7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    ThomasvHesteren

Imac HDD, SSD of FUSION Drive?

Beste lezers,

Ik ga een nieuwe Imac aanschaffen. Nu werk ik graag met een sneller computer. Vooral het lekker snel opstarten (ook van programma’s die ik dagelijks gebruik) vind ik belangrijk.

Nu is mijn vraag met een FUSION drive die dit dus prima dekt, is die 128GB genoeg? Ik ben geen “power-user” of wat dan ook. Gewoon iemand die de computer wel voor veel dingen gebruikt. Of zeggen jullie ga voor een HDD (wat ik zelf 99,9% zeker niet ga doen, maar misschien weten jullie mij om te praten?).

OF: een SSD + HDD zodat ik een SSD van 258GB kan nemen? (zelf een soort van FUSION Drive samenstellen dus..?)

Mijn vraag is dus wat zouden jullie doen? 1TB FUSION (3TB wordt me echt teveel… of zit er dan een 258GB SSD in?). 1TB HDD of een aparte SSD naar grote + HDD?

Alvast bedankt voor de reacties

Bijdrager
    Mr Macintosh

De 1TB Fusion Drive is echt perfect! (heb ervaring ermee). Het voelt net als een 1TB SSD. De 256 SSD optie is wel even duur, maar zelf een HD inbouwen moet je echt niet doen (is bijna mission impossible). Je zou dan wel met een externe HD kunnen werken, maar dan heb je alsnog geen Fusion, en het wordt nĂ³g duurder.

Bijdrager
    wil51

Ik werk met een zelf gebouwde fusion drive in een iMac van 2009. 256 SSD en 1TB HD. Werkt super snel. Geen zorgen waar je de bestanden moet bewaren. Het wordt automatisch geregeld dat de programma’s op de SSD komen en de minder gebruikte bestanden op de HD. Ik hoor eigenlijk nooit de HD draaien.

Bijdrager
    computer space

Post al je aanschaf vragen ff in Ă©Ă©n topic. Er zijn er al meer dan zat van dit kaliber, dus even zoeken is ook niet verkeerd. Als je een iMac koopt en niet specifiek een dikke GPU nodig hebt, ben je uberhaupt al niet geĂ¯nteresseerd in optimaal inkopen, laat je gewoon eerste de beste aansmeren in winkel en neem dat mee.

Bijdrager
    ThomasvHesteren

Oke super bedankt voor de eerste 2 reacties! Ik heb nog een 1TB HDD extern liggen vandaar even mijn vraag. Ik heb ook wel eens gelezen dat mensen hem configureren met 2 schijven vanuit Apple dus een SSD en een HDD. Dit kan nu op de store iniedergeval niet (meer)? Heeft dit ooit gekund en nu niet meer omdat er een Fusion drive voor in de plaats is gekomen of?..

Ik zit dus te twijfelen tussen een 128GB SSD/258GB SSD met extern 1TB HDD of een Fusion met 128GB SSD waardoor ik voor hetzelfde geld dus 128GB SSD minder heb maar wel 1TB HDD meer…! ( iets minder uiteraard door 128GB SSD in de fusion..)

Wat zouden jullie kiezen? Ik ga waarschijnlijk voor de meeste ruimte HDD omdat ik nogal veel media, etc heb.

Eventueel tips of opmerkingen? (Alleen nuttige alleen… Computerspace voelt werkelijk in ieder topic 0,0 van waarde toe:) )

alvast bedankt!

Bijdrager
    ThomasvHesteren

Sorry voor spelfouten.. Autocorrect iphone:)

‘Alleen nuttige tips’
    ‘Voegt’

Uiteraard:)

Bedankt voor volgende reacties alvast!

Bijdrager
    taxandria

Hee Thomas,

Ik maak eigenlijk uit jou reacties op dat je niet helemaal begrijpt wat een Fusion drive doet.
    Tenminste dat gevoel heb ik, je gaat in principe namelijk niets merken van de twee volumes (ssd en hdd) waardoor het in principe vrij weinig uitmaakt of je 128 GB SSD hebt of 256 GB SSD
    Het systeem zorgt er altijd voor dat je ruimte vrij hebt op je ssd, en merkt uit zichzelf op welke bestanden te verplaatsen naar de hdd (minder frequent gebruikt),

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.