9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    Agos

Imac HDD fan stuk?

Beste,

Ik heb een tijd lang te maken gehad met een een ratelend geluid van een van de fans van mijn imac . Het gaat om een 21,5 inch model medio 2011. Op een gegeven ogenblik werd het geluid heel luid en na een paar seconden stopte het helemaal. Ik ga ervan uit dat een van mijn fans op dat moment is overleden.

Nou heb ik twee programma’s ge├»nstalleerd (uiteraard na het lezen van topics op de OMT forums) om de fans te monitoren en te controleren.
    Met het programma smcFanControl heb ik geprobeerd de fans te controleren. Bij de HDD fan stuit ik op problemen; ik kan namelijk aangeven die fan harder te laten draaien, maar vervolgens gebeurt er niets. Zelfs bij 6000 rpm zijn er geen veranderingen (in de zin dat ik opeens de fan zou moeten horen). Dit is mijn eerste vraag: zou ik de HDD fan moeten kunnen horen als het normaal functioneert of als ik het instel op 6000 rpm.

Het tweede programma dat ik heb gebruikt is iStat. Hiermee kan ik o.a. zien hoe hard de fans draaien. De Optical Drive en CPU fan kan ik hoger later draaien via smcFanControl en vervolgens dit via iStat aflezen. Echter, de HDD fan blijft rond 1100 rpm; ongeacht of ik die HDD fan harder laat draaien via smcFanControl.

Mijn tweede en derde vraag: Na het zien van de screenshot en mijn verhaal, heb ik een juiste veronderstelling dat mijn HDD fan overleden is? Is er eventueel een andere manier om hierachter te komen?

Mijn laatste vraag: Ik heb een beetje gesurft wat het zou kosten om een nieuwe HDD fan aan te schaffen maar weet iemand het proces te omschrijven om de HDD fan te vervangen (lastig/ makkelijk, wel/ niet aan te raden).

Ik wil jullie bij voorbaat danken en wacht met smart op een reactie. Nou durf ik namelijk niet de imac te gebruiken; bang dat mijn HDD overhit raakt/ overlijdt.

Bijdrager
    SunKeeper

Fan vervangen: https://www.ifixit.com/Guide/iMac+Intel+21.5-Inch+EMC+2428+Hard+Drive+Fan+Replacement/5953

Lijkt erop dat je daar wel een dagje op zijn minst voor uit kunt trekken.;!

Hoe warm wordt je harde schijf dan? Globaal maximum in iMacs is rond de 60 ┬║C. Wat erg hoog is, maar Apple vindt dat kennelijk acceptabel.

Of je harde schijf nog in goede levensstaat is zie je via deze: http://www.volitans-software.com/smart_utility.php

Bijdrager
    StefanV

Eigenlijk is de enige manier om echt zeker te weten dat hij kapot is,
    de iMac openen en visueel controleren of hij draait.

Ik heb voor dit soort gevallen hele goede ervaring met iApply in Lelystad
    ze waren bij mijn reparatie aan de MacBook een stuk goedkoper dan Macrepair in amsterdam.

Bijdrager
    Agos

Sunkeeper en StafanV, bedankt voor jullie reacties.

Ik weet nu in ieder geval dat ik NiET zelf overga tot vervanging of iMac openen en visueel controleren. En voordat ik overga tot het inschakelen van een expert (bijv. iApply) zal ik eerst even de probeerversie van Smart Utility raadplegen.

Maar het gekke van iStat is dat het de ene keer aangeeft dat de HDD fan 1098 toeren draait en de andere keer 1100 of 1101. En smcFanControl geeft ook dergelijke waarden aan. In geval dat de HDD fan kapot is, zouden deze programma’s dan niet 0 (nul) toeren moeten aangegeven? Zoals het er nu lijkt; kan ik via smcFanControl de Cpu en de Optical fan WEL en de HDD fan N─░ET regelen…

Wat betreft de temperatuur van de HDD zie ik bij het opstarten 25 graden en na een tijdje max 50 graden. Niks om mij zorgen over te maken dus.

Bijdrager
    Agos

…overigens geeft Smart Utility het volgende aan; “Overal SMART Status: Passed”. Geen bijzonderheden dus.

Bijdrager
    Brombeer

Opstarten met de letter D (diagnose) ingedrukt, of werkt dat niet meer bij die platte dingen zonder optische drive?

Bijdrager
    SunKeeper

Ja, dat hoort nog steeds te werken. (Macs v├│├│r juni 2013 i.i.g.)

Bijdrager
    Agos

Dat is goed om te horen. Ik heb een time machine back up gemaakt en ben nu OS X Yosemite aan het installeren; daarna ga ik diagnose uitvoeren en hoop ik daarna weer wat wijzer te worden.

Bijdrager
    Agos

Beste,

Het probleem is opgelost; ik weet alleen niet hoe.

Ik heb een time machine back up gemaakt en vervolgens OS X Yosemite gedownload en geïnstalleerd. Hierna heb ik gelijk de AHT (Apple Hardware Test) gedaan; deze start overigens met Option + D waarna de test begint over het internet. De korte en uitgebreide test gaven aan dat alles naar behoren werkte. Vervolgens heb ik de Mac weer aangezet en tot mijn verbazing werkte de HDD fan opeens.

Ik weet dus niet wat het probleem heeft verholpen: de test (denk het haast niet) of de upgrade naar Yosemite. Ik wil iedereen bedanken voor de reacties en wilde dit nog even delen om hiermee dit topic af te sluiten.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.