16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Eprom

iMac grijs scherm

Vandaag (tijdens het spelen van een game) liep mijn iMac vast en na het opnieuw opstarten kom ik niet verder dan een grijs scherm met een draaiende strandbal. Ik krijg wél eerst het Apple logo te zien en mijn muis pointer, maar daarna wordt het scherm grijs en wordt de pointer een strandbal.

Ik heb het hele Apple discussion forum doorgespit en volgens mij alles nu geprobeerd;

* Opstarten in Safe-mode – grijs scherm
    * PRAM zappen – grijs scherm
    * SMC reset – grijs scherm
    * Geheugenmodules verwijderd – grijs scherm
    * Opstarten van externe schijf (zowel van een USB als Firewire schijf)- grijs scherm
    * Opstarten van OSX DVD – grijs scherm
    * Apple Hardware Test – grijs scherm

Wie heeft er nog een idee?

PS met de Alt toets ingedrukt krijg ik al mijn opstartschijven te zien en dus ook de Lion Recovery disk, maar ook dan…. – grijs scherm!

iMac 24″ Lion 10.7.2

Bijdrager
    JJmac

Moeilijk hoor, ik zou alle kabels en de extra geheugen van de iMac los halen, ook de stroom kabel.
    Kijken hoe het nu gaat en anders 1 voor 1 er weer aansluiten, eventueel de juiste firmware er op zetten.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Heb je al opgestart in “recovery mode” (cmd-R tijdens opstarten) om Lion te her-installeren?
    En als dat niet werkt:

Kun je aan een 2e Mac komen?
    Sluit ze dan op elkaar aan via de Firewire kabel.
    Zet je Mac uit, en start op in Target mode (“T” ingedrukt houden)
    Op het scherm verschijnt nu het FW symbool omdat je Mac zich nu gedraagt als een hard disk.
    Start de 2e Mac op, en als alles goed gaat zou je op die 2e Mac de hard disk moeten zien van je eigen Mac.
    Dan kun je in ieder geval proberen je hd te repareren via schijfhulpprogramma op die 2e Mac of het systeem her-installeren.

Bijdrager
    Eprom

Allemaal al geprobeerd, maar nog steeds een grijs scherm met draaiende beachball!

Target mode lukt niet, omdat mijn MB een Thunderbolt aansluiting heeft en geen FW.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Elke Mac met een thunderbolt aansluiting heeft ook nog steeds FW hoor.
    Alleen de “Air” is de uitzondering…

Moderator
    unSOUND

Je zou kunnen proberen de harde schijf eruit te halen, wellicht ligt die dwars…

Bijdrager
    Eprom

Ik ben iets verder.
    Ik heb de iMac nu op kunnen starten in safe-mode. Schijfhulp zegt dat de HD in orde is en ik heb meteen de permissies gedaan. Maar ook daarna krijg ik na het Apple logo alleen maar een grijs scherm met pointer en beachball te zien.

@hendrik: ik bedoelde dat ik mijn FW kabels nu niet kan gebruiken, omdat mijn iMac FW400 en de thunderbolt MB FW800 heeft.

@unsound: het lijkt me vreemd dat het de HD is. Ik kan namelijk ook niet van een externe schijf of DVD starten.

Ik heb een topic op internet gevonden van het zelfde symptoom en die persoon heeft zijn videokaart laten vervangen. Ook dit lijkt me vreemd, want dan zou ik toch ook geen beeld in safe-mode moeten krijgen?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dat hoeft niet perse hoor. Er kan een bepaald aspect van de kaart stuk zijn. Je zegt dat hij vastliep tijdens een game. En het zijn juist games (en dan met name de 3D games) die bepaalde features (zoals ‘shading’ etc.) van een kaart gebruiken terwijl voor het ‘gewone’ beeld die features niet nodig zijn. Je kunt dus best een beeld hebben, maar als dan vervolgens de kaart getest wordt en die test mislukt. dan heb je een opstart probleem.

Hoor je trouwens het opstart geluid?
    Je kon opstarten in safe-mode zeg je, lukt de Apple Hardware Test nu misschien ook?

En je kunt gerust FW400 & 800 door elkaar gebruiken hoor, FW 800 is backwards-compatible.

Bijdrager
    Eprom

Ik heb nu via targetmode de HD geformateerd en er een totaal nieuw systeem opgezet, maar ook nu zie ik alleen een grijs scherm (tenzij in safe mode)
    Via het Apple discussion forum heb ik de tip gekregen om de videokaart te laten flashen.

– zou dat kunnen helpen?
    – waar zou ik dat kunnen laten doen?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Probeer dit eens. (Ik was mijn handen in onschuld hoor…:wink: )
    En nogmaals: hoor je het opstart geluid? Zo niet dan heb je echt een hardware probleem.
    Hoor je het geluid wel, dan zijn in ieder geval de volgende zaken OK:
    de processor, RAM geheugen, hardware interfaces (zoals je USB poorten)
    Zodra het scherm grijs wordt begint het opstarten van de firmware dat o.a. de aangesloten apparaten instelt het OS kiest (de juiste drive dus met een OS) en wordt het ‘BootX’ proces gestart. Dit proces stelt o.a. de I/O drivers in en bepaald de kernel omgeving. Pas als deze processen goed verlopen zijn, verschijnt het Apple logo.

Nu worden er tijdens een safe-boot een aantal zaken overgeslagen: zo worden er b.v.b. alleen de meest essentiële kernel extensies ingeladen tijdens de eerste fases van het opstarten. Het lijkt er dus op dat het mis gaat met het BootX proces omdat er bij een normale opstart meer extensies worden ingeladen dan bij een safe-boot.
    Nu heeft een grafische kaart ook extensies dus het is heel goed mogelijk dat je daar de oorzaak moet zoeken (te meer ook omdat de boel vast liep bij een game en die maken uiteraard meestal flink gebruik van de kaart)

Bijdrager
    G-Force

Ga alsjeblieft niet de videokaart proberen te flashen met Zeus. Zeus zal het waarschijnlijk niet eens toestaan, maar er valt weinig te flashen aan de videokaart van een iMac (want.. welke ROM zou je er op willen flashen?) Met een beetje pech ‘brick’ je de boel en heb je helemaal geen beeld meer.

Zeus is bedoeld voor Hackintosh en Mac Pro gebruikers om onder andere pc kaarten te flashen.

Dat totaal nieuwe systeem, is dat Lion? Zo ja, probeer eens de originele schijven (Leopard of Snow Leopard) te gebruiken en kijk of die wel willen starten.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

De TS draait 10.7.2 en ‘Recovery mode’ werkte ook niet…

Bijdrager
    Eprom
    G-Force op 30 oktober 2011

Dat totaal nieuwe systeem, is dat Lion? Zo ja, probeer eens de originele schijven (Leopard of Snow Leopard) te gebruiken en kijk of die wel willen starten.

Lees mijn allereerste post!

hendrik op 30 oktober 2011

En nogmaals: hoor je het opstart geluid? Zo niet dan heb je echt een hardware probleem.

Ja;
    opstart geluid> Apple logo (ik hoor de HD werken)> grijs scherm met mouse pointer (ik hoor de HD nog steedswerken)> grijs scherm met beachball (HD stopt na een tijdje met draaien) Ik kan dan nog wel met mijn functie toetsen de helderheid of het volume instellen.

PS. Hendrik, ik zal eens Zeus kijken (erger kan het toch niet worden :sarcastic: )

Bijdrager
    G-Force

Daar staat dat je Lion draait inderdaad, maar daarna geef je aan een totaal nieuw systeem te hebben geïnstalleerd… is dat ook Lion? Zo ja, probeer eens een Snow Leopard systeem te installeren. Je geeft namelijk ook niet aan welke versie die “OS X DVD” is… :slant:

Ik kan heus wel lezen hoor… Wellicht kun je de rest van mijn post ook lezen: Zeus heb je _niks_ aan.

Succes met Zeus.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Eprom op 30 oktober 2011

opstart geluid> Apple logo (ik hoor de HD werken)> grijs scherm met mouse pointer (ik hoor de HD nog steedswerken)> grijs scherm met beachball (HD stopt na een tijdje met draaien) Ik kan dan nog wel met mijn functie toetsen de helderheid of het volume instellen.

PS. Hendrik, ik zal eens Zeus kijken (erger kan het toch niet worden :sarcastic: )
    Je ziet dus helemaal niet het draaiende ‘radertje’? Dat geeft namelijk aan dat er gelezen wordt vanaf de opstartschijf. (Dat kan dus je interne zijn of een DVD). Als je dat radertje niet ziet, is er dus nog niets ingelezen en ‘weet’ de Mac niet eens of je systeem wel goed is. Aangezien dit volgens jou ook zo gaat bij de DVD en een externe drive lijkt het niet aan je hd zelf te liggen. (Anders zou een safe-boot ook problemen geven omdat dan n.l. tijdens opstarten de hd gecontroleerd wordt en dat lijkt nu goed te gaan zeg je)

Ik zou omdat er nu al zo veel is geprobeerd het probleem even voorleggen bij de technische dienst van een APR voordat je met Zeus aan de gang gaat…

Bijdrager
    Eprom

oeps, vergeten te vertellen; ja het radertje draait!
    Maar op het moment dat het scherm met Apple logo én radertje over zou moeten springen naar mijn desktop gaat het mis (op precies dezelfde manier met opstart van HD, back-up partitie, OSX DVD of recovery partitie) en volgt een grijs scherm.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.