27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:
    Bijdrager
    nebilem

iMac harde schijf pruttelend geluid

Hallo,

Ik heb donderdag een iMac 21.5 inch aangeschaft met 1tb geheugen. Maar mn harde schijf maakt pruttelend geluid als ik programma’s opstart. Hij hoeft niet geruisloos te zijn maar ik vind het wel zwaar irritant. Kan het zijn dat mn harde schijf kapot is?

Alvast bedankt

Moderator
    Night

Op wat voor een ondergrond staat je iMac?

Bijdrager
    nebilem

Op een bureau met houten blad en metalen poten.

Bijdrager
    nebilem

En dat staat weer op een laminaat vloer.

Bijdrager
    MacTS

1 TB geheugen zeg je. Maar waarschijnlijk bedoel je de grootte van je HD, dat noemen we geen geheugen. Hoeveel intern geheugen heb je ècht (in GB’s)? Misschien is dat te weinig en wordt er veel geswapt.

Bijdrager
    nebilem

Gozer ik bedoel mn harde schijf.

Bijdrager
    nebilem

Interne geheugen is 4gb.

Bijdrager
    cardwizard

Dat is een bekend probleem bij alle iMac’s (geheel aluminium)

Met HDD : ST31000528ASQ

Wen er maar aan daar kun je helemaal niks aan doen

Bijdrager
    nebilem

Ik heb inderdaad ST31000528AS harde schijf.

Bijdrager
    cardwizard

Dat wist ik wel………………..

Enige optie is hem vervangen , maar dat is ook niet al te easy ivm sensoren

Hier 3x 27 inch iMac allemaal met dat gezeik , echt Apple onwaardig

Bijdrager
    Vinhelper

Nauwkeurig iFixit volgen, en er de tijd voor nemen.

Dan is het helemaal geen probleem om de HD te vervangen…

Bijdrager
    nebilem

Maar zou ik hem retour kunnen brengen en een andere vragen bij de Mediamarkt?

Of is de oplossing een ander merk HD.

Bijdrager
    scarface32sa

oplosing is SSD . voor 250 € hoor je helemaal niks

Bijdrager
    cardwizard

@Vinhelper , bij de 21.5 en 27 inch kun je niet maar zo de schijf vervangen ivm sensoren
    Doe je dat wel dan blazen de fans op volle toeren ,

@nebilem omruilen heeft geen zin , deze hdd is het meest gebruikt dus de kans is heel klein dat je er 1 krijgt met een ander merk hdd

Bijdrager
    nebilem

Ik laat het maar denk ik zo.

Ik heb echt nog geen verstand van Macs dus dingen vervangen enzo dat kan ik nog niet. Bij een windows is het wat anders dat heb ik altijd gebruikt.

Bijdrager
    daanclasener

Is dit probleem bij alle iMac’s of alleen met HDD van 1 TB..?

Bijdrager
    Dick de Roos

Als de HD van mijn iMac 27″ hard aan het werk is, hoor ik hem ook. Of dat net zoveel is als het geluid van de TS weet ik niet. Het is een licht pruttelend geluid. Niet storend en ook niet zo vaak.

gegevens HD:
    Capaciteit: 2 TB (2.000.398.934.016 bytes)
    Model: Hitachi HDS722020ALA330

Mijn iMac 24″ (ook alu) heeft dat pruttelende geluid overigens niet.
    Ik heb ergens gelezen dat het pruttelende geluid t.z.t. wellicht met een firmware-update kan worden tegengegaan.
    Ik wacht wel even af.
    Zoals gezegd: het stoort niet zo.

Bijdrager
    nebilem

Jongens ik heb al iLife op mn iMac staan maar moet ik nou de cd van iLife 11 erin doen om hem up te graden?

Bijdrager
    Dick de Roos

Dat ligt aan de versie die je al op de Mac hebt staan.
    Als er al iLife 11 op staat, kom je er vanzelf achter dat het niet nodig is/was.
    Het kan in elk geval geen kwaad.

Bijdrager
    nebilem

Dankjewel upgrade was wel nodig d.m.v. cd.

Ik heb nog een vraag als ik een externe hd gebruik voor time machine. Klopt het dat ik die hd niet meer kan gebruiken op een andere (windows) computer?

Ik heb alle bestanden op mn externe hd op mn windows pc gezet en toen er time machine opgedraaid. Echter wil ik alles op mn winsdows pc weer terug zetten maar hij herkent hem niet.

Bijdrager
    Dick de Roos

Misschien wat leesvoer
    Of dit hier.
    Je moet Time Machine dus als OSX Journaled formatteren.
    Als je wilt dat Windows en Mac dezelfde schijven kunnen lezen, kan je hier , of nog beter hier eens kijken.

Bijdrager
    nebilem

Hmm het lukt niet me niet om de harde schijf fat32 te formatteren mn. Ik kan nergens zien hoe ik het op mn Mac kan formatteren en mn Windows pc herkent hem niet.

En nu blijft mn externe hd ook piepen. Ik denk dat ie helaas is overleden heb nog wel garantie.

Bijdrager
    Vinhelper

Je kan beter een Mac OS X Uitgebreid-partitie aanmaken voor Time Machine, en daarnaast een stuk (andere partitie) voor Windows/Mac in ExFat of FAT32.

Werkt een stuk prettiger, want dan loopt Time Machine op den duur niet je externe ruimte vol te pompen, zodat er dan uiteindelijk niets meer bij past.

Partitioneren gaat via Schijfhulpprogramma, als je daar nog vragen over hebt, zet je die maar hier.

Bijdrager
    nebilem

Ja ik zag het inderdaad bij schijfhulpprogramma’s staan dat ik ook partities kan maken. Handig

Bijdrager
    nebilem

Ik heb gebeld met Apple en APR winkel bij mij in de stad. Ik mag het daar langsbrengen en beiden bevestigen dat het niet normaal is. Er moet eerst natuurlijk naar gekeken worden het toestel moet nagenoeg stil zijn en niet zulk geluid produceren. Want ook als ik op safari naar beneden scroll hoor ik dat geluid dat kan gewoon niet normaal zijn bij zulke simpele acties.

Bijdrager
    nebilem

Helaas hebben ze in de winkel besloten dat het niet ernstig genoeg is. Er was ook veel herrie door de vele klanten in de winkel. Dus hij wordt niet onder garantie hersteld. Mn HD werkt ook prima maar produceert erg luid hetzelfde geluid in het onderstaand filmpje.

Bijdrager
    nebilem

Ik heb een nieuwe iMac gekregen met een HDD van WD.

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.