6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    jobdata

iMac herstart niet als ie warm is

Me iMac van 2009 (model 24-inch Early 2008, IMAC 24″/3.06GB-G92GT/CTO had pas geleden (2 weken) een vast loper, beeld deed raar knipperen en dergelijk. Uitgezet later op gestart, niks meer aan de hand.

Nu afgelopen donderdag zet ik de computer uit, zet hem paar minuten later weer aan en hij geeft het foldertje met het vraagteken. Op gezocht wat dat zou zijn, geen systeemfolder. Ik denk harddisk crash.

Tijdje uitgezet, op gegeven moment denk ga toch nog eens proberen. Geen probleem start zo weer op. Gisteren een update van os software, herstarten weer niks. Uurtje uit gezet, en de harddisk is weer aanwezig. Als hij het niet doet heb ik ook de originele cd er ingedaan en dan via schijfhulp kan ie de harddisk niet vinden. Heb via Techtool test gedraaid en alles word gepassed. Ook als ie aan is kan ik alles doen, al staat ie 2 dagen aan, alles werkt perfect alleen het opstarte niet.

Heb ook nog naar de temp gekeken, cpu rond 40-50 powersupply rond 60-70.

Ik wacht nog ff met weg brengen tot een vervangende computer heb, maar weet iemand wat het kan zijn of moet ik alvast gaan sparen voor een nieuwe??

Moderator
    Strifer

lijkt mij dat je harde schijf het aan het begeven is. kun je de smart status ervan zien in schijfhulp? verder start je mac met de cd/dvd wel gewoon goed?

Bijdrager
    jobdata

Maar dan zou je dat toch moeten merken als je er mee werkt? Ik heb test gedaan, smart status is gecontroleerd, als ik smart check doe in techtool dan krijg ik dat spinup time en temp 1 schuifje zijn verplaats van perfect maar nog lang niet richting fail. Schijf controle geeft;Het volume “mac hd” is in order.

Als ik de cd er in doe tijdens de afwezigheid van de hd, dan doet die het wel.

Bijdrager
    SunKeeper

Toch zal het de harde schijf zijn, denk ik.

Het kan best zijn dat er net een bitje scheef staat als de harde schijf warm is, wat wel nodig is om op te starten. Tijdens het werken is dat bestand niet nodig, dus kan je gewoon werken.

Zet je de Mac vaak aan en uit? Zo ja, waarom geen sluimerstand?

Anyway, vervang de harde schijf, (of laat het doen) en kijk dan of het probleem blijft. Harde schijf is helemaal niet zo duur meer. (€ 60,- hooguit)

Bijdrager
    jobdata

Bedankt voor de reacties, ik ga er een nieuwe harddisk in laten zetten.

Hij gaat niet zo vaak uit, maar af en toe maar ook na een update of zo moet je eerst weer een uur wachten.

Nog een suggestie waar ik dat het beste kan laten doen omgeving Rotterdam?

Bedankt alvast!

Bijdrager
    jobdata

Het was inderdaad de harddisk, na wat problemen met Time Machine werkt nu alles weer na behoren.

Bedankt voor de Hulp.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.