RAM geheugen heel erg belangrijk was.

Tegenwoordig is dat veel minder, ik zeg niet dat je niet meer naar het RAM volume moet kijken en dat het niet belangrijk is maar tegenwoordig is het veel meer zaak om meteen het juiste RAM volume erin te zetten voor de gehele gebruikersduur van de computer. Even heel zwart/wit gezien en buiten het gebied van computers waar jij naar op zoek bent maar, stel dat ik vandaag een nieuwe MacBook zou kopen met standaard 8GB RAM dan zal die machine gewoon de volledige 5-8 jaar kunnen functioneren op die 8GB RAM daar komt geen dag bij kijken waar je 16GB moet hebben omdat diezelfde machine dan ineens beter zou presteren – die tijd bestaat al heel lang niet meer omdat Apple in OS X / macOS tegenwoordig op een compleet andere manier met RAM geheugen omgaat, veel efficiënter.

Het is allemaal gebaseerd op angst en onderbuikgevoelens die nergens op gefundeerd zijn. Kijk naar de feiten, Apple is in 2011-2012 begonnen met het solderen van RAM in alle nieuwe generatie Macs. Ik moet de eerste persoon nog tegenkomen, die nu zo’n 5 a 6 jaar later zijn Mac heeft moeten vervangen omdat er te weinig RAM inzat. Ik bedoel, er zijn MacBook Air’s in 2011-2012 verkocht met fixed 4GB RAM. Die machines functioneren vandaag de dag nog steeds op het laatste OS. Het zullen geen werkpaarden of krachtpaters van machines zijn maar dat waren ze in 2012 ook niet. Je kocht geen MacBook Air met 4GB RAM in 2012 om er videobewerking mee te doen – dat waren machines voor mobiliteit en onderweg tekstverwerken, mailen en dat soort Office -achtige taken. Diezelfde taken kun je nu 2018 nog steeds op die machine uitvoeren. Even los van het feit dat de accu mogelijk aan vervanging toe is maar qua prestaties trekken die machine voor diezelfde taken het nog steeds omdat macOS gewoon heel erg geoptimaliseerd is voor al het Mac hardware dat Apple al jaren gebruikt.

Tegenwoordig moet je ook niet meer zo heel erg naar dat labeltje Pro kijken/zoeken want voor het geen dat jij doet – heb je echt geen Pro-Pro machine nodig zoals we dat vroeger (voor 2010) wel adviseerden. Laten we eerlijk zijn, elke 27″ iMac die Apple op dit moment verkoopt is gewoon per definitie geen ‘consumenten’ machine. Dat zijn geen computers waar men voor naar een MediaMarkt gaat en daar zegt, meneer ik heb een computer voor thuis nodig want ik bewerk graag foto’s voor mijn blog en ook af en toe een vakantiefilm vanaf mijn GoPro en iPhone camera. Als je dat zou vragen dan krijg je never en nooit een 27″ iMac als advies want dat is veel te veel machine voor dat soort taken. De drempel om een 27″ iMac te kopen ligt zelfs nog iets hoger en dan kom je echt al in het zakelijke en meer serieuze werk gebeid qua doelgroep terecht. Een 27″ iMac is gewoon een vet serieuze machine, welk model je ook koopt incl. een SSD schijf erin. Het probleem is vooral dat er geen labeltje Pro op staat dus begrijpen bepaalde mensen niet wat ze er mee meoten. Zonder mensen in hokjes te willen duwen maar er zijn mensen met een grijze Mac Pro kast onder hun bureau die niet willen begrijpen dat een ‘gewone’ 27″ iMac qua prestaties het allemaal makkelijk kan trekken voor hen. Het probleem is vooral dat zij iMacs als NIET-professionele machines zien dat consumenten kopen omdat ze iets moois op hun bureau willen hebben staan. Omdat deze mensen voor 2010 een computer kochten en dan werd hun verteld dat ze Professionals waren dus kreeg je ook een machine met het labeltje Pro erop. Die mensen hebben echt een generatieprobleem omdat je niet elk jaar een computer koopt dus weet je ook niet wat er allemaal speelt tegenwoordig. Wat je dan heel erg krijgt zijn mensen die dingen roepen als, wanneer een machine niet modulair is kan het never en nooit een Pro machine zijn. Dat is natuurlijk complete onzin.

Ik durf zelfs zover te gaan dat op basis van, Photoshop, Lightroom en af en toe 4K videobewerking …. Dat een instap 27″ iMac al kan voldoen als minimale specs computer. Stel je zou geen budget hebben en in nood zitten omdat je huidige machine overleden is dan durf ik te zeggen dat jij met ondergaande computer uit de voeten zou kunnen voor bovenstaande taken. Het renderen/exporteren van 4K video zal dan niet in real time gebeuren en taken floepen niet zo op beeld maar dit is wel een werkbare machine. Kosten 2500,- excl. RAM upgrades die je zelf moet doen.

Echter, omdat jij al gespaard hebt en niet voor het minimale hoeft te gaan zou mijzelf ook meteen een veel betere machine geven die + 1000,- duurder is dan de minimale instap die jij nodig hebt maar daar krijg je dan wel een dag en nacht verschil in kwaliteit voor terug. In mijn ogen is dat die 1000,- euro, die nog steeds ver beneden jouw budget zit meer dan waard.

Deze Core i7 upgrade heb jij echt niet nodig voor Photoshop en Lightroom. Dat is pure luxe dat het videobewerken meer aangenaam maakt en de algehele beleving van de computer fijner maakt. Met de eerste optie Quad Core i5 optie kun jij al Photoshoppen tot je gek wordt. Photoshop vereist echt geen 8GB grafische rekenkracht. Als je 2GB grafische rekenkracht hebt dan is Photoshop al reuze happy. Software van Adobe is vooral als een lomp olifantje in de woonkamer. Het is heel toegankelijk om te installeren op basis van minimale specs maar de software zit niet heel erg sterk in elkaar waardoor je performance verliest en dat maakt het allemaal wat ‘lomper’ in beleving op je computer. Zou jij Final Cut Pro van Apple installeren ipv Adobe Premier dan zie je een wereld van verschil qua performance omdat Final Cut Pro speciaal gemaakt en geoptimaliseerd is voor de Mac, het haalt het maximale qua performance uit je machine omdat het gebruikt maakt van allerlei integraties die Apple in ons systeem stopt en waar software developers gebruik van kunnen maken. Adobe doet dit niet of heeft daar een veel lagere prioriteit in omdat het ook software maakt voor Windows en daar hebben ze natuurlijk niet deze speciale integraties zoals Metal.

Niet alles is gebaseerd op hardware specs of kun je terugrekenen naar benchmarkcijfertjes. Bepaalde jongens willen dat nog wel eens doen. Dan halen ze de benchmarkcijfertjes erbij en dan staat er dan computer X scoort 18.000 punten en computer Y 23.000 dus computer Y is beter en moet je die nemen. Zo werkt dat natuurlijk niet want niemand kan jouw vertellen wat het verschil van 5.000 punten is en hoe je dat kunt uitdrukken in werken en met een machine.

Dit soort computers kopen is echt geen pretje en adviseren is zeker niet eenvoudig maar ik ken heel wat mensen die op een gewone 27″ iMac 5K met de Quad Core i7 upgrade gewoon al hun videowerk doen dus die machines hebben voldoende performance in huis. Neem gewoon eens een dagje de tijd om allerlei video’s op YouTube te bekijken of mogelijk wat reviews op het internet te lezen omtrent de performance van de Core i7. Begin met dit filmpje.

Moderator
    Night

Persoonlijk, maar dat mag je gewoon naast je neerleggen, zou ik de keynote van Apple die (waarschijnlijk) ergens in de Lente en/of juni gepland staat, even afwachten. Als daar geen sprake is van een nieuwe, modulaire MacPro, waarover zoveel voorspellingen rond gaan, dan zou ik voor de iMac Pro gaan, want dan zal de nieuwste Mac Pro hoogstwaarschijnlijk tóch niet voor 2019 verschijnen.

https://www.macworld.co.uk/review/mac-pro/mac-pro-2018-or-2019-preview-3660979/

http://appleinsider.com/articles/17/04/04/all-new-mac-pro-with-modular-design-apple-branded-pro-displays-coming-in-2018

(Verkijk je niet op de plaatjes: Apple heeft al aangekondigd dat de nieuwe Mac Pro niet rond zal worden)

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Ter info: https://buyersguide.macrumors.com/#iMac : Caution Approaching End of Cycle

Een iMac 2017 is dus momenteel niet meer de beste koop. Binnen enkele maanden mag er een nieuwe verwacht worden en ik heb ergens gelezen dat ze nu een 6 core model zouden hebben. De iMac Pro is een heel mooi toestel maar te duur in mijn ogen, omdat alle componenten van Apple zijn, je kan zelfs geen RAM upgraden. Je kunt natuurlijk wachten op die modulaire Mac Pro, maar ik vrees dat die niet voor dit jaar zal zijn. Misschien kun je zoals NIght zegt de keynote van Apple afwachten.

Terloops zeg ik nog even dat ik zelf werk met Mac Pro 2009 waarin een 6core 3,33 processor steekt waarvan ik nog steeds heel tevreden ben. De GT 120 videokaart heb ik vervangen door een Geforce 980. Er zitten 2 SSDs in, waarvan één op een PCI-kaart. De machine is niet meer te vergelijken met mijn originele 4 core 2,66. Aangezien Premiere Pro profiteert van CUDA is een nVidia kaart interessant. Indien je echter Final Cut Pro gebruikt zou een iMac met zijn Radeon een betere keuze zijn.

Bijdrager
    RobApple

Final Cut Pro: zet er een ATI Radeon HD5770 1GB of ATI Radeon HD5870 1GB GPU kaart naast in slot 2 en je hebt beide van twee werelden.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

<p class=”cite”>RobApple op 4 maart 2018 om 10:37</p>
    Final Cut Pro: zet er een ATI Radeon HD5770 1GB of ATI Radeon HD5870 1GB GPU kaart naast in slot 2 en je hebt beide van twee werelden.

Dan heb je wel plaats voor extra voedingskabels nodig, ik weet niet waar je die zou aansluiten want een Geforce Nvidia heeft al twee voedingskabels nodig. Misschien assitentie zoeken bij een drive bay? En die Radeons hierboven vermeld ondersteunen geen Metal. Misschien is een Radeon 7970 een betere optie? Die heeft ook 3GB VRAM. Of zou dat de voeding overbelasten?

http://barefeats.com/wst10g14.html

Bijdrager
    RobApple

Twee voedingskabels met splitters, probleem opgelost. AMD Radeon R9 280X 3GB voor Apple Mac Pro 2008~2012 – NIEUW is de beste keuze.

Voeding van 900Watt raakt echt niet overbelast.

• Deze reactie is gewijzigd 3 maanden, 3 weken geleden door  RobApple.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

<p class=”cite”>RobApple op 4 maart 2018 om 13:57</p>
     AMD Radeon R9 280X 3GB voor Apple Mac Pro 2008~2012 – NIEUW is de beste keuze.

Voeding van 900Watt raakt echt niet overbelast.

Dank je voor de info. Waar kan je die kopen? En is er een bootscreen?

Bijdrager
    TheBigZ

Mac Hammer Fan op 4 maart 2018 om 22:18

Dank je voor de info. Waar kan je die kopen?

Een RX570 of RX580 is inderdaad makkelijker te vinden.

https://nl.hardware.info/nieuws/55089/hardwareinfo-gpu-watch-alle-videokaarten-uit-voorraad-leverbaar

Moderator
    Night

Door cryptomining is er op dit moment een tekort aan GPU’s. Vandaar dat niet alle typen videokaarten (m.n. de allernieuwste/-snelste) goed voorradig zijn.

Bijdrager
    SuperAn

Beste,
    Ik gaf mijn advies rekening houdend met dat de houding iMacs gewoon “te aftands” zijn om mee te beginnen in hardware land. Coffee lake processoren (8ste gen) zijn nu toch al aan klein half jaartje op de markt, en na lange tijd stilstand op cpu vlak is deze generatie het echt wel waard om op te wachten.
    Om nu nog een premium te betalen voor oude hardware,… (ook al is er in Apple land voor de moment niets beters te krijgen).
    (Of het voor een bedrijf is, speelt natuurlijk ook een rol in de kost verantwoording) het lijkt me een fijnere gedachte om met je geld een machine te kopen die op het moment van aankoop echt State of the art is.
    @shmoo benchmarks hebben wel degelijk een nut, het is maar hoe je ze leest natuurlijk. Als je met een relatief goedkope mannier op een prestatie niveau tussen een iMac pro en een iMac 4k in kan komen, lijkt men dit het overwegen waard, althans tot er een volgende nieuw model komt waar de configuraties iets moderner zijn.
    Over alles op voorhand kopen, in hardware land veranderen bepaalde zaken relatief snel, vandaag de duurste titan kaart kopen, heeft op zich weinig zin wanneer het bedoeld is enkele jaren te proberen mee te draaien op hoog hardware niveau, bv de nieuwe ai features op de nieuw generatie volta kaarten, zijn niet iets waar men pak weg een half jaar terug rekening moet houden.
    De noden van een persoon/bedrijf veranderen over tijd. Het is moeilijk te voorspellen welke software, soort footage,… je gaat gebruiken.

De aankoop van nieuwe hardware, is vaak niet echt rationeel, de waw elementen die door de fabrikant of kennissen aanwezig lijken te zijn, moeten meestal wel met een korreltje zout genomen worden.

Groeten

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.