11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    Tomac5

iMac grafische kaart probleem?

Mijn iMac (2008) liet ineens een scherm zien met allerlei blokjes patronen. De muis kon ik nog wel bewegen over het scherm, maar klikken reageert ie niet meer op. Met de knop op de achterkant 6 sec inhouden gaat ie uit. Na een herstart komt ie niet verder dan het appeltje.
    Is dit een videokaart aan gort? Of moederbord?
    Ik heb er 2 jaar geleden een SSD in gezet. Ding liep verder prima.

Bijdrager
    TheBigZ

Dat klinkt niet best.

Heb je al geprobeerd om op te starten in Safe Mode?

https://support.apple.com/kb/ph25617?locale=nl_NL

Bijdrager
    Henk Jan de Bruijn

Dit probleem dus. Dat is slecht nieuws voor de GPU, deze is kapot gegaan.

Bijdrager
    Jeddes

GPU fixen kost je flink wat…..dat is idd niet best.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Heb al een keertje opgestart in recovery mode (command-R ingedrukt houden)

Als dit lukt kun je het systeem terugzetten vanaf TimeMachine of via internet. Afhankelijk van je situatie heb je dan ofwel de OS versie die met de Mac kwam (en moet je daarna een reeks updates uitvoeren) of je huidige versie terug. Het hoeft namelijk niet perse de GPU zelf te zijn, het kan ook een corrupt driver bestand zijn en dan is de oorzaak dus de software.

Bijdrager
    Tomac5

Hi All,

dank voor de reacties.

Ik heb de iMac met Shift vast kunnen starten, en daarna wat data eraf kunnen halen naar een externe schijf.

So far so good. Ik zal eens proberen wat de heer IJzerbroot oppert. Wie weet biedt het een oplossing.

Tot zover weer!

Thomas

Bijdrager
    Tomac5

Ok, update tijd!

ik heb middels Command R Mavericks er opnieuw opgezet.

en waarempel, het scherm deed het weer als vanouds.

Deed, want na een minuut of 10 kwamen er weer strepen in beeld en bevroor alles (de muis beweegt nog wel over het scherm). Nu las ik ook ergens dat het kan liggen aan een loszittende kabel die het lcd scherm aanstuurt, en dus niet persé aan de vidoekaart hoeft te liggen. Iemand ervaring daarmee?

Bijdrager
    Shmoo

Ja dat kan maar dan wel nadat je de machine nog niet zo lang geleden open hebt gehad om er bijv. een SSD in te zetten. Zo’n kabel gaat niet vanzelf ineens loszitten of springt uit z’n socket.

Twee jaar later na de upgrade (en bij een 10 jaar oude machine) klinkt meer als een computer die gewoon overleden en op is.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dat zo snel na die herstart de symptomen weer opdoken kan duiden op een slecht contact (mogelijk een haarscheurtje ergens) dat bij het bereiken van een bepaalde temperatuur gaat opspelen. Ik denk dat een reparatie mocht het dat uiteindelijk worden niet opweegt tegen de aanschaf van een nieuwe Mac. Ik heb na 7 jaar mijn eigen iMac in jan. van dit jaar vervangen vanwege heel wat minder problemen. Voordeel is natuurlijk dat als je een dergelijk oude Mac vervangt je automatisch grote sprongen voorwaarts gaat in hardware technologie en de applicaties die daarvan gebruik maken…

Bijdrager
    Tomac5

Ik heb 2 jaar geleden een SSD erin gezet. Dus de Mac is open geweest.

Zal nog een laatste blik werpen aan de binnenkant, en anders is het helaas pindakaas.

Dank voor de snelle reacties!

Bijdrager
    martinh123

Misschien heb je hier iets aan.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.