30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)
  • Q:
    Bijdrager
    mathijsvanderhurk

iMac i5 met 12GB nog steeds traag

Hoi,

Ik heb nu ruim 2 jaar mijn prachtig mooie iMac 27″ Core i5 2.7GHZ, vrijwel direct na de aankoop uitgebreid naar 12GB DDR3 geheugen (1333mhz). In het begin was de iMac enorm snel. Maar later werd dat minder.
    Aantal keer een re-install gedaan, wat vaak wel even helpt.

Nu heb ik recentelijk een reinstall gedaan, maar de iMac is zo tergend langzaam. Ik heb iBench gedraaid en krijg daar als resultaat een 6.2 uit.
    Verrassende info:

– Total CPU number: 4
    – Physical CPU number: 1
    – Bus Frequency: 100.0 MHz

Ik heb slechts 128 gb van de 1TB gebruikt op mijn HDD. Ik wil er binnenkort een SSD in plaatsen, maar vraag me af of dat de traagheid op lost.
    Iemand tips?

Grt

Bijdrager

Heb dezelfde iMac als jouw, ook met 12GB RAM erin. Heb hetzelfde ervaart, ik heb toen besloten om er (zelf) SSD in te bouwen. Sindsdien voelt hij weer enorm snel aan. En zeker als je maar 128GB gebruikt, is dit heel goed te doen.

Bijdrager
    mathijsvanderhurk

@MartijnH, SSD komt volgende week binnen. Hoop dat het inderdaad helpt, want nu word ik gek;-)

Bijdrager
    KarelWillem

Een harddisk wordt niet opeens in 2 jaar van heel snel, tergend langzaam.

Daar moet dus iets anders aan de hand zijn.

Geen WiFi-kaart in je (i)Mac G3, G4, G5? Snel opgelost!

Bijdrager
    mathijsvanderhurk

@KarelWillem Dacht ik ook al… Maar, hoe kan ik testen wat het is? Kan het ’t geheugen toch zijn?

Bijdrager
    fred44nl

een harde schijf kun je eenvoudig testen met Smart-Utility:

http://www.volitans-software.com/smart_utility.php

Bijdrager
    KarelWillem

Zolang je nergens mee vergelijkt zeggen die benchmarks ook erg weinig volgens mij?

Zie bijvoorbeeld dit staatje, waarmee vergeleken jouw iMac dus behoorlijk snel is (toch?).

Bijdrager
    mathijsvanderhurk

@Fred44nl SMART utility geeft een “Overall SMART Status: Failed”, maar verder zonder uitleg.
    De schijf heeft ook een temperatuur van 59 graden.

Bijdrager
    fred44nl

de conclusie zal wel in de richting van een defecte schijf gaan.
    begin al vast maar met het maken van backups !!!

je kunt op dat scherm nog wel meer info te voorschijn halen:

laat dit plaatje van jouw HD eens zien.

Bijdrager
    Mac Erger Je Niet

Smart status failed? Hou maar op met zoeken. Vervangen die schijf.

Bijdrager
    GoeieDag

Shit mensen, hoe vaak moet iemand hier nog een topic over starten?
    Als Mathijs nou even de moeite had genomen een simpel zoekopdrachtje eruit te gooien, had ie vele goed tips gevonden, waaronder Smart Utility. En dat ondanks 12 GB… duh!

Bijdrager
    mathijsvanderhurk

@GoeieDag Ik heb gezocht, maar geen probleem kunnen vinden in andere topics. Ik ben ruim 3 weken op zoek geweest op het internet voordat ik dit topic uit frustratie startte. Ik ben al 8 jaar Mac gebruiker, tot alle tevredenheid. 2 jaar geleden deze iMac voor heel veel geld gekocht, en dan loop ik tegen een gigantisch frustrerend probleem aan en dan is een beetje hulp fijn. De mede forumgebruikers snappen dat maar jij schijnbaar niet.

Bijdrager
    fred44nl

komt deze iMac niet in aanmerking voor het HD-vervangings-programma ??
    er is een serie iMac geweest met niet erg beste HD’s.

http://www.apple.com/nl/support/imac-harddrive/

Bijdrager
    mathijsvanderhurk

@Fred44NL ik heb net met Apple gebeld; helaas komt deze niet in aanmerking voor het HD-vervangingsprogramma, ondanks dat hier ook een Seagate schijf in zit…. #FAIL

Bijdrager
    fred44nl

als je handig bent, dan doe je het zelf:)
    handleidingen zijn er in overvloed, deze bijv.;

http://www.ifixit.com/Guide/Installing+iMac+Intel+27-Inch+EMC+2429+Hard+Drive/7555/1

zorg wel voor goed gereedschap, wat je op internet kunt kopen.

http://eshop.macsales.com/item/OWC/DIYIM27SSD11/

begin maar met backuppen:)

Bijdrager
    mathijsvanderhurk

@Fred44nl Yes, heb toevallig vorige week zo’n kit besteld, om een net aangekochte SSD er naast te plaatsen. Dan maar meteen de gewone HDD ook vervangen:)

TNX voor de reacties.

Bijdrager
    Maverick9898

Ook nog een tip: bespaar je voortaan de moeite om herinstallaties van het OS uit te voeren. Tenzij jij zelf met het OS hebt geklooid (en ik krijg niet de indruk dat jij een dergelijk figuur bent), zoals CleanMyMac ofzo, dan is een herinstallatie van het OS nooit nodig en lost niks op. Anders dan Windows, is OSX een goed geschreven stuk software. Als je Mac dergelijk gedrag vertoont zou ik me voortaan direct melden bij het forum. Als je deze informatie eerder had verschaft hadden we je eerder kunnen helpen:). Velen van ons (waaronder ik) weten precies wat je meemaakt, namelijk. Verder geen kritiek, ofzo, maar ik probeer je erg veel werk te besparen;)! Herinstallaties zijn echt een pain-in-the-ass, namelijk!

Bijdrager
    mathijsvanderhurk

@Maverick9898 Thnx.. Ik heb 2x re-install gedaan, beide keren omdat ik van locatie met de Mac ben gewisseld en dus alle data moest wissen ;-).
    Clean my mac en andere zooi installeer ik nooit :).

Bijdrager
    Mac Erger Je Niet

Herinstallatie nuttig? Zelden. Maar Pain-in-the-ass?

– herstart van de recovery partitie
    – installeer opnieuw
    – koffie zetten, boterhammetje..
    – klaar.

Valt zat mee…

Bijdrager
    Maverick9898

Ja, als je het zo zegt klinkt alles simpel natuurlijk:P. Wat dacht je van je data terugzetten? Dat kan best even duren. En het is gewoon zonde van je tijd. Je hebt gelijk, ik heb het wellicht wat overdreven;). Het is ook niet lastig. Maar het is wel onhandig en onnodig in heel veel gevallen:).

@mathijsvanderhurk: haha, mooi:). Dit forum is sowieso altijd de beste plek om naartoe te komen. De gecombineerde kennis hier over computers stijgt echt enorm boven dat van een gemiddelde Apple Store / APR medewerker. Waar ik ook ter wereld kom, die lui weten nooit wat. Terwijl hier is er nagenoeg altijd wel iemand die een oplossing weet:).

Bijdrager
    IGBA
    Maverick9898 op 13 juni 2013

Ja, als je het zo zegt klinkt alles simpel natuurlijk:P. Wat dacht je van je data terugzetten?

Niet nodig: bij een normale herinstallatie blijven die behouden.

Bijdrager
    GoeieDag
    mathijsvanderhurk op 13 juni 2013

De mede forumgebruikers snappen dat maar jij schijnbaar niet.

Ik snap het heel goed, en snap ook dat je het heel vervelend vind, een trage Mac.
    Wat ik niet snap is dat je blijkbaar lang hebt gezocht, maar niet de vele topic’s hierover hebt gevonden. Als ik alleen al op OMT een (forum-) zoekopdracht ingeef met “mac traag” kom ik vele draadjes met dezelfde tips weer tegen…

Goed, meestal is het de HD die de geest aan het geven is, en als goede tweede (m.i) rottige software.
    Voor die laatste kan inderdaad een nieuwe (standaard) installatie van het OS wel eens helpen.

Bij jou de HD, lijkt het. Zeer zelden is het maar een gebrek aan RAM.

Bijdrager
    Mich

oeps, waarom geen clean my mac?

Ik gebruik dit regelmatig, wat is daar verkeerd aan?

Bijdrager
    Stirf

Er wordt boven je een hint gegeven hoe de zoekfunctie werkt. Probeer eens?

Bijdrager
    MacPadawan

Ik heb de spotlight services uitgezet – dit heeft een behoorlijke snelheids winst opgeleverd (non-ssd) – wellicht ook te proberen.

Bijdrager
    mathijsvanderhurk

@MacPadawan die heb ik al uit staan, ik gebruik Alfred:)

Bijdrager
    GoeieDag

SL een ‘vertrager’? Nooit van gehoord.
    Misschien juist eens Alfred uitzetten voor een tijdje?!

Maar jouw HD is toch aan het sterven, was het idee?

Bijdrager
    bassbug

Wel eens in de 2 maanden (zeg maar) Permissies hersteld in Disk Utility?…

Bijdrager
    mathijsvanderhurk

@bassbug Permissies herstellen? Uh nee? Hoe?

Bijdrager
    G-Force

Nergens voor nodig, die harde schijf is kapot! Die moet gewoon vervangen worden…

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.